یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت‌الله دین پرور

حوزه/ این استاد نهج البلاغه گفت: امروز بسیاری از گرفتاری ‌ها و آسیب های اجتماعی به ضعف مدیریت در خانه و خانواده بر می گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله دین پرور پیش از ظهر امروز در «کارگاه آموزشی مبانی مدیریت اسلامی در نهج البلاغه» که در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، به جملاتی از عهدنامه مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت امیر(ع) در رأس مدیریت جامعه اسلامی بوده و دارای مبانی بودند که بوسیله آن جامعه را اداره می کردند.

وی ادامه داد: مدیریت فقط در سازمان وسیع کشوری، سیاسی و ... نیست؛ بلکه در کوچکترین موارد اجتماع مانند خانواده هم این مدیریت وجود دارد.

این استاد نهج البلاغه اظهار داشت: امروز بسیاری از گرفتاری و آسیب های اجتماعی به ضعف مدیریت در خانه و خانواده بر می گردد.گاهی تنبیهات، سخت گیری ها و حتی مهربانی های نابجا در خانواده، اثر سوء خود را خواهد گذاشت.

آیت الله دین پرور ابراز داشت: مدیریت اسلامی دارای پسوندی به نام اسلام است که این پسوند نقش کلیدی و اساسی دارد.و باید به افعال و حرکات امامان معصوم(ع) و بزرگان بنگریم تا بتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم.

این استاد نهج البلاغه یادآور شد: مبانی مدیریت اسلامی أمر بسیار مهم معنوی، اعتقادی و دینی است که از آن تعبیر به تقوا می شود که در ذیل آن آثار و نکات ارزشمند وجود دارد.

رئیس  بنیاد بین المللی نهج البلاغه با اشاره به جملات حضرت امیر در عهدنامه مالک اشتر، تصریح کرد: یکی از شرایطی که برای مدیر در کلام امام علی(ع) بیان شده است، جامعه ساز و مدیرساز بودن او است.

آیت الله دین پرور اظهار داشت: در هر جامعه، اشخاص و افکاری وجود دارد که نظم و مدیریت را بر نتابیده و به دنبال ایجاد فضای هرج و مرج، کارشکنی، جوسازی و شایعه سازی می باشند تا شخص مدیر آن مسئولیت را رها کند.

وی با اشاره به بخشی از عهدنامه مالک اشتر، ابراز داشت: حضرت فرمودند: «إِنَّمَا يُسْتَدَلُّ عَلَى اَلصَّالِحِينَ بِمَا يُجْرِي اَللَّهُ لَهُمْ عَلَى أَلْسُنِ عِبَادِهِ فَلْيَكُنْ أَحَبَّ اَلذَّخَائِرِ إِلَيْكَ ذَخِيرَةُ اَلْعَمَلِ اَلصَّالِحِ فَامْلِكْ هَوَاكَ وَ شُحَّ بِنَفْسِكَ عَمَّا لاَ يَحِلُّ لَكَ فَإِنَّ اَلشُّحَّ بِالنَّفْسِ اَلْإِنْصَافُ مِنْهَا فِيمَا أَحَبَّتْ أَوْ كَرِهَتْ».

رئیس بنیاد  بین المللی  نهج البلاغه خاطرنشان ساخت: مالک هوای نفس بودن، به راحتی به دست نخواهد آمد؛ بلکه باید در این راه نفس خویش را ساخت و از مادیات گذشت.

آیت الله دین پرور تصریح کرد: باید با زبان و بیانی زیبا، فضای مناسبی ایجاد کرد؛ چراکه مدیر با این فضاسازی می تواند موفق باشد.

مدیر مرکز تخصصی نهج البلاغه با اشاره به بندی دیگر از سخنان حضرت امیر(ع)، اظهار داشت: ایشان فرمودند: «فَافْسَحْ فِي آمَالِهِمْ وَ وَاصِلْ فِي حُسْنِ اَلثَّنَاءِ عَلَيْهِمْ وَ تَعْدِيدِ مَا أَبْلَى ذَوُو اَلْبَلاَءِ مِنْهُمْ فَإِنَّ كَثْرَةَ اَلذِّكْرِ لِحُسْنِ أَفْعَالِهِمْ تَهُزُّ اَلشُّجَاعَ وَ تُحَرِّضُ اَلنَّاكِلَ إِنْ شَاءَ اَللَّهُ ثُمَّ اِعْرِفْ لِكُلِّ اِمْرِئٍ مِنْهُمْ مَا أَبْلَى وَ لاَ تَضُمَّنَّ بَلاَءَ اِمْرِئٍ إِلَى غَيْرِهِ وَ لاَ تُقَصِّرَنَّ بِهِ دُونَ غَايَةِ بَلاَئِهِ وَ لاَ يَدْعُوَنَّكَ شَرَفُ اِمْرِئٍ إِلَى أَنْ تُعْظِمَ مِنْ بَلاَئِهِ مَا كَانَ صَغِيراً/

هميشه [سپاهيان را] تشويق كن و كارهاى مهمى را كه انجام داده اند بر شمار! زيرا يادآورى كارهاى نيك شجاعان، سپاه را به حركت بيشتر وادار مى كند و آنان كه تنبلى مى كنند، به كار تشويق مى شوند. انشاء الله».

مدیر بنیاد ملی نهج البلاغه در پایان گفت: تشویق در جامعه از اصول مدیریتی و بسیار تأثیرگذار است.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha