شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 348879
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
عربستان

حوزه/ پادشاه عربستان در این شرایط به این نتیجه رسیده که ناچار است برای مواجهه با جنگی که به تصمیم خاندان آل سعود آغاز شده، ابتدا جبهه داخلی خود را متحد سازد به ویژه پس از ناکام ماندن عربستان در به دست آوردن نتایج نظامی مطلوب خود در یمن.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، تغییرات جدید و ناگهانی در مسؤولان عالی عربستان به دستور ملک سلمان، علامت های سؤال زیادی را درباره چرایی این تغییرات و علل و اسباب پنهان و پیدای آن و همچنین پیامدهای این تغییرات در اذهان ایجاد کرده است. پایگاه العهد لبنان در یادداشتی به تحلیل علل و اسباب این تغییرات ناگهانی پرداخت که ترجمه متن این یادداشت بدین شرح است:

حاکمان آل سعود حاکمانی هستند که بسیار نگران تاج و تخت خود هستند و آماده اند برای حفظ آن دست به هر کاری بزنند. این خاندان، معتاد قدرت و سلطه است و تخت پادشاهی برای آنها امر مقدسی است که نمی توانند به نبود آن فکر کنند. این خاندان نسل اندر نسل تاج و تخت را به ارث برده اند و در قاموس آنها جایی برای شایستگی و لیاقت وجود ندارد و فقط سرسپردگی به پادشاه است که به افراد این فرصت را می دهد تا به قدرت دست یابند و اطاعت بی چون و چرا از پادشاه، ملاک اصلی این تغییرات است و به پادشاه اجازه می دهد هر گاه از بابت کودتا احساس خطر کرد، تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند و این همان اتفاقی است که اکنون در عربستان رخ داده است.

عربستان این روزها با تغییرات ناگهانی در سطوح بالا از خواب بیدار شده؛ تغییراتی که به تعیین محمد بن نایف بن عبدالعزیز به عنوان ولی عهد و برکناری امیر مقرن بن عبدالعزیز و تعیین محمد بن سلمان به عنوان جانشین ولی عهد به جای محمد بن نایف عبدالعزیز و برکناری سعود الفیصل از وزارت امور خارجه منجر شد و ابهام ها و پرسش های زیادی را در اذهان ناظران درباره اسباب این دستورات جدید برانگیخت.

اختلاف بر سر تجاوز به یمن

دستوراتی که ملک سلمان پادشاه عربستان صادر کرده، بدون تردید جدای از ماجرای تجاوز عربستان به یمن نیست.

فؤاد ابراهیم نویسنده عربستانی در پاسخ به پرسشی درباره تغییرات صورت گرفته ضمن بیان مطلب فوق می گوید: تحولات جدید خاندان حاکم سعودی پیام های زیادی را با خود به همراه دارد که یکی از این پیام ها وجود اختلاف در خاندان حاکم بر سر تجاوز به یمن است.

پادشاه عربستان در این شرایط به این نتیجه رسیده که ناچار است برای مواجهه با جنگی که به تصمیم خاندان آل سعود آغاز شده، ابتدا جبهه داخلی خود را متحد سازد به ویژه پس از ناکام ماندن عربستان در به دست آوردن نتایج نظامی مطلوب خود در یمن. نگرانی ملک سلمان از واکنش های احتمالی به خاطر شکست او در باتلاق یمن، پادشاه عربستان را بر آن داشت این دستورات عجولانه را صادر کند.

احتمال توطئه داخلی

فؤاد ابراهیم در ادامه سخنان خود پرده از توطئه ای بر می دارد و می گوید؛ امیر متعب و مقرن بنا بود در ریاض علیه ملک سلمان به خاطر تک روی های او کودتا کنند و برخی احتمال می دادند که این توطئه به نابودی کامل آل سعود بینجامد، اما ملک سلمان توانست فقط ربع ساعت پیش از اجرای این توطئه از آن مطلع شود و گارد ویژه پادشاهی را به مرزهای یمن اعزام کند تا پس از آن جلوی هرگونه نافرمانی در ریاض را بگیرد.

پادشاه عربستان تلاش می کند تمام سر رشته های قدرت را حفظ کند و قدرت را در خاندان سلمان و نایف محدود سازد و خاندان متعب را دور از قدرت نگاه دارد.

از نظر این نویسنده عربستانی، ملک سلمان در پی آن است هرگونه فرصت احتمالی برای رسیدن امیر متعب بن عبدالله به قدرت را از بین ببرد و بهترین راه برای رسیدن به این هدف برکناری او از ولایت عهدی بود تا بدین ترتیب فرصت پادشاه شدن متعب برای همیشه از بین برود.

حذف خاندان فیصل از قدرت

ابراهیم سپس می گوید: نکته جالب توجه در برکناری سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان و تعیین الجبیر سفیر عربستان در آمریکا به جای او می باشد؛ اتفاقی که برای خیلی ها غیر منتظره بود. البته برکناری الفیصل قابل تصور بود، اما هیچ کس فکرش را نمی کرد که کسی غیر از فرزندان فیصل بر جای او بنشیند و این برای اولین بار است که این منصب از دست آل سعود خارج می شود که نشان دهنده تک روی سلمان متاثر از دیدگاه شخصی وی در مورد لزوم تعدیل جدید و انتخاب شخصی است که حرف شنوی بیشتری از وی داشته باشد.؛ چرا که جبیر گزارش ها را از آمریکا به طور مستقیم برای سلمان ارسال می کرد و همین نیز سؤال های فراوانی را در مورد چرایی این اقدام می آفریند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha