یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به نمادهای حقوق بشردوستانه در ایران گفت: عالی ترین نمونه های حقوق بشردوستانه در ایران رقم خورده است، ولی متاسفانه در هیچ کجا انعکاسی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی امروز در دیدار با دبیرکل سازمان صلیب سرخ جهانی  اظهارداشت: دین اسلام و قرآن کریم، بالاترین ارزشها را برای انسان و کرامت انسانی قائل است.

 وی افزود: خداوند انسان را باکرامت گردانیده است و همه انسانها باید این جنبه از کرامت را پاس بدارند و همه ادیان در دفاع از حقوق بشر جهت همسانی دارند.

 دبیرکل مجمع تقریب مذاهب گفت:حوزه علمیه در اوج نشاط علمی است و در عرصه مسائل حقوقی، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه محصولات علمی فراوانی تولید کرده است.

آمادگی حوزه برای  برگزاری همایش حقوق بشر دوستانه در وسعت جهانی

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: در زمینه مسائل حقوق بشر دوستانه ده سال پیش همایش با شکوهی در حوزه علمیه قم برگزار شد و اکنون نیز آمادگی داریم این همایش را در وسعت جهانی برگزار کنیم.

وی با اعلام آمادگی مجمع  جهانی تقریب مذاهب اسلامی در زمینه حقوق بشر دوستانه گفت: معتقدیم اگر موسسات بین المللی با همکاری مراکز علمی طرح جدی در زمینه ارائه تحقیقات از یک سو و تبدیل این تحقیقات به تصمیمات رسمی انجام دهند می توانیم شاهد توسعه جدی حقوق بشر دوستانه در سراسر جهان و کنترل تجاوزهاوتعدیات داشته باشیم.

آیت الله اراکی عنوان کرد: در این زمینه سه فعالیت مورد نیاز است، اول عرضه پژوهش های مورد نیاز  که حوزه علمیه آمادگی کاملی برای عرضه و پژوهش های نوین درعرصه حقوق بشر و ارائه دیدگاه اسلام و مذاهب اسلامی دارد؛ و مجمع تقریب مذاهب دانشگاهی به نام مذاهب اسلامی تاسیس کرده که تمام مذاهب اسلامی در این دانشگاه تحصیل می کنند؛ البته ما آمادگی آن را داریم که در پژوهش های تقریبی نیز مشارکت داشته باشیم.

ایجاد کمپین های بین المللی برای حمایت از حقوق بشردوستانه

وی گفت:عرصه دوم،   تبدیل پژوهشها به مقررات و طرح های جلوگیری از تجاوزات حقوق بشر دوستانه و حمایت از انسانیت است؛ عرصه سوم ایجاد کمپین های بین المللی برای حمایت از حقوق بشردوستانه در سرتاسرجهان است که هرسه  عرصه باید جدای از سیاست های دولت ها و فراتر از سیاست های آنان باشد.

عالی ترین نمونه های حقوق بشردوستانه در ایران رقم خورده است

آیت الله اراکی با اشاره به نمادهای حقوق بشردوستانه در جمهوری اسلامی ایران گفت: عالی ترین نمونه های حقوق بشردوستانه در ایران رقم خورده است، ولی متاسفانه در هیچ کجا انعکاسی نداشته است که انعکاس این نمونه ها،  کمک شایانی  برای نشر مبانی حقوق بشردوستانه خواهد داشت.

وی همچنین بیان کرد: در جنگ ایران و عراق، صدام بارها رزمندگان و مردم غیرنظامی مارا مورد حمله شیمیایی قرار داد، ولی ایران هیچ گاه این کار را تلافی نکرد؛ در همین جنگ صدام شهرهای مارا با هواپیماهای جنگی بمباران کرد و مردم بی دفاع را در شهرهای مختلف به خاک و خون کشید، اما ایران هیچ گاه چنین عکس العملی از خود نشان نداد.

دختران جوان مهریه های خود را برای کمک به آوارگان عراقی اختصاص می دادند

دبیرکل مجمع  جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود:در جنگ خلیج فارس در سال 1991بسیاری از مردم جنوب عراق به خاک ایران پناهنده شدند و به رغم اینکه صدام  شهرهای مختلف استان خوزستان را نابود کرده بود و صدهاهزار جوان ایرانی را شهید کرده بود، مردم این شهرها با گرمی از آنان استقبال کردند و به آنان پناه دادند که بنده در آن زمان امام جمعه دزفول بودم و به خوبی شاهد بودم که دختران جوان مهریه های خود را برای کمک به آوارگان عراقی اختصاص می دادند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha