چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آزمون

حوزه/ معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان برای هرچه بهتر برگزار کردن امتحانات پایانی سال تحصیلی ۹۳-۹۴ رویکرد جدیدی را در پیش گرفته و هم اکنون در حال انجام این روش است.

حجت الاسلام یوسف ناصری، معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به نحوه برگزاری امتحانات پایانی طلاب مدارس علمیه خوزستان، اظهار داشت: معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان برای هرچه بهتر برگزار کردن امتحانات پایانی سال تحصیلی ۹۳-۹۴ رویکرد جدیدی را در پیش گرفته و هم اکنون در حال انجام این روش است.

وی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای رتبه بندی علمی مدارس علمیه، گفت: روندی در مرکز مدیریت حوزه های علمیه مبنی بر رتبه بندی مدارس علمیه استان های کشور صورت گرفت، اما با توجه نواقصی که در آیتم های این رتبه بندی وجود داشت، معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان وارد عمل شده و طرحی ابداعی را برای دقیق تر کردن این رتبه بندی اجرا نمود.

حجت الاسلام ناصری، به روش های رتبه بندی مدارس در طرح تحولی حوزه علمیه خوزستان اشاره کرد و افزود: الحمدالله تلاش مدیریت حوزه علمیه خوزستان همواره بر اجرای عدالت در همه سطوح برقرار است که به همین منظور برای برقراری مساوات در رتبه بندی سطح علمی مدارس علمیه، از چهار روش استفاده کردیم.

معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به نخستین بخش از آیتم های چهارگانه رتبه بندی مدارس علمیه، بیان داشت: نخستین بخش اختصاص دارد به امتحانات پایانی پایه یک و دو، به طوری که در سال های گذشته اگر چه سؤالات از قم می آمد، اما به مدارس نیز اختیاراتی مبنی بر طرح سؤال جداگانه داده می شد، که همین مسأله اختلاف هایی را در سطح بندی مدارس علمیه ایجاد می کرد.

وی افزود: معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان برای حل این مهم، ابلاغیه ای مبنی بر «عدم طراحی سئوال از سوی مدارس علمیه و استفاده از سؤالات ارسالی از قم» به مدیران مدارس علمیه صادر کرد، تا بدین صورت بتوانیم رتبه بندی جامعی را انجام دهیم.

حجت الاسلام ناصری، نحوه تصحیح امتحانات را دومین ملاک ارزیابی سطح علمی مدارس علمیه عنوان کرد و گفت: گاهی اوقات مشاهده می شد که در برخی موارد مصححین مدارس علمیه خیلی سخت گیرانه عمل کرده و در برخی دیگر نیز خیلی آسان! که با راه اندازی این طرح، مصوب شد به صورت رندمی برگه های امتحانی طلاب مورد بازبینی قرا گیرند تا اگر نقطه ضعفی در این راستا وجود داشت، کلیه اوراق امتحانی آن مدرسه درباره تصحیح شود.

وی، سومین مرحله از طرح تحولی ارزیابی علمی طلاب مدارس علمیه خوزستان را مسأله نظارت و ارزیابی مطرح کرد و بیان داشت: در این راستا ناظرانی از مدیریت حوزه علمیه خوزستان به مدارس علمیه استان اعزام شده و وظیفه نظارت بر امتحانات را بر عهده گرفتند.

حجت الاسلام ناصری، گفت: متأسفانه برخی مدارس علمیه تنها آن نمراتی که بالاتر از ۱۲ هستند را در سیستم ثبت می کنند؛ به همین علت معاونت آموزش پس از ثبت نهایی نمرات طلاب از سوی مدارس علمیه در سایت، خود به صورت مستقل اقدام به صحت سنجی نمرات می کند.

وی با اشاره به اهداف و نقاط قوت این طرح، اظهار داشت: اگر این طرح به همان خوبی که برای آن درنظر گرفته ایم اجرا شود، به یقین گام بزرگی در عرصه تحول بنیادین برداشته خواهد شد.

معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان در پایان با بیان این که بیش از ۳ هزار نفر در امتحانات پایانی حوزه علمیه خوزستان شرکت می کنند، گفت: امتحانات پایانی طلاب پایه ۱ تا ۱۰، در ۲۷ خردادماه جاری به پایان خواهد رسید و إن شاءالله پس از ماه مبارک رمضان امتحانات جبرانی، برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha