دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله دین پرور

حوزه/ رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه با اشاره به اینکه هفدهمین کنگره بین المللی نهج البلاغه با موضوع عهدنامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر می باشد، گفت: این کنگره با ارسال پیام رهبر معظم انقلاب و مشارکت چهل نهاد اجرایی و علمی در عیدغدیرخم در قم برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدجمال الدین دین پرور امروز در نشست خبری «برگزاری هفدهمین کنگره بین المللی نهج البلاغه» با اشاره به اینکه این همایش با موضوع «عهدنامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر» برگزار می شود، اظهار داشت: در طول سال همایش ها و کنگره هایی برگزار می شود که خوب و لازم است؛ اما برگزاری برخی از همایش ها ضرورت دارد و تاخیر آن موجب خسران جامعه می شود. 

وی با بیان اینکه برگزاری کنگره با موضوع عهدنامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر ضرورت دارد، تصریح کرد: این عهدنامه منشور حکومتی، سیاسی و اجتماعی در سطح جهان است که فرازمانی و فرامکانی می باشد.

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه با اشاره به سخنان امام راحل(ره) مبنی بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی نه شرقی نه غربی است، افزود: هرحکومت و جامعه ای بر اساس یک فکر و فرهنگ در مسیر خود حرکت خواهد کرد. 

آیت الله دین پرور با بیان اینکه به طور کلی در تاریخ اسلام و سیره پیامبر و ائمه معصومین(ع) مطالب بسیاری در این زمینه مطرح شده است، گفت: متاسفانه در طول تاریخ، ائمه معصومین(ع) در راس حکومت قرار نگرفتند غیر از حضرت علی(ع) که در دوران کوتاهی حکومت تشکیل دادند و در این رابطه مطالبی فرمودند که امروزه در قالب نهج البلاغه و برخی متون دیگر در اختیار ما قرار دارد.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) برای مالک اشتر این عهدنامه را تدوین می کنند که دستورات حکومت را در موارد مختلف تبیین کرده است ؛ این عهدنامه در طول تاریخ در کتابخانه ها و مراکز علمی وجود داشته اما تبلور خارجی پیدا نکرده چرا که حکومت ها، طاغوتی بوده اند و از غرب و شرق دستور می گرفتند و صرفا عهدنامه شرح داده و از اجرا پرهیز می شده است.

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه افزود: بعد از پیروزی انقلاب این فضا شکسته شد و فضای جدیدی برای توجه به نهج البلاغه ایجاد شد. 

آیت الله دین پرور تصریح کرد: در زمان جنگ و همزمان با برگزاری نخستین کنگره بین المللی نهج البلاغه از امام راحل(ره) درخواست کردیم که به این همایش پیامی ارسال کنند که ایشان به سرعت با این مسئله موافقت کردند و پیام جالب و جامع بنیانگذار انقلاب، توسط مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید  احمد خمینی در آن کنگره قرائت شد. 

*بی توجهی دولت ها به عهدنامه مالک اشتر

وی با اشاره به بی توجهی ها به نهج البلاغه، ابراز داشت: در طول 36 ساله گذشته از انقلاب اسلامی در برنامه وزارتخانه ها و دولت ها، توجهی به عهدنامه مالک اشتر نشده است.

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه تصریح کرد: امام علی(ع) در زمینه مالیات تاکید می کنند از کسانی که مالیات گرفته می شود با احترام پرسش شود که آیا دریافت مالیات به شما تعلق می گیرد یا خیر.

وی افزود: این مسائل را باید به صورت طرح یا لایحه به دولت ها ارائه داد تا به صورت عملی در جامعه نهادینه کنند.

آیت الله دین پرور با اشاره به بخش های تربیتی نهج البلاغه ، اظهار داشت: بهره گیری از مسائل تربیتی اخلاقی نهج البلاغه موجب تحول در نظام آموزش و پرورش خواهد شد.

*توجه به عهدنامه مالک اشتر، خدمت به انقلاب است

وی با بیان اینکه اهتمام به عهدنامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر خدمت به انقلاب است، تصریح کرد: ضرورت دارد در خصوص عهدنامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر همایشی برگزار شود و از همه صاحب نظران و نخبگان درخواست می کنیم در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

*ارائه مبانی عهدنامه مالک اشتر به صورت لایحه به دولت

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه افزود: از همه نهادهای علمی و دانشگاهی دعوت به عمل آمده که در این زمینه مشارکت کنند تا مبانی عهدنامه مالک اشتر به شکل طرح یا لایحه به دولت ارائه شود. 

آیت الله دین پرور افزود: آیت الله مصباح یزدی و دیگر بزرگان نیز در راستای این حرکت علمی سیاسی اجتماعی اعلام مشارکت کرده اند.

*برگزاری هفدهمین کنگره در ایام غدیرخم

وی با اشاره به زمان برگزاری هفدهمین کنگره بین المللی نهج البلاغه، تصریح کرد: این کنگره با ارسال پیام رهبر معظم انقلاب و مشارکت چهل نهاد اجرایی و علمی در ایام عیدغدیرخم در قم برگزار می شود.

*صهیونیست ها اجازه نمی دهند عهدنامه جهانی شود

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه در بخش دیگری از گفت وگوی با خبرنگاران از تلاش برای ثبت جهانی عهدنامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر در سازمان های جهانی خبر داد و اظهار داشت: به صورت پراکنده اقداماتی صورت گرفته است اما نفوذ سران صهیونیست و یهودی در سازمان ملل اجازه نمی دهد این عهدنامه مطرح شود.

*بی توجهی مسئولان به ثبت ملی عهدنامه مالک اشتر

آیت الله دین پرور افزود: 5 سال است در حال تلاش هستیم که عهدنامه مالک اشتر را ثبت جهانی کنیم اما گفته شد ابتدا باید این عهدنامه ثبت ملی شود که بعد از 2سال هنوز نتوانستیم این عهدنامه را در کشور ثبت ملی کنیم و تصمیم داریم از طریق مصر یا لبنان اقدام کنیم.

وی در پاسخ به شبهاتی که برخی نسبت به اصل نهج البلاغه مطرح می کنند، گفت: القای شبهه در نهج البلاغه توطئه ای می باشد که از قرن 6 صورت گرفته است؛ فرد مورخی در قرن 6 در چند سطر شبهاتی را وارد می کند که بخشی از این شبهه می گوید «نهج البلاغه انشای سیدرضی است».

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه افزود: این مسئله منشا شبهات به نهج البلاغه شده است و عربستان سعودی در جزوه ای که به فارسی تدوین کرده بود این شبهه را تقویت کرد و هدف از شبهه افکنی این است که حکومت های آن ها طاغوتی است و مبانی نهج البلاغه خلاف مرام و روش حکومت داری آن ها می باشد.   

*دستگاه دیپلماسی به جهانی شدن نهج البلاغه کمک کند

رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه در پاسخ به سوال خبرنگار حوزه مبنی بر اینکه آیا از ظرفیت دیپلماسی دولت ها برای توجه بیشتر به نهج البلاغه در عرصه بین الملل استفاده شده است، اظهار داشت: اقداماتی صورت گرفت اما نمایندگان ایران در خارج از کشور در این وادی ها نیستند و توجه خاصی به این مسئله ندارند.

آیت الله دین پرور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا از نهج البلاغه در ادارات دولتی استفاده نمی شود، تصریح کرد: ادارات نیازمند بخشنامه و دستور هستند که معمولا از منابع سیره علوی استفاده نمی شود.

*انتشار 200 کتب و جزوه

وی در پایان با اشاره به فعالیت های بنیاد بین المللی نهج البلاغه، ابراز داشت: 200 کتاب و مقاله در خصوص جامعه و حکومت و احکام از سوی این نهاد انتشار یافته است.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha