جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 352148
۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
رمضان

حوزه/ بیدار شدن در سحر ماه مبارک رمضان تنها برای خوردن و آشامیدن نیست. بلکه قبل از خوردن طعام باید از فرصت معنوی بهره برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در تهران، حجت الاسلام مهدی حسن آبادی، در جمع مومنین روزه دار هیئت عشاق العباس(ع) تهران با بیان اینکه ماه مبارک رمضان، ماه ساختن روح است، گفت: نوع حضور و درک ما از روزه­ی ماه مبارک رمضان دو گونه است. یکی حضور جسمی است و معمولاً اکثر افراد جسماً به ماه رمضان می‌ رسند، و روزه را بجا می آورند و لکن آن چیزی که مهمتر از حضور فیزیکی و جسمی می باشد، حضور روحانی و معنوی در این ماه است. کاش بتوانیم به معنویت ماه رمضان برسیم و گرنه عده زیادی از لحاظ جسمی به ماه رمضان می‌ رسند، اما از کسب ثمره اصلی این ماه محرومند.

وی افزود: علت اینکه افراد با وجودی که روزه می‌ گیرند، اما به معنویت ماه رمضان نمی رسند، غفلت آن ها از حقیقت روزه و توجه شان به مادیات می باشد. امیرالمومنین علی(علیه السلام) فرمودند "­دنیا! به دنبال کس دیگری غیر از من برو". و در جایی دیگر می‌ گویند؛ عشق من در این دنیا سه چیز است، که یکی از آن ها روزه گرفتن در ایام گرم تابستان است. آن وقت برخی از ما شیعیانِ مدعیِ پیرو آن حضرت، از روزه فرار می‌ کنیم! در حالی که پیغمبر(صلوات الله علیه) فرمود "­اگر می‌ دانستند خدا با آن ها چه مبادله ای می‌ کند، آرزو می‌ کردند تمام سال، رمضان بود!".

سخنران این مجلس ادامه داد: آنچه در ماه رمضان باید به آن برسیم، کسب رضایت خداوند متعال و رسیدن به معنویت است؛ برای مثال اگر باران بیاید و ظرف را در زیر باران و پشت به مسیر بارش باران قرار بدهیم، اگر رگبار هم بیاید، درون ظرف ذره ای خیس نمی شود. در این صورت مشکل از باران نیست، بلکه مشکل از عدم تمایل ظرف به جذب باران است. گاهی اوقات نیز ظرف درون ما کثیف است و قلب ما گناه آلود و دل ما تمیز نیست، آن وقت چگونه دل مان را نزد خدا  ببریم و در پی تقرب و بندگی باشیم؟!

وی اضافه کرد: اگر خدا دست یاری از روی ما بردارد، هیچ کاری از دست ما بر نمی آید. فکر نکنید که اگر یاری خدا نباشد می‌ توانید در این گرما روزه بگیرید. ایوب نبی(ع) که مصائب زیادی را تحمل کرد، هر بلایی که به سرش می‌ آمد خدا را شکر می‌ کرد. بعد از نزول انواع بلاها، حرف های مردم شروع شد و گفتند ایوب پیغمبر نیست. چرا که اگر پیغمبر بود خدا این همه بلا بر سرش نمی آورد. این سخنان به ایوب نبی رسید. ایوب(ع) بر در خانه خدا نشست و گفت "خدایا بچه ام را گرفتی، مالم را گرفتی، گوسفندانم را گرفتی، سلامتی را گرفتی، آبرویم پیش مردم رفت و... بر همه این ها صبر کردم، اما اکنون مردم پشت سر من حرف می‌ زنند و تحمل زخم زبان این مردم را ندارم. جبرئیل نازل شد. و به ایوب خطاب کرد؛ خدا می‌ گوید تو صبر کردی؟ یا ما صبر را به تو دادیم؟! ایوب مشتی خاک برداشت و بر دهان زد و گفت اشتباه کردم. در همه چیز تو بودی.

حجت الاسلام حسن آبادی در پایان خاطرنشان کرد: بیدار شدن در سحر ماه مبارک رمضان تنها برای خوردن نیست. قبل از خورن طعام، از فرصت معنوی سحر بهرمند بشوید و چند دقیقه ای را به عبادت مشغول باشید، دو قطره اشک ریختن بر ابی عبد الله(ع) بسیار کارگشاست. در ماه رمضان خواندن یک آیه از قرآن برابرِ با یک ختم قرآن است. و اگر کسی بگوید توانش را ندارم و بخوابد، خواب او نیز عبادت است. سعی کنید روزه ای که می گیرید تنها روزه­ی شکم نباشد، بلکه روزه­ی چشم، زبان و اعضای بدن هم ملاک است. باید توجه داشته باشیم حج با آن همه عظمتش مهمانی خدا نیست؛ تنها چیزی که مهمانی خداست، روزه ماه مبارک رمضان است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha