پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سید محمد باقر علوي تهراني

حوزه/ ماه رمضان، زمان بازگشت به فطرت الهی و زدودن زنگارها و ناپاکی ها از قلب و روح است و باید از این فرصت طلایی نهایت بهره را برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوي تهراني در جمع روزه داران مسجد امیرالمؤمنین(ع) تهران با بیان اینکه یکی از صفات فعلی خداوند، نام مبارک حکیم است، گفت: در بیان معنای واژه «حکیم» نظریه هایی ارائه شده، اول؛ حکیم به معنای کسی است که از کار زشت و قبیح دور باشد و از انجام آن به شدت پرهیز می کند. خداوند متعال به این معنا حکیم است، چون کار قبیح و زشت از جانب خدا صادر نمی شود. دوم؛ حکمت به معنای شناخت و معرفت به حقاق امور باشد. گاهی شناخت ما به ظواهر امور است و گاهی به حقیقت امور. ذات اقدس الهی دارای علم مطلق می باشد، و لذا به حقیقت اشیاء شناخت دارد و خدا به این معنا حکیم و علیم است.

وی ادامه داد: حکمت موجب می شود فعلی که از شما صادر می شود دارای دو ویژگی باشد، اولاً دارای اتقان صنع یعنی محکم است و ثانیاً دارای کمال یعنی برتر است. و موجودی که این فعل را انجام می دهد، حکیم است. خداوند به این معنای سوم هم حکیم بوده و هم صنع آفرینش او متقن و برتر می باشد. همچنین ادلّه­ی عقلی و علمی نیز این مطلب را اثبات می کند. و دانشمندان علوم تجربی به وضوح اتقان صنع حضرت حق و کمال آن را دریافته اند و می گویند بهتر از این نمی شد که خلق بشود.

این محقق حوزوی ادامه داد: حکیم از نظر ما کسی است که کار عبث و بی فایده انجام نمی دهد، یعنی افعالش یک هدف خاص و مشخصی را تأمین می کند. این موجود با این خصوصیات حکیم است و معنای حکیم به این معنا مد نظر می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با اشاره به آیه 38 سوره دخان، افزود: خداوند در این آیه می فرماید ما آسمان ها و زمین و آنچه بین آنهاست، بازیچه و بیهوده نیافریدیم. یعنی هدف ما از خلقت کهکشان ها بیهوده نیست و هدفی داریم. چون حکیم هستیم و کار بیهوده انجام نمی دهیم. در آیه 115 سوره مومنون نیز در باب خلقت انسان همین را می فرماید. «آیا گمان می کنید ما شما را بیهوده خلق کرده ایم و هدفی در ورای خلقت شما وجود ندارد و شما بسوی ما باز نمی گردید؟!» یعنی ما به جهت و اهدافی شما را خلق کرده ایم و نهایتاً به سوی ما باز می گردید.

وی خاطرنشان کرد: خداوندی که حکیم است، روزه­ی ماه رمضان را بر ما تکلیف کرد. نماز، حج و حجاب را بر ما تکلیف کرد. و اگر کسی مبادرت به انجام تکلیف نمی کند، یعنی خداوند را در مقام حکمتش قبول ندارد. امام رضا(ع) می فرماید "امکان ندارد خداوند تکلیف را بدون دلیل بیاورد. چون او حکیم است و کاری را از روی عبث و جهالت انجام نمی دهد". منظور از نداشتن جهل این است که اینطور نیست خداوند کاری را انجام دهد و یا امر به انجام تکلیفی نماید، اما خود نداند آخر این کار چیست و برای چه هدفی است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: خداوند مخلوقات را بی جهت نیافرید، بلکه آن ها را خلق کرد تا قدرتش را ظاهر سازد و آن ها را به اطاعتش تکلیف کرد تا به واسطه­ی این اطاعت و بندگی، خشنودی و رضایت او حاصل شود. بنابراین خداوند ما را خلق نکرده تا از ما سودی ببرد یا ضرری را از او دفع کنیم. خداوند در آیه 56 سوره ذاریات به صراحت بیان می کند که «ما جنیان و انسان ها را خلق نکردیم مگر برای عبودیت و بندگی برای الله» و این هدف ابتدایی از خلقت انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین علوي تهراني در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در آیه دوم سوره ملک می فرماید «خدا مرگ و زندگی را خلق کرد، تا این که شما را بیازماید تا برای شما آشکار شود کدام یک دارای عمل نیک و بهتر می باشید» و این هدف میانی از خلقت انسان است یعنی آزمودن بندگان؛ تا معلوم شود چه کسی امتحان خود را بهتر پس می دهد و در سختی ها صبور و پیروز است. همچنین در آیه 115 سوره هود خداوند به کسانی اشاره دارد که آن ها مورد رحمت خاص پروردگارشان بوده و به قرب الهی رسیده اند و این هدف غایی از خلقت انسان است. و لذا ما به عنوان بندگان خداوند متعال باید بهترین اعمال را انجام دهیم تا ضمن قرب به خدا، مشمول رحمت او واقع شویم.

این محقق حوزوی در پایان با تاکید بر ضرورت تقویت انس با قرآن و اهل بیت(ع) در ماه ضیافت الهی، تصریح کرد: ماه رمضان، زمان بازگشت به فطرت الهی و زدودن زنگارها از قلب و روح است و باید از این فرصت طلایی نهایت بهره را برد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha