پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شکسته شدن قبح گناه

حوزه/ کسانی که در انظار عمومی ، بی حیایی می کنند، هم عفت خود را و هم با عقل راستینشان از دست می دهند، ضمن آن که فرهنگ عمومی جامعه را نیز به تدریج به ورطه سقوط می کشانند.

 خبرگزاری «حوزه»، در چند روز اخیر، انتشار فیلمی کوتاه از ورزش همگانی در یکی از پارک های پایتخت که متاسفانه در آن همزمان با پخش موسیقی تند ، زنان و مردان حاضر در آن محل به اسم ورزش ، حرکات ناموزون- بخوانید رقص- انجام می دهند ، بار دیگر زمینه ناراحتی و عصبانیت امت حزب الله را فراهم ساخته و این در حالی است که متاسفانه گویا این امور دیگر در جامعه اسلامی به امری رایج تبدیل شده، چنان که دیگر حساسیت مسئولان و مدیران جامعه و نیز بسیاری از خانواده ها را بر نمی انگیزاند!

واقعیت تاسف باری که وجود دارد این است اشتغالات فکری و ذهنی مردم و مسئولان به مسایل سیاسی و اقتصادی در طول سالیان اخیر، به نوعی منجر به غفلتی اسفبار در حوزه فرهنگ و اخلاق و به خصوص پاسداری از ارزش ها و باورهای ایمانی شده و این قصه البته سر دراز دارد...

بروز و ظهور این گونه معضلات در حالی است که فرهنگ و منشِ حیا و غیرت، یکی از شاخصه های اصلی دین و آیین ما به شمار می رود.

از سویی معمولاً در این سال ها ، با این مساله روبرو بوده ایم که پس از طرح دغدغه هایی این چنینی از سوی برخی علما و قشرهای مذهبی و متدین، مسئولان وعده هایی مبنی بر مقابله جدی با گسترش بدحجابی و بی عفتی در اماکن عمومی از جمله پارک ها و فضاهای تفریحی و فرهنگی را داده و می دهند اما به راستی چه کسی است که دیگر نداند ، پس از گذشت چند صباحی ، همان آش و همان کاسه ، شرح حال ماجراهایی از این قبیل است!

شاید بد نباشد بدانیم که بیش از 580 آیه و روایت درباره اهمیت و ضرورت توجه به حیا و عفت زنان و همچنین غیرت مندی مردان در آموزه های اسلامی ما وجود دارد.

امام علی(ع) در حدیث گهرباری می فرماید: « به تناسب اندازه حیا ، عفت هم موجود می شود». همچنین از آن وجود بزرگوار چنین وارد شده که« عاقل ترین مردم باحیاترین آنهاست».

با عنایت به این دو گفتار زیبا و حکمت آمیز از امیرِ بیان چنین باید نتیجه گرفت، کسانی که در انظار عمومی ، بی حیایی می کنند، عفت و عقل راستینشان را از دست می دهند، ضمن آن که فرهنگ عمومی جامعه را نیز به تدریج به ورطه سقوط می کشانند. و اینک جای یک سوال ؛ به راستی چه موقع باید به هوش شویم و کاری کنیم؟!

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۳
    0 1
    اگه منظور تان از امت حزب االله ما هستيم كه ناراحت نشديم . خوب موسيقي وشادي ورقص چه اشكالي داره .؟؟ تاريخ اين حرفها تمام شده خودتان را اذيت نكنيد
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
      0 0
      منظور از حزب الله کسانی هستند که خدا رو میپرستند نه شیطان پرستان واحکام خدا تاریخ انقضا نداره ،وحلال وحرام تغییر نمیکنه
    • کمیل IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۵
      0 0
      حزب الله اسمش با خودشه ، مقید به قانون خدا و در مقابلش حزب شیطان ، مقید به قانون شیطان