یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
نظام بانکی

حوزه/ نشست تخصصی«پیش نویس نهایی لایحه عملیات بانکی و چگونگی اصلاح و ادغام آن با طرح عملیات بانکی بدون ربا» با حضور برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان اقتصادی حوزه و دولت در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»، در این نشست حجج الاسلام حسین زاده بحرینی و میر محمدی از نمایندگان مجلس، دکتر عیوضلو نماینده دولت و بانک در کارگروه لایحه قانون عملیات بانکی و از طراحان لایحه دولت، دکتر موسویان، دکتر نظرپور، دکتر یوسفی از کارشناسان و اساتید اقتصادی حوزه ودکتر طالبی مدیر عامل سابق بانک کشاورزی و از ناقدین طرح و لایحه حضور داشتند.

برخی کارشناسان اقتصادی دولت، مرکزپژوهش های مجلس و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در این نشت دو روزه حضور داشتند.

در راستای ایجاد تعامل مثبت و هم افزایی فعالیت های مجلس و دولت و با توجه به اهمیت ارائه قانون جامع بانکی در ساختار کلان اقتصادی جامعه و همچنین مقدم بودن لایحه دولت نسبت به طرح نمایندگان دولت، با تدبیر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و به همت گروه مطالعات اقتصاد اسلامی این مرکز، طراحان طرح و لایحه برای بررسی دقیق تر قوانین مربوط اصلاح و تکمیل لایحه قانون بانکداری با توجه به طرح قانون بانکداری بدون ربا را در حرکتی علمی جهادی، مورد بررسی قرار دادند.

این نشست دو روزه، در قالب 12 جلسه با ریاست حجت الاسلام حسین زاده بحرینی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار گردید.

حجت الاسلام بحرینی از اهمیت این نشست  و هدف آن مباحثی را مطرح و در ادامه دکتر حسین عیوضلو به عنوان یک از طراحان اصلی لایحه قانون بانکداری از روند تهیه لایحه گزارشی را ارائه نمود و با تأکید بر ضرورت همدلی دولت و مجلس، تصریح کرد که نقاط قوت طرح یک فوریتی بانکداری بدون ربا، باید در لایحه اشراب گردد.  اعضای حاضر  نقاط قوت و ضعف طرح و آخرین پیش نویس لایحه را بیان نمودند و در ادامه به بررسی تک تک مواد ( تقریبا تا انتهای فصل پنجم) پرداختند.

از آنجایی که اکثر مباحث فصول اولیه طرح و لایحه پیشنهادی تقریباً یکسان بوده است، نسبت به مطالب اصلی آن مواد توافق کلی وجود داشت، البته مقرر شد برای رفع اختلافات جزئی در عبارات، مقرر شد برخی از ماده های آن اصلاح و یا بخش هایی مانند تعاریف و ایجاد کمیته و شورای فقهی بانک مرکزی، به آن اضافه گردد.

عمده ترین و چالش برانگیزترین مباحث این نشست، ماده های فصل پنجم خصوصاً تعیین نرخ سودبانکی و نحوه اجرای آن بود. اگرچه اعضای نشست، از لحاظ نظری تقریباً بر حاکمیت بازار بر تعیین نرخ سود اتفاق نظر داشتند، ولی به لحاظ عملیاتی روش های متفاوتی را ارائه نمودند. پس از بحث و بررسی­های مفصل و بیان دیدگاه­ها «تعیین نرخ سود بانکی با استفاده از مرکز پایش» مورد تأیید قرار گرفت و توسط مرکز پژوهشهای مجلس ماده ای در این رابطه تدوین و پیشنهاد گردد.

از دیگر مباحث مهم  این نشست، بررسی انواع عقود مشارکتی، سهم و چگونکی فعالیت آن ها در سیستم بانکی در کنار عقود مبادله ای بوده است و با توجه به وجود دیدگاه های مشترک بین اعضای نشست نسبت به کلیت بحث، جمع بندی و اصلاحات لازم صورت پذیرفت. ادامه مباحث به بررسی مواد دیگر مانند «بازارهای بین بانکی؛ نحوه استفاده از ابزارهای مالی اسلامی، ایجاد کمیته برای شورای فقهی بانک مرکزی، ... » اختصاص یافت.

در پایان جلسه مقرر شد آقای دکتر عیوضلو (از طراحان اصلی لایحه مذکور و از اعضای مؤثر کارگروه دولت)، مباحت و مصوبات نشست را در کارگروه دولت مطرح و حتی المقدور پیشنهادهای نمایندگان طرح بانکداری بدون ربا را در لایحه اعمال نماید.

خاطرنشان می شود: قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 1362 به دلیل وجود اشکالات عدیده ساختاری، محتوایی و اجرایی به اصلاح نیازمند بود. به همین دلیل کارگروهی در مرکز تحقیقات اسلامی با دبیری حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان شکل گرفت که نهایتاً به تهیه طرح قانون بانکداری بدون ربا انجامید. طرح مذکور در اردیبهشت ماه سال 1394 تقدیم مجلس شد و یک فوریتی آن به تصویب رسید. همزمان کارگروهی نیز در دولت با حضور نمایندگان دولت، بانک­ها و .. برای تهیه لایحه قانون عملیات بانکی تشکیل شد. نتیجه تشکیل و فعالیت کارگروه دولت تهیه، پیش نویس قانون بانکداری بود که هنوز تقدیم مجلس نشده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha