یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
18

حوزه/ شهیده بنت الهدی صدر با اینکه در روزگاری سخت زندگی می کرد، توانست به وظیفه اصلی خود که به آن ایمان داشت عمل کند و هدفش روشنگری در جامعه و به خصوص زنان جامعه بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کتاب "شهیده بنت الهدی، پرتوی در عصر تاریکی" (الشهيدة بنت الهدی اشعاعة في زمن الظلام) اثر غالب الحبالی در کربلا منتشر شد. این کتاب درباره زندگی شهیده بنت الهدی نگاشته شده است.

حبالی درباره این کتاب گفت: تا کنون مطالب زیادی درباره این بانوی بزرگوار نوشته شده و من در واقع این مطالب را در این کتاب جمع کردم و بنا بر این کتاب حاضر را می توان عصاره تلاش کسانی دانست که در این باره تلاش کرده اند.

وی گفت: این کتاب در شش بخش نوشته شده که بخش اول شامل ولادت وی و بخش دوم شامل نقش تربیتی شهیده بنت الهدی در مدارس عراق به ویژه شهرهای کاظمیه و نجف می باشد. بخش سوم کتاب نیز درباره نقش ادبی شهیده بنت الهدی در روزگار خویش و آثار شعر و نثر وی می باشد و در این بخش به این نکته اشاره شده که شهیده بنت الهدی بیش از ساختار به معنا و مفهوم و مضمون توجه داشت و بنا نداشت به هر قیمتی کتاب بنویسد.

نویسنده این کتاب افزود: بخش چهارم کتاب به نقش عقیدتی و دینی ایشان در جامعه می پردازد؛ نقشی که به واسطه ارتباط وی با سید شهید محمد باقر صدر برادر خود می باشد. شهید صدر همچنین مؤسس جنبش اسلامی عراق و ترسیم کننده خط این جنبش بود و از این رو بنت الهدی نیز نقشی جنبشی و رسالی در آن دوره داشت. بخش پنجم کتاب نیز درباره شهادت بنت الهدی و کیفیت بازداشت وی پس از بازداشت برادرش و چگونگی شهادت آنها توسط نیروهای بعثی می باشد. و در نهایت بخش ششم کتاب به نظرات شاگردان بنت الهدی درباره وی می پردازد؛ همان شاگردانی که بنت الهدی زمانی در مدارس کاظمیه و نجف اشرف معلم آنها بوده است.

حبالی تاکید کرد که در این کتاب تلاش من بر این بوده که بگویم بنت الهدی با اینکه در روزگاری سخت زندگی می کرد، توانست به وظیفه اصلی خود که به آن ایمان داشت عمل کند و به نقش ادبی و عقیدتی و جهادی خود عمل کند و هدف او از تمام این فعالیت ها روشنگری در جامعه و به خصوص زنان جامعه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha