یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دین پرور - بنیاد نهج البلاغه

حوزه/مدیر مرکز تخصصی نهج البلاغه گفت: یک مدیر و یا مسئول در جامعه اسلامی باید خود را خدمت گذارمردم بداند و این را در مقام عمل نیز ثابت کند و تنها گفتار نباشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» ، آیت الله دین پرور، امروز در کارگاه آموزشی «مبانی مدیریت اسلامی در نهج البلاغه» که در مسجد مدرسه حجتیه برگزار شد به تبیین مدیریت اسلامی و نحوه حکومت داری از دیدگاه حضرت علی(ع) پرداخت.

وی گفت:امام علی(ع) در جایگاه رئیس حکومت و فرمانده کل قوا بودند و نباید به دستورات ایشان تنها به چشم یک موعظه  اخلاقی صرف نگاه کرد، بلکه حضرت در فرمایشات خود به استانداران و زمامداران، نحوه حکومت داری و طریقه رفتار با عموم مردم و رعیت را بیان داشته اند.

آیت الله دین پرور تاکید کرد: با دقت در آموزه های نهج البلاغه به این نکته می رسیم که کارگزاران و حاکمان یک جامعه اسلامی با انسان طرف هستند نه یک ماشین، به عبارت دیگر حاکمان و زمامداران باید بدانند که برای انسان هایی برنامه ریزی کنند که دارای احساس و عواطف گوناگونی هستند و باید به مقتضیات روحی آنان توجه کامل شود و تا حد امکان در جهت برطرف شدن نیازها و مشکلات آنان قدم برداشته شود.

مدیر مرکز تخصصی نهج البلاغه به جمله امیر المومنین(ع) در نهج البلاغه که می فرمایند«و اشعر قلبک الرحمه للرعیه و المحبه لهم» اشاره کرد و گفت:حضرت در این بیان نورانی به نکات مهمی در رابطه با نحوه برخورد زمامداران با

مردم اشاره کرده اند که نشان از اهمیت این موضوع  دارد چرا که حضرت می فرمایند باید یک زمامدار قلب خود را برای رعیت و مردم مالامال از رقت و مهربانی نماید و با آنان با نهایت محبت و عاطفه برخورد نماید.

*توجه به پاداش های الهی در کمک به مردم و رعیت

وی توجه به حسابرسی روز قیامت، پاداش و کیفر الهی را انگیزه مهمی در سبک زندگی اسلامی و مدیریت اسلامی دانست و افزود: بنا بر فرمایش حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، انسان ها همگی بدون در نظر گرفتن آیین و مذهب، عیال خداوند هستند و اگر کسی واقعا به روز قیامت و حسابرسی دقیق آن ایمان داشته باشد، هیچ گاه از دستگیری و کمک به سایر انسان ها به عنوان عیال خدا دریغ نمی کند و این خود انگیزه ای برای محبت کردن و کمک به همه انسان ها می شود.

مدیر مرکز تخصصی نهج البلاغه دربخش دیگری از سخنان خود، ابراز داشت:یک مدیر و یا مسئول در جامعه اسلامی باید خود را خدمتگذارمردم بداند و این را در مقام عمل نیز ثابت کند و همچنین نسبت به خطاهای رعیت عفو داشته باشد، یعنی هم آن خطاها را ببخشد و هم اینکه آنها را از ذهن خویش نیز پاک نماید.

حقوق اقلیت ها در اسلام محترم است

وی با اشاره به حقوق اقلیت های دینی در جامعه اسلامی تاکید کرد: در نظام اسلامی مدنظر اهل بیت(ع) هیچ کس را همانند بعضی از فرق انحرافی، نمی شود مجبور به پذیرش ایمان کرد؛ بلکه همه اقلیت ها همانند سایر شهروندان در زیر چتر نظام اسلامی زندگی می کنند و هیچ کس حق ندارد نسبت به آن ها ظلم و جفا نماید.

آیت الله دین پرور وظیفه طلاب و مبلغین را در عرصه مدیریت اسلامی سنگین توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: اساس کار روحانیت و مبلغین، مدیریت کلان معنوی جامعه است و باید آنان با همین حدودی که حضرت علی(ع) در نهج البلاغه برای مدیریت اسلامی ترسیم کرده اند، با مردم و مخاطبان خود نیز برخورد نمایند تا شاهد شکوفایی معنوی و گرایش هرچه بیشتر آنان به سوی مکتب حقه اهل بیت(ع) باشیم.

وی افزود:حضرت علی(ع) در نهج البلاغه فرموده اند که پیامبر گرامی اسلام(ص) طبیبی بودند که منتظر نمی ماندند مریض به سوی او بیاید بلکه خود حضرت به عنوان طبیب همه انسان ها به سراغ مریض ها می رفتند و امراض معنوی آنان را درمان می کردند که این کار پیامبر اکرم(ص) می تواند درس بزرگی برای همه ما مبلغین و روحانیون باشد .

*گناهکار یک بیمار است که باید درمان شود

مدیر مرکز تخصصی نهج البلاغه افزود: همه باید به گناهکار به چشم یک بیمار نگاه کنند و در صدد درمان اوباشند و اساسا بسیاری از دستورات اجتماعی اسلام نیز ناظر به همین موضوع است که اگر مومنین نسبت به گنهکاران احساس وظیفه می کردند و تا حد امکان در صدد معالجه آنان برمی آمدند قطعا شاهد اوضاع بهتری در جامعه بودیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha