پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خمس

حوزه/ بسیاری از هزینه های علمی جهان اسلام از طریق وجوهات شرعی مردم که بخشی از آن را خمس تشکیل می دهد، تأمین می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق ماه ضیافت الهی، به 17 رمضان سالروز نخستین جنگ میان میان مسلمانان و کفار)جنگ بدر( اشاره کرد و گفت: این جنگ با پیروزی تمام عیار مسلمانان بر دشمن پایان یافت و تأثیر فراوانی در گسترش اسلام داشت.

وی، با بیان این که جنگ بدر در سال دوم هجری صورت گرفت، افزود: بیش از 60 جنگ در دوران حیات پیامبر(ص) صورت گرفت که در 36 غزوه شخص ایشان و 26 سریه نمایندگان حضرت حضور داشتند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که در جنگ بدر، پیامبر(ص) شخصا اسلحه به دست گرفت و به جنگ پرداختند، اظهارداشت: علت نامگذاری جنگ بدر، به این نام، وجود چاهی به نام بدر در اطراف محل وقوع جنگ بود.

آیت الله شفیعی، با بیان این که بدر امروزه از شهرهای عربستان و در فاصله مکه و مدینه قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این جنگ 14 نفر از مسلمانان به شهادت رسیدند و سبب تثبیت اقتدار مسلمین شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، جنگ بدر را پر از پند و حکمت برای مسلمانان دانست و افزود: این جنگ به سبب غنائمی که نصیب مسلمانان شد، آغازگر شرعیت خمس بود.

استاد حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به شبهه ای مبنی بر این که «خمس تنها به غنائم جنگ تعلق می گیرد»، تصریح کرد: اگر بنا بود که خمس تنها از غنائم جنگ حاصل شود، ممکن بود سال ها طول بکشد تا خمس بر مسلمانان واجب شود.

وی به آیه 41 سوره انفال پیرامون خمس «اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ» اشاره کرد و گفت: بسیاری از هزینه های علمی جهان اسلام از طریق وجوهات شرعی مردم که بخشی از آن را خمس تشکیل می دهد، تأمین می گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha