سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/گردهمایی طلاب و روحانیون طبس

حوزه/ رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: روحانیت برای موفقیت بیشتر نیازمند ترسیم چشم انداز و همدلی و همز بانی با جامعه پیرامون خود است.

 به گزارش خبر گزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ربانی در گردهمایی طلاب و فضلای طبسی که امروز در مجتمع حضرت نرجس خاتون (س) قم برگزار شد، گفت: برای پویایی بیشتر کارکرد روحانیت نیازمند همگرایی و جلسات انس هستیم که اینگونه گردهمایی ها نقاط ضعف عملکرد گذشته را ارزیابی می کند.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه  ابراز داشت: از دیگر آثار این هم اندیشی ها، ایجاد تقویت روحیه، وحدت و یکپارچگی، همدلی و همزبانی است.

 وی در ادامه به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) درباره جایگاه و نقش روحانیت اشاره کرد و گفت: حضرت فرموده اند، همنشینی با عالم، به منزله همنشینی با رسول خدا(ص) است این روایت بیانگر نقش عالم پرهیزگار و جایگاه اوست، لذا باید قدر خود را بدانیم.

نقش عالم عامل تعیین کننده است

حجت الاسلام و المسلمین ربانی خاطر نشان کرد: به هر میزانی که عالم عامل نقش تعیین کننده در هدایت مردم دارد،  نقش عالم بی عمل نیز در گمراهی اقشار مختلف مردم سهمگین و کشنده است.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه گفت: این که گفته می شود تکریم و احترام عالم عامل و با اخلاق، درحقیقت تکریم پیامبر(ص) است، برای آن است که روحانی متخلق به اخلاق نبوی، همان نقش را در جامعه ایفا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی ادامه داد: بین روحانیت و انبیاء باید دو نسبت برقرار باشد تا نقش یک روحانی وضوح بیشتری داشته باشد، اول علم دوم شناخت زمان و اخلاق محوری.

روحانیت نیازبه شناخت زمان دارد

وی اظهار داشت: شرایط امروز روحانیت نسبت به علمای گذشته متفاوت و به مراتب سخت تر است چون شیعیان و امت اسلامی و جوانان، امانت های اسلام اند در دست ما هستند و جای این سوال است، روحانیت امروز تا چه اندازه توانسته برای این قشر که آماج بدترین شبهات دینی هستند برنامه داشته و اوضاع را چگونه رصد می کنند.

*نیازمند چشم انداز فرهنگی هستیم

حجت الاسلام و المسلمین ربانی ابراز داشت: روحانیت برای موفقیت بیشتر نیازمند ترسیم چشم انداز و همدلی و همز بانی با جامعه پیرامون خود است.

رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه محبت، عشق، احساس مسئولیت ، خدمت، تحمل سختی ها را از دیگر ویژگی های انبیا برای هدایت بشر برشمرد و افزود: روحانیون نیز باید این نقش را  در خود پررنگ کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا یکی از وظایف حوزه های علمیه، تعلیم دادن سیره و روش اهل بیت(ع) و استفاده از ظرفیت های جامعه مانند مسجد، مدرسه و کانون های فرهنگی در این مسیر است.

نقش روحانیت برای جمهوری اسلامی حیاتی است

حجت الاسلام و المسلمین ربانی گفت: نقش روحانیت برای جمهوری اسلامی بیش از گذشته حیاتی می باشد، بنابراین اگر روحانیون رسالت خود را به درستی  انجام ندهند قطعا دچارخسارت بزرگی خواهیم شد و قابل جبران نخواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: روحانیت برای موفقیت نیازمند دو بال نرم افزاری (مانند آموزش، تبلیغ و تحقیق) و سخت افزاری (مانند حمایت ها) است که این دو باید با هم باشد، بال اول به عهده حوزه و بال دوم به عهده مرکز خدمات بوده و هر کدام باید برای موفقیت دیگری تمام تلاش خود را به کار بندند.

انتهای پیام:40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha