دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
19

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم گفت: مطابق با استاندارها در موضوع جمعیت شناسی، سرانه پژوهشگر نسبت به جمعیت باید نسبت به هر 1000 نفر جمعیت، یک پژوهشگر متمرکز و تمام وقت داشته باشیم ،نسبت به جمعیت 80 میلیونی ایران، با شرایط مطلوب فاصله بسیاری داریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی پیش از ظهر امروز در اجلاسیه اساتید مدارس علمیه استان  قم به ارائه گزارش از کمیسیون پژوهش پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود فرموده اند: «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا و به صورت یک اصل در جمیع کارها و فعالیت های حوزه باید مورد توجه قرار بگیرد».

وی با اشاره به سخنان آیت الله حسینی بوشهری درباره پژوهش، اظهار داشت: مدیر حوزه های علمیه گفت: «اگرچه آموزش کار ارزشمندی است؛ اما حقیقتا آموزش منهای پژوهش منجر می شود که طلاب از نظر علمی دچار نقص شوند».

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم با طرح این سوال که آیا حوزه در جایگاه مطلوب خود قرار دارد یا خیر؟، ابراز داشت: مطابق با استاندارها در موضوع جمعیت شناسی، سرانه پژوهش گر نسبت به جمعیت باید نسبت به هر 1000 نفر جمعیت، یک پژوهشگر متمرکز و تمام وقت داشته باشیم که با احتساب به جمعیت قریب به 80 میلیونی ایران، با مطلوب فاصله بسیاری داریم.

این کارشناس عرصه پژوهش ادامه داد: ابلاغ دین تنها محصور در داخل کشور نیست؛ بلکه رسالت حوزه ایجاب می کند که ما برای تمام دنیا برنامه داشته باشیم؛ پس اگر نیازهای جوامع انسانی را در نظر بگیریم، بسیار عقب هستیم.

حجت الاسلام والمسملین رفیعی با اشاره با انتشار 6 جلد کتاب با موضوع ضرورت های پژوهشی از سوی معاونت پژوهش حوزه های علمیه، خاطرنشان ساخت: در این 6 جلد کتاب، بیش از 7 هزار موضوع پژوهشی بر زمین مانده منتشر شده که نیاز فوری کشور در موضوعات گوناگون در آن آمده است.

وی تأکید کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا تحول را در حوزه ایجاد کنیم.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان قم گفت: تربیت طلاب نقاد علمی با روحیه پژوهشگری و تربیت طلاب آشنا با مهارت های پژوهشی از ضروریاتی است که باید به آن پرداخت.

این کارشناس عرصه پژوهش یکی از خروجی های کمیسیون پژوهش حوزه علمیه قم را مطالبات در سطح کلان مدیریت حوزه عنوان و تصریح کرد: «تدوین قوانین پژوهشی و اصلاح با نگرش به مسئله پژوهش»، «درج پژوهش های طلاب در کارنامه آنان»، «اختصاص نمره پژوهشی در هر دو نیم سال تحصیلی طلاب»، «حل و فصل مشکلات مربوط به جایگاه قانونی معاونین پژوهش در قم و استان ها»، «در نظر گرفتن امتیازات پژوهشی برای فعالیت های طلاب همانند شرکت در جشنواره علامه حلی»، «در نظر گرفتن زمان معین برای اساتید سطح یک برای مشاوره و راهنمایی طلاب»، «اهتمام به تربیت اساتید مشاور پژوهش» و «ایجاد زمینه و روحیه اعتماد به نفس برای طلاب» از جمله مطالبات بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی بیان داشت: «ایجاد زیرساخت های مناسب برای امر پژوهش طلاب»، «حمایت از پژوهش طلاب و اساتید»، «حمایت از اردوهای علمی طلاب»، «اهتمام به آموزش پژوهش و ترویج فرهنگ پژوهش»، «جذب نیروهای کارآمد برای مدیریت پژوهش»، «تقویت استعدادهای پژوهشی» و «اهتمام به تشکیل شورای مدرسه»  از نکاتی است که باید در واحدهای آموزشی به آن توجه کرد.

وی در پایان یکی دیگر از خروجی های کمیسیون پژوهش حوزه علمیه استان قم را آشنایی اساتید با ضرورت، اقتصائات و لوازم پژوهش دانست و اظهار داشت: «به کارگیری مهارت های پژوهشی در تدریس»، «راهنمایی طلاب از سوی اساتید»، «اهتمام به تربیت طلاب با تقویت روحیه نقادی علمی و پرسشگری»، «تشویق طلاب به پژوهش»، «آشنا ساختن طلاب با مقوله اخلاق پژوهشی» و «اهتمام به شناسائی و معرفی استعدادهای برتر به مسئولان ذی ربط» از نکاتی است که اساتید باید به آن توجه داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha