پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
1

حوزه/ فرهنگ غذای اسلامی به‌عنوان یکی از نشانه تمدن اسلامی در چند سال اخیر ، مورد استقبال مردم چین قرار گرفته است...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سایت جوانان مسلمان چین در مصاحبه ای با "محمد رسول الماسیه" رایزن فرهنگی ایران در چین درباره موضوعات مختلف همچون صنعت غذای حلال و برنامه های رایزنی فرهنگی برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور سوالاتی مطرح کرد. متن این مصاحبه به این شرح است:

 

1-    جناب عالی به عنوان پیوند مستقیم مبادله فرهنگی چین و ایران ، نقش فرهنگی و استراتیژیک احیای جاده ابریشم زمینی و دریای را چگونه ارزیابی می کنید ؟ این اقدام چه تحولاتی را برای تبادلات فرهنگی چین و ایران به دست می آرود ؟ جناب عالی نقش مسلمان چین در احیای جاده ابریشم را چطور ارزیابی می‌کنید ؟

ما همیشه از جاده ابریشم به عنوان جاده‌ای تاریخی که درگذشته های دور مهمترین راه مبادلاتی بین شرق و غرب بوده یاد می کنیم. از نیاکان خود به نیکی یاد می کنیم که در دورانی که امکانات بسیار محدود بود، با اهتمام و پشتکار، راهی ارتباطی را برای مبادلات اقتصادی و فرهنگی و حتی علمی ایجاد کردند که از شرق تا غرب عالم امتداد داشت. به نیاکان خود می بالیم که با  زحمت، مشقت و مرارت راه های طولانی را طی می کردند و به سرزمین های دیگر می رفتند مبادله، تجارت می کردند ، مقیم می شدند و ارتباط بین فرهنگی ایجاد می نمودند. لذا به جاده ابریشم،به مردمانی که در مسیر جاده ابریشم زندگی می کردند یا این مسیر را طی می کردند مباهات می کنیم. اما آیا جاده ابریشم را فقط باید در گذشته دید؟آن را باید فقط پدیده ای تاریخی قلمداد کرد؟به نظر اینجانب ابتکار رئیس جمهور چین برای انتقال  جاده ابریشم از یک مفهوم تاریخی به مفهومی روز و مورد نیاز جامعه کنونی، همراه با ارائه طرح و نقشه ،که جهان کنونی نیز مسیر پویایی را برای مبادله اقتصادی، فرهنگی و علمی ایجاد کند، ابتکاری مهم و تاثیر گذار است.استفاده از واژه جاده ابریشم برای مسیر ارتباطی جدید ،به این طرح روح بخشیده و جذابیت ایجاد می‌کند. مردم همه کشورها می توانند ارتباط معنا دار و رضایت بخشی با این طرح برقرار  کنند. طرح را برای خود بدانند و خود را جزء لاینفک طرح ببینند.

همان‌گونه که جاده تاریخی ابریشم فراگیر بود، همه را تحت پوشش قرار می داد و همه از منافع آن بهرمند بودند و روح صلح و دوستی  و ارتباط  در ان جریان داشت ،جاده جدید نیز که از آن نام استفاده می‌کند، طبیعتاً همه آن ویژگی‌ها را تداعی می کند.

ایران و چین در تاریخ گذشته خود ،جایگاه ویژه‌ای در جاده ابریشم داشته اند. نام این جاده ،یعنی ابریشم، به اهمیت نقش چین در این جاده اشاره دارد. قطعاً در مسیر این جاده انواع کالاها مبادله می شد. اما احتمالا مهمترین کالا ابریشم بوده که نام جاده را نیز همان گذاشته اند. ابریشم کالای  صادراتی آن دوران چین بود. ابریشم چین در این مسیر به سراسر دنیا می رسید. ایران در مسیر جاده ابریشم جایگاه ویژه‌ای داشت.در کتابخانه ملی چین نمایشگاهی دائمی در باره کشورهای مسر جاده ابریشم دایر است. در ابتدای این نمایشگاه نقشه ای بر دیوار نصب شده که مسیر جاده ابریشم را نشان می دهد.در این نقشه جاده ابریشم از شهر "شیان" شروع و به چند شعبه تقسیم می شود. این شعبه ها به موازات هم در منطقه مرکزی و غربی چین ادامه دارند تا به آسیای مرکزی و افغانستان برسند.در این قسمت، یک‌باره دیده می شود که این شعبات مختلف جاده ،دوباره در نقطه ای به هم پیوند می خورند.این نقطه شهر مشهد در شرق ایران است.پس از مشهد جاده در یک مسیر تا همدان و غرب ایران  ادامه می یابد ... رونق اقتصادی و فرهنگی از ویژگی های شهرهای واقع شده در مسیر جاده ابریشم بوده، در طرح احیای جاده ابریشم ایجاد زیر ساخت های ارتباطی بعنوان اولین گام مد نظر قرار گفته است. این طرح قطعا همکاری‌های اقتصادی و تجاری و بازرگانی و سرمایه گذاری‌های مشترک بین کشورهای واقع شده در مسیر را افزایش می دهد.مراودات مردمی رونق پیدا می کند. گردشگری در طول این مسیر حتما متحول خواهد شد.

جاده ابریشم تاریخی، در مناطق مرکزی و غرب چین از سه استان مسلمان نشین عبور می کرد. در ادامه نیز با عبور از آسیای مرکزی و ایران و....که همه مسلمان نشین بودند، به اروپا می رسید. لذا جاده ابریشم جدید نیز در داخل چین عمدتا مناطق مسلمان نشین غرب کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد. طبیعتاً همت و تلاش مسوولان و مردم ساکن مناطق غربی در موفقیت جاده جدید ابریشم بسیار موثر خواهد بود. لذا باید این فرصت را غنیمت بشمارند و فعالانه  مشارکت کنند.

 

2-    فرهنگ غذای اسلامی به عنوان یکی از نشانه  تمدن اسلامی ، چند سال اخیر ، مورد استقبال مردم چین قرار گرفته است. جناب عالی نقش فرهنگ غذای اسلامی در تبادلات دو کشور چین و ایران چگونه ارزیابی می کنید ؟ و همکاری صنعتی غذای اسلامی را از چه طریقی می‌توان گسترش داد؟

موضوع غذای اسلامی را از چند جهت باید نگاه کنیم.یکی جهت فقهی است. در اسلام خوردن گوشت بعضی حیوانات مانند سگ و خوک حرام است. حیواناتی که گوشتشان حلال است  باید صید یا شکار شوند و یا ذبح شوند تا گوشت آنها قابل خوردن باشد. اگر حیوانی خود بخود بمیرد، گوشتش حرام بوده و قابل خوردن نیست. احکام فقهی خوراکی‌ها در اسلام بسیار گسترده می‌باشد که سبک خاصی را در زندگی برای شخص مومن ایجاد می کند. جمعیت مسلمانان جهان نزدیک دو میلیارد نفر است. طبیعتا همه بنگاه‌های اقتصادی که در مقوله تولید غذا فعال هستند، برای موفقیت در بازار بزرگ مسلمانان باید با این باورها آشنا و آنها را رعایت کنند تا بتوانند موفقیت کسب کنند. واژه "حلال"مربوط به این ویژگی غذاها نزد مسلمانان است.

یک جهت هم انواع غذاها وخوراکی‌هایی است که درجوامع مختلف مسلمانان استفاده می شود. همان‌گونه که در جامعه اسلامی سبک‌های خاصی از معماری ، نقاشی ، طراحی ،پوشش ،....شکل گرفته که بازگو کننده باورهای عمیق جامعه می باشد، نوع غذاها و سبک پختن و آداب خوردن غذا نیز منطبق با باورهای عمیق  شکل گرفته، این بخش را می‌توانیم "فرهنگ غذایی" بنامیم که در مناطق مختلف نیز متفاوت است.

اکثر مسلمانان مقید هستند  هم به لحاظ "احکام فقهی "و هم به لحاظ "فرهنگ غذایی"فرا ورده‌ای را مصرف کنند که به حلال بودن آن اطمینان دارند. لذا مسلمانان چین که در زمینه تولیدات غذایی فعال هستند ،چه در عرصه کشاورزی چه دامداری و چه تولید صنعتی،باید بتوانند این اطمینان را ایجاد کنند که تولیداتشان حلال و منطبق با اداب شرعی است. مسلمانان چین خواهند توانست نقش مهمی را در تجارت غذایی کشورشان با کشورهای اسلامی از جمله ایران ایفا کنند.

 

3-    چند سال اخیر ، روابط  فرهنگی چین و ایران  به خوبی پیش می‌رود، به نظر جناب عالی چگونه می‌توان این روابط را گسترش داد؟آیا در آینده  برنامه  تبادلات فرهنگی با شکوه  بین دو کشور چین وایران برقرار خواهد شد؟

از سال 1979میلادی و بعد از پیروزی انقلاب  اسلامی، ایران و چین روابط فرهنگی مستحکم، پایدار و در حال گسترشی داشته اند.موافقت نامه فرهنگی دو کشور در سال 1984میلادی امضا شد و متعاقب آن تا کنون هفت برنامه مبادلات  فرهنگی بین دو کشور امضا شده که در تاریخ روابط فرهنگی کشورها کم نظیر است. یعنی مقام‌های فرهنگی دو کشور بدون وقفه و به طور منظم با همدیگر مرتبط بوده و نسبت به تنظیم برنامه های مبادلات اهتمام ورزیده اند. ایران و چین به زودی برنامه مبادلات جدید را امضا خواهند کرد. نهادهای فرهنگی، علمی و رسانه‌ای دو کشور ارتباطات خوبی با یکدیگر دارند و تفاهم نامه هایی امضا کرده اند. ایران و چین بارها هفته های فرهنگی با شکوه به صورت متقابل برگزار نموده اند. آخرین هفته فرهنگی را ایران در ژوئن سال  2013میلادی در پکن برگزار کرد. در سپتامبر سال 2014میلادی هفته فیلم چین در ایران برگزار شد. سمینارهای علمی مشترک بین دانشگاه ها و محافل علمی دو کشور مستمراً برگزار شده فدراسیون زنان چین و معاونت امور زنان در دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران دو سمینار مشترک در پکن و تهران برگزار کرده و به زودی سمینار سوم خود را برگزار خواهند کرد. آکادمی علوم اجتماعی چین و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چهارمین سمینار مشترک خود را در ماه سپتامبر در تهران برگزار خواهند کرد. آموزش آکادمیک زبان فارسی در چین و زبان چینی در ایران در حال گسترش است. پروژه‌های جدیدی از جمله تولید فیلم مشترک، گفتگوی علمای دینی، اسلام و دائوئیسم، در باره موضوعات مورد علاقه مانند اخلاق اجتماعی، محیط زیست، معنویت گرایی...ایجاد ارتباط فعال بین محافل ادبی دو کشور، نشست های مشترک در باره طرح جاده ابریشم نوین ،ترغیب گردشگری بین دو کشور ..از محورهایی هستند که به فعالیت‌های پیشین افزوده خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha