شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله سینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: نیاز کشور به مراکز نخبگان در کشور و حوزه بسیار ضروری است؛ زیرا علوم بسیار گسترده شده است و نخبگان باید شناسایی و توسعه ظرفیت داده شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی استعدادهای برتر حوزه های علمیه در مدرسه عالی دارالشفا، با اشاره به اهمیت تلاش و بالندگی در جامعه گفت: انسان ها دارای ظرفیت ها و استعدادهای مختلفی هستند؛ در میان پیامبران الهی و توده مردم استعدادها و ظرفیتهای آنها یکسان نیست.

وی افزود: پیامبر(ص) می فرمایند که مردم مثل معادن هستند؛ منظور آن است که معادن هم مثل انسانها دارای ظرفیت های مختلف است؛ نکته دوم اینکه تا این استعدادها فعلیت نیافته باشد این انسان به ظرفیت وکمال نمی رسد؛ نکته سوم، شکوفایی استعداد نیازمند کشف شناخت است.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: نیاز کشور به مراکز نخبگان در کشور و حوزه بسیار ضروری است زیرا علوم بسیار گسترده شده است و نخبگان باید شناسایی و توسعه ظرفیت داده شوند.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: امروزه نیازهای فردی و اجتماعی و دینی و فرهنگی واقتصادی و سیاسی کشور نیز بسیار مختلف است و حوزه های علمیه باید با توجه به این نیازها نخبگانی را برای رسیدگی به این امور تربیت کند.

وی اظهارکرد: استفاده از ظرفیت های عالی حوزه از جمله اساتید مجرب حوزه می تواند نخبگان را در حوزه تربیت و بالنده کند؛ گرچه امکانات حوزه گسترده نیست؛ ولی حوزه در طول تاریخ خود با همین امکانات محدود از این ظرفیت ها استفاده کرده است.

حمایت های مادی باید حمایت حاشیه ای باشد

وی افزود: در آینده نه چندان دور هم حوزه و هم دانشگاه باید رشد کنند و از امکانات کشور باید استفاده کنند؛ در این عرصه حمایت های مادی باید حمایت حاشیه ای باشد؛ ایجاد حس خودباوری، اعتماد به نفس و آموزش روش صحیح کار و برطرف کردن موانع از جمله حمایت هایی است که باید از طلاب در این عرصه انجام داد.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: ایجاد فضای معنوی از جمله کارهایی است که باید در زمینه نخبگانی انجام دهیم؛ امدادهای الهی می تواند سرنوشت استعدادها را در کشور تعیین کند؛ اگر طلاب در فضای معنوی رشد کند، وسوسه های بیرونی نمی تواند او را از کار در کشور بازبدارد.

دانشجو و طلبه باید پرسشگر باشد

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: نام نخبگی نباید ما را در همین حد نگاه دارد؛ نباید نخبگی ما را از رشد و پیشرفت باز دارد؛ نخبگان نباید به کم قانع شوند؛ دانشجو وطلبه پرسشگر زمینه رشد دارد و پیشرفت می کند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha