پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انصار الله یمن

حوزه/ جنگ پنجم و ششم حوثی ها با ارتش و نیروهای عربستان نقطه عطفی در جنگ های انصارالله به شمار می رود و آنها توانستند در این دو جنگ با چشاندن طعم تلخ شکست به عربستان، سلاح ها و تجهیزات جنگی پشرفته ای را از ارتش یمن و نیروهای عربستان به غنیمت گیرند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پیشروی و قدرت گرفتن تدریجی جنبش انصار الله یمن در سال های اخیر، توجه تحلیل گران منطقه ای و بین المللی را به خود جلب کرد، به ویژه این‌که در شرایط کنونی، این تشکل، بسیاری از احزاب و جریان‌های مختلف یمنی را با خود همراه کرده و با پشتوانه مردمی اش، منصور هادی را مجبور به فرار از یمن نمود و آن قدر قدرت نمایی جنبش انصارالله بالا بود که تمام سران عرب و اربابان آمریکایی شان را به وحشت انداخت؛ به طوری که در روزها و هفته های گذشته، شاهد برخی واکنش های ناشی از این وحشت بوده ایم؛ در همین راستا روی آوردن عربستان به گزینه نظامی، یکی از این موارد به شمار می رود. از همین رو، آشنایی هرچه بیشتر با جنبش انصارالله برای مخاطبان و همه آنهایی که تحولات یمن  و جهان اسلام را دنبال می کنند، حائز اهمیت است. پایگاه المنار لبنان در چند بخش، به معرفی جنبش انصارالله یمن پرداخته که خبرگزاری حوزه، ترجمه این سلسله گزارش ها را تقدیم خوانندگان ارجمند خواهد کرد. در نخستین حلقه از این معرفی به جرقه های اولیه شکل گیری مقاومت یمن تا نخستین جنگ حوثی ها و شهادت شهید حسین الحوثی اشاره شد. در دومین بخش از گزارش معرفی انصارالله یمن نیز به جنگ چهارم صعده رسیدیم، در این بخش هم به جنگ پنجم و ششم حوثی ها خواهیم پرداخت که انصارالله در این دو جنگ به طور مستقیم با عربستان درگیر شد و منجر به این شد که افسران و فرماندهان نظامی عربستان سلاح خود را رها کرده و پا به فرار گذارند:

تلخی شکست عربستان در سال 2010 پس از از بین رفتن کامل برگ های برنده عربستان در یمن و سرنگونی علی عبدالله صالح و فرار رهبران اصلاحات و نابودی القاعده بار دیگر تکرار شد و عربستان چاره ای جز ماجراجویی دوباره در یمن و ورود به معرکه ای با نتایج نامعلوم نداشت.

«از برادران خود در عربستان انتظار داریم که مواضع خود را اصلاح کرده و اموال خود را تلف نکنند و آن را در راه ریختن خون مردم یمن صرف نکنند و آن را در راه آبادانی خرج نمایند نه در راه ویرانی و در راه زندگی خرج کنند و نه در راه مرگ و در راه یاری مردم یمن که همسایه آنها است و نه در راه تسلط بر آنها».انصار الله یمن

این بخشی بود از سخنان سید عبدالملک الحوثی در گفتگو با روزنامه الاخبار لبنان در سال 2008 که عربسان یک سال بعد پاسخ آن را داد. عربستانی ها برای اولین بار به طور مستقیم با انصارالله درگیر شدند و بنا به تحقیقی که توسط سازمان اطلاعات آمریکا تهیه شده، هزینه ای معادل 400 میلیون ریال سعودی برای آنها در پی داشت و بازدید ملک عبدالله پادشاه وقت عربستان از مناطق مرزی یمن با عربستان نتوانست موجب تقویت روحیه نیروهای آل سعود و مانع فرار افسران و فرماندهان آنها شود و بدین ترتیب عربستان شکست سختی را متحمل شد.

هر جنگی علیه صعده جنگ وحشیانه تری را به دنبال داشت و مردم غیر نظامی، کودکان و زنان بی دفاع کشته می شدند و مناطق مسکونی به خاطر ویرانی گسترده خالی از جمعیت شده و مردم از خانه و کاشانه خود آواره شده بودند.

ضیف الله الشامی عضو دفتر سیاسی انصارالله می گوید: سیاست سانسور خبری در این جنگ ها به سود جنبش تمام گردیده و باعث شد جهان ما را این گونه بشناسد که با زورگویی و طغیان سعودی ها مبارزه می کنیم و به عنوان ملتی ضعیف و خانه نشین شناخته نشویم، در نتیجه روحیه یمنی ها حفظ شد. تصویری که از ما در جهان مطرح شد تصویری قدرتمند بود که به شهروند یمنی عزت و کرامت می داد و به او این روحیه را می داد که می تواند با هر طاغوتی در جهان بجنگد.

مجله الرای در گزارشی که در سال 2008 منتشر شد درباره سلاح انصارالله می گوید: سلاحی که حوثی ها با آن در بازارها گشت زنی می کنند فراتر از کلاشینکوف نیست که بر روی آن برچسب مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل نصب می کنند به اضافه نارنجک. البته ویژگی های جنگ پنجم این تصویر را تغییر داد و نقطه تحولی در سلاح جنبش شد.

در سال 2004 زمانی که جنبش فعالیت خود را آغاز کرد چیزی بیش از کلاشینکوف نداشتیم. ضیف الله الشامی می گوید: در یمن سلاح کمری و کلاشینکوف جزء سلاح های سبکی هستند که در هر خانه ای یافت می شود و فرهنگ حمل سلاح در جامعه یمن ریشه دار و در عرف یمن بخشی از رسوم قبایل و وسیله ای برای دفاع به شمار می آید.

عبدالرحیم الحمران داماد علامه بدرالدین حوثی می گوید: در صعده پس از شهادت سید حسین حوثی و رخدادهای پس از آن از جمله حمله به پدرش علامه بدرالدین حوثی که مرجع دینی بزرگ زیدی ها بود، باعث شد مردم برای دفاع از خود مسلح شوند و هیچ کمکی حتی به اندازه 1% هم در این زمینه از خارج صورت نگرفت.

از کلاشینکوف تا زره پوشانصار الله یمن

جنگ پنجم نقطه عطفی در ارتقای تجهیزات نظامی انصارالله و دستاوردهای انصارالله به شمار می رود. در فاصله میان بهار 2008 و جولای همان سال جنگ پنجم صعده آغاز شد، اما شرایط این جنگ با گذشته متفاوت بود و این بار قدرت مبارزان انصارالله بیشتر بود و تعداد آنها بیش از ده هزار رزمنده بود.

در آن زمان نظام یمن تصمیم گرفت مسجد بن سلمان در صعده را منفجر کند که منجر به کشته شدن 18 نفر از نمازگزاران شد و همین عاملی شد برای آغاز جنگ پنجم، چون انصارالله تاکید داشت که نظام در این عملیات دست داشته است.

ضیف الله الشامی در این باره می گوید: این جنگ سه ماه طول کشید و پس از آن توانستیم تمام مواضعی را که ارتش یمن در جریان جنگ چهارم از ما گرفته بود به اضافه سلاح های داخل آن را پس بگیریم. ما توانستیم تمام سلاح های مورد استفاده ارتش را به غنیمت بگیریم و همین جنگ به یکی از مهم ترین منابع تامین سلاح ما تبدیل شد.

پس از آن به صورت میدانی با سلاح های غنیمتی آشنا شدیم و از امور خنده دار در مورد غنائم این بود که برخی بمب ها در میان غنایم بود که ما روش استفاده از آنها را نمی دانستیم و ما آنها را مخفی کردیم تا سلاح ویژه پرتاب آن را نیز بعدها به غنیمت گرفتیم. ما در زمینه سلاح اطلاعات زیادی نداشتیم و تمام اطلاعات ما به صورت تجربی و میدانی به دست آمد.

همین نقطه تحول در سلاح انصارالله باعث شد و مبارزان حوثی بعدها از زره پوش در جنگ با عربستان استفاده کنند.

جنگ ششم: شکست عربستان

در آن زمان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن حوثی ها را این گونه تهدید کرد که: ما این سرطان را از استان صعده و هر نقطه دیگر پاک می کنیم، ما سلاح های جدید می خریم و به جای مدارس سنگر می سازیم تا آنها را هرجا که هستند و با تمام امکانات آنها در زمین فرو ببریم و این آغاز جنگی بود که از آگست 2009 تا فوریه 2010 ادامه یافت.

آتش جنگ علیه انصارالله شعله ور شد و حمایت های عربستان از نظام و علیه حوثی ها حتی یک روز قطع نمی شد تا اینکه عربستان به صورت مستقیم وارد جنگ شد و قبل از آن نیز حمایت های تسلیحاتی آمریکا و فرانسه به ارتش سرازیر بود.

عبدالرحیم الحمران می گوید: آنها از ماهواره برای رصد تحرکات حوثی ها و حمله غافلگیرانه به آنها استفاده می کردند و این اطلاعات در آن زمان توسط ابوبکر عبدالله القربی وزیر خارجه یمن در گفتگو با شبکه الجزیره قطر فاش شد. وی گفت: یمن از عربستان و آمریکا کمک می گیرد و کمک های آمریکا را در چهارچوب همکاری امنیتی و نیازهای آموزشی تعریف کرد.

نیروهای عربستان: سلاح خوب و آموزش ضعیفانصار الله یمن

عربستان سه ماه پس از آغاز جنگ میان ارتش یمن و حوثی ها وارد جنگ شد. عربستان می خواست ناتوانی نظامی ارتش یمن را در مواجهه با حوثی ها جبران کند، اما نتوانست به هدف خود برسد. نیروهای هوایی و توپخانه عربستان حملات منظمی را علیه مواضع حوثی ها در مرزهای یمن با عربستان نزدیک جبل دخان و جبل داود آغاز کردند.

گزارش اطلاعات آمریکا نیروهای عربستان را در جنگ ششم این گونه توصیف می کند که دارای سلاح خوب و آموزش ضعیف هستند و دقیقا عکس این مطلب در مورد مجاهدان انصارالله صادق بود که توانستند تعداد زیادی از نیروهای عربستان را به اسارت بگیرند.

الشامی در ادامه می گوید اما شکست های میدانی ارتش یمن و نیروهای عربستان باعث شد آنها به حملات دیوانه وار به شهروندان بی گناه روی بیاورند و در این راستا منازل و بازارها را بمباران کردند.

جنگ روانی

در برابر شکست های آشکار ارتش یمن، نیروهای نظامی عربستان و یمن تلاش کردند با تبلیغات دروغ رسانه ای اعلام کنند سید عبدالملک الحوثی در یک حمله هوایی کشته شده، بی بی سی انگلستان این خبر را منتشر کرد و گفت: این اولین باری نیست که خبر کشته شدن عبدالملک اعلام می شود؛ چرا که ارتش یمن هفته گذشته نیز از کشته شدن وی خبر داده بود. رسانه های یمن و عربستان نیز در همان روز به انتشار ویدئوی پرداختند که گفته می شد منزلی است که عبدالملک الحوثی و تعدادی از افراد وی در آن سکونت داشته و کشته شده اند و همین اخبار باعث شد سید عبدالملک در یک نوار ویدئوی این شایعات را تکذیب کند.

الشامی می گوید: در جنگ ششم مجاهدان انصارالله توانستند وارد عمق عربستان شوند. البته هدف ما سیطره بر این مناطق نبود، بلکه می خواستیم پیام خود را به آنها برسانیم. بر بیش از 75 روستای عربستان و پایگاه نظامی آنها مسلط شدیم. حوثی ها به ورود به عربستان اکتفا نکردند، بلکه بر انبار مهمات نظامی ارتش عربستان در این مناطق نیز مسلط شدند.

بدین ترتیب مبارزان انصارالله با غنایم مهمی مانند تانگ های آمریکایی و بولدوزر ها و کامیون های بزرگ و سلاح های متنوعی مانند تفنگ های تک تیرانداز پیشرفته و اسرای عربستانی به یمن بازگشتند و عربستان نیز بنا به گفته عبدالحسین شبیب نویسنده مسایل یمن، در این جنگ دویست نفر از نیروهای خود را از دست داد.

بنا به گزارش منابع رسانه ای آمریکایی، رزمندگان انصارالله در این جنگ به تیربارهای سنگین آمریکایی 50 میلیمتری و خمپاره های 81 میلیمتری و تفنگ های پیشرفته و تعدادی مسلسل و وسایل ارتباطی، کامیون و زره پوش نیروهای عربستان دست یافتند.

تیپ های متعدد ارتش یمن در این جنگ از هم پاشیده شد و از نیروهای عربستان نیز افسران و فرماندهان زیادی پا به فرار گذاشته و توپ ها، موشک ها و زره پوش های خود را برای انصارالله رها کردند.

در آن زمان ملک عبدالله ناچار شد برای بالا بردن روحیه نیروهای خود از پایگاه های نظامی جنوبی بازدید کند و این در حالی بود که امیر سلطان بن عبدالعزیز که در آن زمان ولی عهد و وزیر دفاع بود، به مرخصی خود در مراکش پایان داده و شخصا برای متوقف ساختن جنگ به عربستان بیاید و در آن زمان به مسؤولان عربستان گفته بود که با این یمنی ها نمی توان وارد جنگ شد و من آنها را بهتر از خودشان می شناسم و پس از آن وارد مرحله توافق شد و سخنانی را بیان کرد که در آن از رشادت و شجاعت مردم یمن تجلیل کرد و گفت: حرام است که این قدرت و شجاعت مردم یمن در جنگ با عربستان صرف شود.انصار الله یمن

در همان زمان انصارالله نامه ای از عربستان دریافت کرد که در آن عربستان اعلام آمادگی کرده بود مبالغ زیادی را در مقابل عقب نشینی انصارالله از مناطق تحت سیطره خود در عربستان بپردازد و گفته بود حاضر است غنایمی را که یمنی ها به دست آورده اند از آنها خریداری کند تا از این طریق بتواند بر شکست سنگین خود سرپوش گذارد اما رزمندگان یمنی این را نپذیرفتند. آنها به آرامی از خاک عربستان بیرون آمدند بدون اینکه غنائم را به آنها تحویل دهند.

سید عبدالملک الحوثی در یکی از سخنرانی های خود پس از این جنگ گفت: این جنگ ششم بود که قبل از آن پنج جنگ را پشت سر گذاشتیم که هیچ کدام از آنها ضروری و بانصار الله یمنه سود کشور نبود و هیچ توجیهی نداشت بلکه سبب اصلی آن حملات ظالمانه به فعالیت فرهنگی و قرآنی ما بود؛ فعالیتی که بیش از حق مشروع ما در آزادی بیان و اندیشه نبود و جنبش ما هم کاملا مسالمت آمیز و به دور از تکفیر و اجبار بود، اما نظام یمن با فکر ما با جنگ و با سخن ما با سلاح روبرو شد و به تمام زندگی ما حمله ور شد و روستاها و برخی شهرهای ما را به خرابه و ویرانه تبدیل کرد و در این کار خود یعنی حمله به شهروندان بی گناه و روستاها و شهرها و بازارها از اسراییل پیروی کرد.

پس از جنگ ششم نظام یمن تلاش کرد اشتباهات گذشته خود را جبران کند و مقامات یمن همدیگر را در این زمینه متهم کردند. جمعیت الاصلاح علی عبدالله صالح را مسؤول تمام جنگ ها دانست و به عکس و از این رو حمایت های عربستان از آنها کاهش یافت. عربستان فهمیده بود که مقامات یمن او را وارد جنگی بی فایده با انصارالله کرده اند. ضیف الله الشامی می گوید تمام این عوامل موجب استراحت و تجدید قوای انصارالله پیش از اتفاقات سال 2011 شد تا بدین ترتیب انصارالله اولین گروهی باشد که به انقلاب برای سرنگونی علی عبدالله صالح ملحق می شود.

در 31 آگست 2013 دولت یمن از اهالی صعده و دیگر مناطق به خاطر جنگ های متعدد مقامات سابق یمن عذرخواهی کرد که البته این عذرخواهی بسیار دیرهنگام بود و نمی توانست زندگی را به هزاران قربانی این جنگ ها و خانواده های آنها بازگرداند.

عبدالملک العجری عضو دفتر سیاسی انصارالله می نویسد: درست است که جنگ متوقف شد، اما این به معنای پایان یافتن جنگ نبود و توقف دور ششم جنگ به این معنا نیست که مردم یمن دست از تلافی برداشته اند و درگیری پایان یافته و دیگر تکرار نمی شود.

العجری در جای دیگر می گوید جنگ های شش گانه اسبابی سیاسی داشت که با جنگ جهانی آمریکا علیه تروریسم پس از اتفاقات 11 سپتامبر مرتبط بود، همان طور که با درگیری های منطقه عربی نیز ارتباط داشت و بهترین دلیل این ادعا حمله نظامی عربستان به انصارالله می باشد.

ترجمه: سید احمد احمدزاده

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha