جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 348826
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
خمس

حوزه/ نشست علمی بررسی و نقد «شبهات خمس» پیش از ظهر امروز در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام حسین رجبی استاد دانشگاه ادیان در ارتباط با تعریف خمس گفت: خمس و زکات در قرآن صرفا استعمال گردیده و تعریف نشده که این روش کلی قرآن در بیان احکام شرعی است و این مسئله به عنوان یک حق مالی از سوی شارع با وجود حد و حدودی که در سنت مشخص شده، به عهده مکلف است.

این محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه  مهم ترین مباحث موجود در ارتباط با خمس را درون دینی و برون مذهبی خواند و افزود: از زمان پیامبر(ص) خمس در قرآن به صراحت بیان شده؛ ولی در ارتباط با غنایم جنگی به کار رفته و جزو خصائص امت اسلامی ذکر شده است.

وی با  اشاره به مسئله درون دینی خمس گفت: یکی از شبهات مطرح شده از سوی وهابیت که در سفر حج به زوار ارائه می شود، در ارتباط با چگونگی استنباط علمای شیعه در ارتباط با خمس مال اضافی است و آن را تنها اختراع علمای شیعه برای گردش حوزه های علمیه و زندگی خود جلوه می کنند.

استاد دانشگاه ادیان افزود: بعضی نیز به روایات موجود در کتاب های شیعه در ارتباط با بخشیده شدن خمس اموال شیعه و یا اختصاص خمس صرفا به غنایم جنگی، رجوع می کنند و پرداخت خمس در حال حاضر را لازم نمی دانند.

حجت الاسلام رجبی تاکید کرد: با استفاده از حدیث ثقلین مبنا بودن سخن اهل بیت پیامبر(ص) اثبات می شود و از سویی روایات فراوانی از سوی ائمه اطهار(ع) در ارتباط با غنیمت شمردن مازاد درآمد سالانه بیان شده که براساس این دو موضوع، پرداخت خمس بر درآمد ثابت می شود.

وی در ارتباط با روایات مخالف با خمس بر درآمد گفت: بحث حلیّت خمس بر شیعه با دقت در موقعیت روایت، به خاص بودن شرایط خاص بیان آن روایت و همچنین مسئله اختصاص خمس به غنیمت جنگی با وجود روایات مخالف، کاملا رد می شود.

حجت  الاسلام رجبی در پایان اظهار داشت: با توجه به غیبت  امام زمان(ع) ، علما و ولی فقیه با توجه به تسلط و درک بیشتر شرایط و نیازهای جامعه اسلامی، دریافت کننده خمس هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha