چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: روحانیت باید جایگاه رهبری را بهتر از آن که هست برای مردم و جامعه جهانی تبیین کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، آیت الله حسینی بوشهری، در دومین هم اندیشی نقش حوزه های علمیه و بسیج در تبیین گفتمان امام و رهبری که صبح امروز کار خود را آغاز کرد، اظهار داشت: عدالت خواهی و مبارزه با ظلم از برنامه های مهم می باشد و نیازمند تبیین و بررسی است.

وی با تاکید براینکه گفتمان امام و رهبری باید مورد تبیین قرار گیرد گفت: سئوالاتی از قبیل اینکه، اساساً در این زمینه با چه چالش ها و موانعی رو به رو هستیم  و راه برون رفت برای رفع این موانع و طراحی ها و توطئه های دشمن چیست؛ مطرح شود.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: امروز باید برای همه روشن شود که روحانیت اولین پرچم دار عدالت خواهی در دنیاست و اگر صبحت از حضور بسیج روحانیت می شود، فقط حضور فیزیکی نیست بلکه حضوری عالمانه است.

آیت الله حسینی بوشهری، یادآور شد: امروز آزادی خواهان در دنیا به دنبال مدینه ای فاضله هستند حتی در قلب آمریکا منتظر روشن شدن چنین انقلابی هستند که این مهم  از وظایف روحانیت است.

شاخصه های گفتمان امام و رهبری بر عقل و منطق استوار است

وی تاکید کرد: هر طلبه بسیجی باید در کنار درس و بحث به تبلیغ و بقیه امور به این مهم نیز بپردازد چرا که امور انقلاب با بسیج گره خورده و این مهم ایجاب می کند در صحنه بمانیم و  از انقلاب دفاع کنیم تا اسلام بماند.

عضو خبرگان رهبری،  شاخصه های این گفتمان را مدنظر قرار داد و  اظهار داشت: شاخصه های گفتمان امام و رهبری براساس عقل و منطق استوار است و از بنیه ، ریشه و عمق و ژرفایی بالایی برخوردار است زیرا برگرفته از مبانی و ارزش های دینی و مکتب اهل بیت(ع) می باشد.

وی، شاخصه دیگر این گفتمان را  مدنظر قرار داد و بیان کرد: مسئله انقلاب اسلامی در  تمام ابعاد این گفتمان وجود دارد و این گفتمان براساس وحدت می باشد تا جائیکه برای تمام موحدان عالم پیام دارد، بنابراین باید برای این کار مهم سرمایه گذاری بیشتری کرد.

این استاد حوزه، استکبار ستیزی و حمایت از مظلوم را ویژگی دیگر این گفتمان عنوان کرد و گفت: پیشرفت و استقلال جامعه در این گفتمان نهفته است.

آیت الله حسینی بوشهری، افزود: حرکت به سمت این حرکت متعالی عمومیت دارد و همه طلاب و روحانیون از طلبه مبتدی گرفته تا بالاترین شخصیت، باید خود را در این امر سهیم بدانند.

وی با بیان نکته ای از فرمایشات امام خمینی(ره) در این خصوص گفت: امام راحل تصریح نموده به اینکه تردیدی نیست که علمای حوزه در طول اسلام و تشیع مهمترین پایگاه محکم اسلام در برابر انحرافات و کجروی ها بوده اند؛  امروز هم علمای بزرگ باید در طول عمر خود حلال و حرام را بدون دخل و تصرف برای مردم تبیین کنند یعنی علمای شیعه مصداق "العلما ورثه الانبیا" و امانت دار ترین قشر جامعه هستند.

آیت الله حسینی بوشهری، همچنین با استناد به سخنان رهبری بیان داشت: رهبر معظم انقلاب این گفتمان را به حاکمیت الهی دانسته و فرموده این حاکمیت تاکنون در جامعه تطبیق پیدا کرده و پیروز شده است و روحانیت هم با نقش موثر خود در صحنه است و این نقش را باید با جدیت دنبال کنند.

روحانیت جایگاه ولایت را تبیین نماید

وی با اشاره به ایجاد ترویج در ولایت فقیه توسط برخی افراد و گروه ها تاکید کرد: وظیفه  روحانیت است که جایگاه رهبری را بهتر از آن که هست برای مردم و جامعه جهانی تبیین کند، متاسفانه در برخی سفر ها که به مکه مکرمه داشته ام شاهد بودم، آنجا در صدد بایکوت کردن رهبری و جایگاه ولایت فقیه هستند .

عضو جامعه مدرسین، در ادامه سخنان خود، گفت: امروز اصول گرایی و دفاع از شهید و دیگر ارزش های انقلاب برای عده ای  ناخوشایند جلوه می کند و هنگامی که به مجاهدت اشاره می شود، حاضر به پذیرش آن نیستند لذا وظیفه دیگر روحانیت تبیین ارزش های انقلاب وظیفه روحانیت است.

می خواهند ملی گرایی را جایگزین اسلام خواهی کنند

مدیر حوزه های علمیه، در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه ابتذال فرهنگی در کشور از دیگر طرح های جدی دشمن  در کشور است  گفت: امروزه دشمن در جهت انهدام انقلاب و مبارزه با انقلاب است و می خواهند ملی گرایی را جایگزین اسلام خواهی جلوه دهند و دنبال ترویج ایده هایی از جمله برگشت به دوران شاهنشاهی هستند. این عده در پی نفوذ فرهنگی در کشور هستند .

وی یادآور شد: البته مردم و روحانیت را دیده بانان خود می دانند و انتظار دارند چون دیده بان دارند خیالشان راحت باشد و به آنان اعتماد کنند لذا روحانیت باید تمام این جریان ها را رصد نمایند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به مسئولیت های مشترک روحانیت تاکید کردند: اگر به دنبال تحول هستید و می خواهید فضای جامعه مطلوب اسلامی را در جامعه پیاده کنید باید ارزش های اسلام را مشخص کرده و به نسل جوان منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه امروز آرامش و عافیت طلبی نباید برای طلبه عادی باشد، با استناد به سخنان رهبری ، یادآور شد: اگر از ظرفیت های درونی برای پیشبرد کشور استفاده شود موفق خواهند بود و اگر عکس این قضیه اتفاق بیفتد و چشممان به بیرون مرزها باشد آنگاه یقینا ضرر خواهیم کرد.

زمینه استفاده درست از فضای مجازی را فراهم کنیم

عضو خبرگان رهبری، در ادامه با اشاره به ایجاد فضای مجازی در کشور و روی آوردن قشر جوان به این عرصه گفت: نباید آنان را از امکانات فضای مجازی پرهیز دهیم بلکه باید زمینه استفاده درست از آن را برای آنها فراهم کنیم و به آسیب های اجتماعی توجه نموده و برنامه های دشمن را رصد کنیم، چرا که آنها می خواهند فضای فرهنگی جامعه ما را مدیریت کنند ما باید در عرصه تحقق عدالت اجتماعی و مبارزه با تبعیض و ظلم خود متکفل آن باشیم  نه دیگران!

وی اقرار به اشتباهات در عرصه های مختلف را لازم دانست و گفت : باید آسیب ها را برطرف کنیم و از اینکه در کارهایمان مرتکب اشتباه شدیم خود را سرزنش نکنیم و جوری نباشد که دیگران کاستی ها و کمبود ها را به ما گوشزد کنند، همانطوری که امام و رهبر معظم انقلاب خود اینگونه اند.

تبلیغ موجود  پاسخگوی نیاز جامعه امروزی ندانست

آیت الله حسینی بوشهری در پایان تبدیل نمودن تهدید ها را به فرصت از دیگران وظایف روحانیت عنوان کرد و گفت: متاسفانه در برخی مواقع برعکس این قضیه عمل کرده ایم.

مدیر حوزه های علمیه ، تبلیغ موجود را پاسخگوی نیاز جامعه امروزی ندانست و افزود: ما برای جنگ فیزیکی در عرصه دفاع مقدس تعداد زیادی شهید جانباز و اسیر دادیم اما در جنگ نرم که مراحل آن سخت تر از عرصه جنگ فیزیکی است چه تعداد جان برکف برای دفاع از فرهنگ و کشور ثبت نام کرده اند؟ در حالیکه  امروز  کانون های فکری ما را گرفته اند و باید اقدام عاجل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha