دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ معصومین(ع) در همه اعصار، الگوی کامل بشریت اند و کسانی که طالب سیر وسلوک هستند، باید عطش درونی داشته باشند. اگر کسی حالت بی نیازی از آیات و روایات به سراغش بیاید، سرآغاز گمراهی و ضلالت اوست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی در جمع نمازگزاران مسجد ارک تهران با اشاره به اینکه ماه رمضان، ماه مسابقه در بندگی خدا است، گفت: در حکمت ۳۸ نهج البلاغه امیرالمومنین علی(ع) عنوان می‌فرمایند "با چهار گروه معاشرت نکن. گروه اول؛ انسان بی خرد چرا که می‌خواهد به تو سود برساند، ولی به تو ضرر می‌رساند. گروه دوم؛ انسان بخیل چرا که در زمان نیاز تو را تنها می‌گذارد. سوم؛ انسان اهل فسق و فجور چون تو را در زمان خاص به بهایی اندک می‌فروشد. و گروه چهارم؛ انسان دروغگو چرا که انسان دروغگو مثل سراب می‌ماند دور را به تو نزدیک و نزدیک را به تو دور می‌نمایاند".

وی با بیان اینکه عقل بالاترین سرمایه‌ مومن است، افزود: عقل، ملکه درونی است که انسان را به سوی خدا سوق می‌دهد و هر مطلبی به هر نحوی ما را به نقطه مقابل آن سوق دهد به آن «حمق» می‌گویند. بنابراین انسان گناهکار قبل از هر صفتی موصوف به جهل است یعنی این جهل و نادانی است که انسان گنه کار را به سوی حماقت گناه می‌کشاند!

سخنران مسجد ارک با تبیین نشانه‌های «حمق» در کلام پیامبر(ص)، ادامه داد: سبک شماری و سهل انگاری در فرایض دینی، مسخره کردن بندگان خدا و کلام زیاد در غیر ذکر خدا از نشانه های «حمقِ» انسان گناهکار است.

وی با بیان این مطلب که "چه عواملی ما را به خدا نزدیک می‌کند و چه عواملی انسان را از خدا دور می‌کند؟" اظهار داشت: اولین قدم برای پاسخ به این سئوال­ها دوری از جهالت و تلاش برای دانستن است. بدانیم شیطان دشمن قسم خورده­ی ماست و سجده به غیر خدا شرک است. بدانیم؛ شیطان به دنبال کسی که در پی اوست نمی‌رود، بلکه او به دنبال من و تو است که ذره ای محبت به اهل بیت(ع) را داریم، می‌آید نه به خاطر خودمان بلکه به خاطر آن حُب!

وی خاطرنشان کرد: برای پیشرفت و نیل به هر مطلبی، چه در امور مادی و چه در امور معنوی، افراد باید از دو مورد بهره ببرند. اول داشتن برنامه جامع، کامل و هدفمند و دوم، الگوی مناسب. بدون بهره بردن از این دو مطلب رسیدن به مطلوب و این که انسان در امور معنوی از ولایت شیطان خارج شود و به ولایت حق درآید، به طور یقین ممتنع است.

حجت الاسلام مومنی افزود: ثمره­ی برنامه­ی جامع، کامل و هدفمند این است که انسان را از تحیر نجات می دهد. انسان بی برنامه مبتلا به دردِ "چه کنم چه کنم" می شود. نشانه این که فرد در وادی سیرالی الله نیست و از برنامه­ی جامع بهره نبرده است، تحیر افراد است. دین ما کامل ترین، و جامع ترین برنامه را در پیش روی افراد دارد و انسان با بهره گیری از این برنامه ها در این دام ها و آسیب ها قرار نمی گیرد.

وی با تاکید بر اینکه انسان برای سیر و سلوک باید تأسی به الگوی مناسب کند، گفت: حیات انسان بالاترین سرمایه است. این سرمایه را باید جایی خرج کند که صددرصد به انسان سود بدهد. عمر انسان در حال گذر است. و هر انسانی که در ماه رمضان با این روزهای طولانی و گرم روزه بدارد، بنا به فرمایش خاتم انبیاء(ص) جهاد کرده است. و به واسطه­ی سختیِ روزه داری، گناه از وجود انسان سوخته می شود و از بین می رود.

حجت الاسلام مؤمنی در پایان با تاکید بر اینکه در همه اعصار زندگی، معصومین(ع) الگوی ما هستند، خاطرنشان کرد: کسانی که طالب سیر وسلوک هستند، باید عطش درونی داشته باشند. و اگر کسی حالت بی نیازی از روایات، آیات و ذکر به سراغش بیاید سرآغاز گمراهی و ضلالت اوست. بنابراین دستورالعملی برای ما قابل اجرا و اعتناست که اولاً مستند به قرآن باشد و ثانیاً ذیل قرآن، مستند به روایات باشد. در قرآن دستورالعمل داریم و در روایات هم جامع ترین و کامل ترین سلوک را داریم و با این دستورات نیازی به دستورات از ناحیه غیر نداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha