دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 356724
۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
آیت الله اراکی

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه حفظ وحدت وظیفه ای الهی، گفت: حفظ وحدت نه تنها یک تکلیف بلکه از اهم تکالیف است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، آیت الله "محسن اراکی" دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در نشست علمی "سبک زندگی؛ همدلی و هم زبانی" که امروز در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه سبک زندگی یکی از مهمترین محورهای جمع کلمه جامعه مسلمین است، اظهار داشت: در بین مذاهب اسلامی اگر اختلافی وجود دارد عمدتا در مسائل مربوط به فقه خرد بوده و در مسائل فقه کلان اختلافی وجود ندارد.

وی افزود: اگر مذاهب اسلامی، فقهای اسلام و متفکرین جهان اسلام با هم همفکری کرده و الگوی اسلامی مدیریت جامعه را تنقیح کنند، متوجه می شوند که در ارائه الگوی زندگی و الگوی نظام اسلامی اختلافی بین مذاهب اسلامی وجود ندارد و ما می توانیم الگوی واحدی را که اتفاق نظر همه مذاهب اسلامی است برای جامعه اسلامی ارائه کنیم.

آیت الله اراکی به تبیین سبک زندگی از دیدگاه قرآن و عترت پرداخت و گفت:  بحث سبک زندگی ابتدا به یک بستر نیاز دارد یعنی باید زمینه این بحث تبیین شود.

وی افزود: در قرآن کریم دو نوع زندگی که متبااین و متناقض از همدیگر هستند اشاره شده یکی زندگی ذکر که از آن به حیات ذاکران تعبیر شده و دیگری زندگی غفلت که از آن به حیات غافلان تعبیر شده است.

 آیت الله اراکی با اشاره به آیه 179 سوره اعراف (وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ)، اظهار داشت: این آیه نمونه ای سبک زندگی غافلان است.

وی همچنین با اشاره به آیه 205 سوره اعراف (وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالآصَالِ وَلاَ تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ)، گفت: این آیه نمونه ای از زندگی ذاکران است که نمونه تام آن رسول اکرم(ص) است و حیات نبی مکرم اسلام حیات ذکر است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب  در ادامه با اشاره به اینکه در قرآن کریم زندگی غفلت به حیات انعامی تعبیر می شود، اظهار داشت: زندگی انسان پنج مرحله دارد مرتبه اول حیات نباتی است که خاصیت آن تغذیه و نمو بوده و مرتبه دوم حیات حیوانی است که خاصیت این مرحله احساس و لذت است و قرآن کریم از حیات نباتی و حیوانی به حیات اکل و تمتع تعبیر کرده و در بسیاری از آیات به حیات اکل و تمتع اشاره شده است.

وی افزود: مرحله سومی برای حیات انسان وجود دارد که انسانیت انسان به این بخش مربوط می باشد و آن مرحله فکر و تعقل است و انسان در قرآن کریم مساوی با تعقل بوده و حیات انسانی مساوی با حیات تعقل و تفکر است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به آیه 190 و 191 سوره آل عمران إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَاب (۱۹۰) الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکرُونَ فى خَلْقِ السمَوَتِ وَ الاَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْت هَذَا بَطِلاً سبْحَنَک فَقِنَا عَذَاب النَّارِ(۱۹۱) ، اظهار داشت: این آیات نمونه ای از حیات انسانی و حیات تفکر است.

وی افزود: در سبک زندگی مبتنی بر غفلت تذکر به موت عیب است و باید به یاد مرگ نباشید اما در سبک زندگی اسلامی یاد مرگ از امور جامعه زندگی است و مردم باید به یاد مرگ بیافتند. زیارت قبور تقدیس اموات نیست بلکه برای این است که مردم در یک زندگی ذکر به سر برده و بدانند که این دنیا گذارا است و خودشان را برای زندگی بعد آماده کنند، یکی از مهمترین فلسفه های زیارت قبور زندگی ذکر است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha