پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حسن بنیانیان

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که لازم است ارتباط مردم با روحانیت را تقویت کنیم گفت: باید نقش روحانیون در حج ارتقا یابد تا بتوانیم از نقش روحانیون کاروان ها در تحول معنوی و اخلاقی استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر حسن بنیانیان پیش از ظهر امروز در نشست علمی «نقش حج در فرهنگسازی  جامعه» گفت: در فرهنگی که مبنای بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی است چهار عنصر اعتقادات، ارزش ها، الگوی رفتاری پایدار و نمادهایی که انسان ها خلق می کنند مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: تغییرات فرهنگی جوامع به ترتیبی است که انسان می تواند آگاهانه، روی اعتقادات انسان کار کرد و سپس رفتار او تغییر می کند و با این تغییر می توانیم بگوییم که او باورپذیر شده است.

بنیانیان خاطرنشان کرد: تاثیرگذاری فرهنگ بر امور مختلف یک فرایند است که قابل بازشناسی است؛ مثلا فرهنگ راستگویی نقش مهمی در نهاد اقتصادی و مالیاتی دارد؛ اگر این فرهنگ راستگویی وجود داشته باشد نظام مالیاتی مشکلات کمتری برای اخذ مالیات و سپس تامین بودجه عمرانی و فرهنگی و جاری جامعه خواهد داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این زمینه باید گفت که همین مسایل را باید درک کرد و در شرایطی که حاجی در حج در حال تحول است، باید نقش یک تاجر را در زندگی اجتماعی به وی گوشزد کرد؛ برخی از تجار با واردات مخرب که عمدتا ناشی از جهل او به این مسایل است، موجب شکست اقتصادی کشور و حتی ضرر به سلامتی جامعه می شود، ولی همین فرد بدون اینکه بداند چه می کند با خیال راحت به حج می رود و حتی برای عزای امام حسین(ع) نیز هزینه می کند.

وی خاطرنشان کرد: لازم است در حج روی همین اصول پایه ای کار کرد؛ باید ارتباط مردم را با روحانیت تقویت کنیم و اگر این کار انجام نشود، حج نیز تاثیری درفرهنگسازی دینی نخواهد داشت.

این کارشناس فرهنگی افزود: نظام تبلیغ ما در عاشورابیشتر روی محور مداحان است و به همین دلیل است که این فرهنگسازی در مجالس کند صورت می گیرد و لازم است از حج نیز برای فرهنگسازی استفاده کرد.

بنیانیان خاطرنشان کرد: نقطه ای که جهت زندگی افراد را عوض می کند را نقطه عطف می دانند و به همین دلیل حتما در سفر حج باید نقطه عطف را ایجاد کنیم و اگر این نقطه عطف را ایجاد نکنیم از این فرصت استفاده نکرده ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: روحانیت باید از این شرایط روحی و روانی خاص در حج بهترین استفاده را ببرد؛ باید نقش روحانیون را در حج ارتقا ببخشیم و بتوانیم از نقش روحانیون کاروان ها در تحول انسان ها استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ اعتقادات و ارزش ها و الگوهای رفتاری است که رفتارهای ما را روزانه شکل می دهد؛ وضع ما در مراسم فرهنگی و مذهبی بسیار خوب است، ولی پس از این مراسم، شاهد بدرفتاری های اخلاقی در جامعه هستیم؛ دلیل آن است که در این مراسم ها نمی توانیم باورهای دینی را به رفتار دینی تبدیل کنیم.

کارشناس فرهنگی افزود: در حج نیز این گونه است در عصر عرفه چنین حالتی در مردم شکل می گیرد، ولی آیا روزهای بعد نیز همین حالت ها در حجاج دیده می شود و به همین دلیل باید به گونه ای رفتار کرد که از این فرصت طلایی قدرت ماندگاری الگوهای رفتاری دینی را قوام ببخشیم.

بنیانیان خاطرنشان کرد: روحانی باید مخاطب شناسی قوی داشته باشد و به همین دلیل برای مخاطبان خود برنامه درستی داشته باشد؛ در این زمینه باید برنامه های دقیقی برای مخاطبان خاص خود داشته باشد؛ چارچوب های کلی لازم است ولی در ادامه باید دست روحانیون را باز بگذاریم تا بتواند بهترین روی نقاط عطف حالات مردم کار کند.

وی گفت: همه جوامع وقتی ناچار به زندگی با هم می شوند روی اعتقادات جامعه توافق می کنند؛ این فرهنگ از گذشته ساخته شده ولی در حال تغییر است؛ در این تغییر همه نهادها و خرده فرهنگ ها و فرهنگ ها نقش آفرین هستند؛ مثلا یک زن بد حجاب از ابتدای صبح تا شب در ترویج بدحجابی در جامعه نقش دارد.

وی خاطرنشان کرد: روحانیون نقش مهمی در دانشگاه های ما دارند زیرا تغییرات فرهنگی دانشجویان بیشتر در سرکلاس ها شکل می گیرد نه در کلاس های فوق برنامه پس باید در این زمینه تلاش کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha