دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شبکه قرآن برنامه ضیافت

حوزه/ انتخاب سی شخصیت از مفاخر ارزشمند علمای شیعه در سی روز از ماه مبارک رمضان و آشنا کردن مردم با زوایای مختلف زندگی این بزرگان از جمله کارهای قابل تقدیری است که شبکه قرآن سیما برای مخاطبان خود در حال ارایه کردن است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،به گواه تاریخ حوزه‌های علمیه شیعه بیش از هزار سال قدمت دارند. علمای شیعه در مقاطع گوناگون تاریخی همواره با مردم و در متن جامعه نقش آفرین بوده‌اند به طوری که نام و یاد میرزا شیرازی ، آخوند خراسانی، میرزا نائینی و امام خمینی  (ره) حک شده است وجوانان شیعه سالهاست که از نزدیک با این گروه های مرجع فکری وفرهنگی در ارتباط هستند و با سلوک رفتاری وعملی زندگی آنان آشنایی دارند .

سبک‌ زندگی، مجموعه‌ای از الگوهای نظام‌مند در حوزه رفتار است که خاستگاه آن را باورها، ارزش‌ها و هنجارهای شکل گرفته در یک فرهنگ یا خرده‌ فرهنگ تشکیل می‌دهد، این موضوع نیز مانند بسیاری از موضوعات مرتبط با  زیست انسان، ریشه در دین دارد.

قرآن به عنوان کامل‌ترین کتاب راهنمای بشر، نقشه راه زندگی را در همه ابعاد زندگی به انسان آموخته  و اهل‌بیت(ع) هم  ضمن تبیین مفاهیم آن، سبک زندگی قرآنی را در رفتار خود متبلور ساخته‌اند.

دین اسلام، الگوهایی را ارائه کرده است که بر اساس آن می‌توان سبک زندگی اسلامی را پایه‌ریزی کرد. در این شرایط الگوبرداری از سبک زندگی علما و بزرگان دین در زمینه‌های مختلف می‌تواند چون چراغی فروزان موجبات هدایت و سعادت شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) را بیش از پیش فراهم کند.

باید اذعان کرد که متاسفانه تاکنون برنامه قابل توجه ای ازرسانه ملی دراین باب تولید نشده است . بنابر این تولید برنامه در باره دانشمندان حوزوی برای آشنایی بیشتر مخاطبان امری ضروری است؛ چرا که امروز حوزه قم و مکتب قم به اعتقاد دوست ودشمن به عنوان نقطه عطفی بزرگ از گذر تاریخی هزار ساله حوزه‌های علمیه مطرح است ونقش آفرینی می کند.

در این راستا توجه به سیره علمی اخلاقی علماء سلف آن‌ هم در ماه مبارک رمضان که بهترین بستر و فرصت برای تغییر سبک زندگی افراد جامعه و گرایش به سبک زندگی قرآنی و اسلامی است اثرگذاری قابل توجهی دارد و این همان رسالت و هدف اصلی "برنامه ضیافت" به شمار می آید.

دربین برنامه های افطاری برنامه زنده "ضیافت" کار فاخر وپسندیده و متفاوتی برای  پاسخ به نیاز نسل جوان  است که با اقبال نخبگان و عموم مردم روبرو شده است .

انتخاب سی شخصیت بزرگ از مفاخر ارزشمند علمای شیعه در سی روز از ماه مبارک رمضان و آشنا کردن مردم با زوایای مختلف زندگی این بزرگان از جمله کارهای قابل تقدیری است که شبکه قرآن سیما برای مخاطبان خود در حال  ارایه کردن است که با استقبال مراجع وعلمای حوزه روبرو شده است.

البته روحانیت برای آن که بتواند بانسل جوان باب گفتگو را باز کند بایستی از بهترین زبان ، بهترین محتوا و بهترین شیوه ارتباطی استفاده کند. اگر روحانیت وجوانان نتوانند به زبان مشترک و درک مشترک و آشنایی بیشتر از نیازهمدیگر برسند .علاقه فطری جوانان به نیازهای معنوی از فرصت های خوبی است که باید رسانه ملی از آن استفاده نماید.

گرچه برنامه‌ى «ضیافت» از برنامه‌هاى بسيار خوب شبکه قرآن سیما است که توانست به عنوان مدرسى گسترده براى طرح حقايق اسلام ناب محمّدى (صلّى‌اللَّه‌عليه‌واله) و معارف اهل بيت (عليهم‌السّلام) به گونه‌ى اصيل و صحيح مطرح گردد و در آن دين و اخلاق و ارزشهاى اسلامى را در راه و روش زندگى دانشمندانش به زبان رسا در اختیار مخاطبان قرار دهد. اما به نظر می رسد مراکز حوزوی باید به کمک برنامه سازان بیایند و با ارایه مشاوره های لازم نسبت به تکامل و رشد این برنامه کمک نماید.

حجت الاسلام عبدالله جلالی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha