چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله محمدرضا حدائق

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه منصوریه شیراز با اشاره به جایگاه قیام 15 خرداد سال 42 گفت: این قیام به مبدایی برای تمام حرکت های آزادی خواهانه جهان تبدیل شد.

آیت الله محمد رضا حدائق، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در شیراز با اشاره به وقایع منجر به وقوع حادثه 15 خرداد 42 گفت: توصیه های امام راحل در روزهای قیام 15 خرداد، همچون پتکی بر روح شاه که جنون قدرت و تکبر فرعونی او زبانزد خاص و عام بود، فرود آمد و شاه فرمان خاموش کردن قیام را صادر کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) این فرصت را برای دعوت مردم به قیام علیه رژیم مستبد شاه غنیمت شمرد، لذا روز عاشورای همان سال جمعیت صد هزار نفری در تهران با در دست داشتن عکس هایی از امام(ره) به تظاهرات پرداختند و برای اولین بار شعار مرگ بر دیکتاتور سر داده شد.

استاد حوزه علمیه شیراز ادامه داد: صبحگاه 15 خرداد خبر دستگیری امام(ره) به تهران، مشهد، شیراز و دیگر شهرها رسید و وضعیتی مشابه قم پدید آمد؛ مردم ورامین و شهرک های اطراف به سوی تهران سرازیر شده ، تانک ها و ابزار زرهی و نیروهای نظامی برای جلوگیری از ورود معترضین با جمعیت حاضر درگیر شدند.

وی خاطر نشان کرد: شاه ملعون، دو روز بعد از نهضت 15 خرداد قیام مردم را اقدامی وحشیانه و نتیجه اتحاد ارتجاع سرخ و سیاه نامید و سعی کرد تا آن را به خارج از مرزها نسبت دهد. البته سستی ادعاهای شاه بر هیچ کس پوشیده نبود و برخلاف ادعاهای مکرر شاه، کمونیست هیچ گونه مشارکتی در این قیام نداشتند.

تولیت مدرسه علمیه منصوریه شیراز تصریح کرد: با دستگیری رهبر نهضت و کشتار وحشیانه مردم در 15 خرداد، قیام ظاهرا سرکوب شد، اما در عمل به مبداء پیروزی انقلاب تبدیل شد.

آیت الله حدائق در پایان گفت: پس از دستگیری امام راحل، اعتراضات گسترده ای از سوی روحانیت و اقشار مختلف مردم از سراسر کشور آغاز و خواستار آزادی رهبر خویش شده و این حرکت به قیامی سراسری تبدیل شد و نهایتا منتج به پیروزی انقلاب گردید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha