چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
زکات

حوزه/ استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به این که پرداخت دیون شرعی از گسترش فاصله طبقاتی جلوگیری می کند، گفت: مالیات و هزینه ای که مردم به شهرداری ها و دولت می پردازند، ارتباطی با پرداخت وجوهات شرعی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد پیکری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید بر احیای پرداخت زکات در جامعه اسلامی، گفت: مردم مسلمان ایران همواره به اصول و فروع دینی از جمله پرداخت وجوهات شرعی پایبند بوده اند.

وی با اشاره به این که صرفِ ایمان به خدا، بدون امتحان و آزمایش الهی ممکن نیست و باید کسانی که ادعای ایمان دارند، آن را در عمل ثابت کنند، افزود: یکی از راه های اثبات ایمان، اداء فرایض مالی است. بخشی از فرایض مالی، به اختیار و شعور دینی شخص واگذار شده مثل صدقه و انفاق. قرآن کریم می فرماید «تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ؛ از آنچه دوست می داريد انفاق کنيد». این آیه کریمه ناظر بر این است که از آنچه که دوست دارید، به اختیار خودتان، انفاق کنید. اما دیون شرعی، مانند خمس و زکات جزو احکام تلکیفی است.

استاد حوزه علمیه تهران با اشاره به این که پرداخت دیون شرعی از گسترش فاصله طبقاتی جلوگیری می کند، ابراز داشت: مالیات و هزینه ای که مردم برای زندگی در شهر و استفاده از خدمات عمومی شهری به شهرداری ها و دولت پرداخت می کنند، ارتباطی با پرداخت وجوهات ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین پیکری با اشاره به آثار معنوی و مادی پرداخت و عدم پرداخت وجوهات شرعی، گفت: نسبت به آثار دنیوی و اخرویِ پرداختِ دیون شرعی روایات بسیاری از پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) نقل شده است. ولذا فرموده اند «اگر کسی خمس بپردازد، زندگی اش رونق پیدا می کند». امام علی (ع) نیز خطاب به کمیل فرمودند «ای کمیل برکت در مال کسی است که خمس و زکات مالش را بپردازد و با مالش مومنان را یاری کند و صله رحم نماید».

مدیر مدرسه علی بن ابیطالب(ع) تهران در پایان تصریح کرد: اگر کسی خمس مالش را پرداخت نکند، حق امام زمان(عج) و حق فقرا را پرداخت نکرده است، لذا تصرف در مالی که خمس آن پرداخت نشده، معادلِ تصرف در حق الناس است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha