سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام تابش ، امام جمعه بندر امام خمینی (ره)

حوزه/ امام‌جمعه بندر امام خمینی(ره) گفت: تدوین نظام حقوق بشر اسلامی و تلاش برای عملیاتی کردن آن در دنیا، از اصلی‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه است.

 حجت الاسلام محمد تابش، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به روز حقوق بشر و کرامت انسانی، به جایگاه این مهم در اسلام و تفاوت‌های آن با حقوق بشر غربی اشاره کرد و اظهار داشت: در دین مبین اسلام، موضوع همه احکام و تکالیف شرعی، از وظایف فردی گرفته تا اجتماعی، همگی برای رشد و تکامل انسان در نظر گرفته شده است و به همین دلیل نیز قرآن توجه ویژه‌ای به حقوق انسان‌ها دارد.

* نادیده گرفتن کوچک‌ترین حق انسان در جوامع غربی

وی در ادامه افزود: اسلام در واقع با نگاه الهی و مبنای معرفتی خداشناسانه، به حقوق همه جانبه انسان توجه دارد، اما در حقوق بشر غربی، هیچ ارزشی برای بعد معنوی و روحی-ملکوتی انسان قائل نبوده و علاوه بر آن نیز اصلاً اعتنا و اعتقادی به معرفت شناسی غیبی و الهی ندارد؛ به همین دلیل انسان در غرب به‌عنوان یک ابزار و پدیده مادی معرفی شده و تا این حد جایگاه و مقام او را تنزل داده‌اند.

* سلطه بر کشورهای مستضعف

استاد حوزه علمیه خوزستان، با تأکید بر این که حقوق بشر غربی بر مبنای نظام سلطه و سلطه‌گری بر کشورهای مستضعف برنامه ریزی شده، تصریح کرد: ازآنجایی‌که نظام حقوق بشر غربی بر مبنای سلطه گری تدوین شده، انسان‌ها حتی به حداقل‌های حقوق ذاتی خودشان نمی رسند.

*کشتار دسته جمعی مردم از دیدگاه حقوق بشر غربی

امام‌جمعه بندر امام خمینی(ره)، اذعان داشت: جنایات و کشتارهای دسته جمعی که ملت‌های جهان شاهد آن هستند، همگی عین حقوق بشر است، منتها حقوق بشر غربی! چراکه منطق آنها بر اساس گسترش ظلم و سلطه‌گری خویش معرفی شده، به همین دلیل نیز وقتی ملت‌های مستضعف ادای حق قانونی خود را کنند، به شدت با آن‌ها مقابله می‌کنند.

*تلاش رسانه های غربی برای محو حقیقت

حجت الاسلام تابش، با اشاره به گسترش موج بیداری اسلامی در سراسر جهان، گفت: امروزه ماهیت حقوق بشر غرب برای افکار عمومی جهان آشکار شده، اما با توجه به رسانه های بسیار وسیعی که استکبار جهانی در اختیار دارد، دنیا را به نوعی تحت سلطه تبلیغاتی خویش درآورده و با فضاسازی مجازی، اجازه آشکار شدن حقیقت را نمی‌دهد.

*تدوین نقشه جامع حقوق بشر اسلامی

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، با اشاره به وظایف گسترده حوزه‌های علمیه در خصوص تدوین نقشه جامع حقوق بشر اسلامی، اظهار داشت: تدوین نظام حقوق بشر اسلامی و تلاش برای عملیاتی سازی آن، از اصلی‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه است.

وی در پایان با تأکید بر این که قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌تواند به‌عنوان کلید کاربردی دگرگون کننده دنیا مطرح شود، گفت: اگر روحانیت و حوزه‌های علمیه به نحو مطلوبی وارد عمل شوند، با استفاده از قانون اساسی، می‌توانند نظام حقوقی دنیا را دگرگون سازند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha