یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله عراقچی

حوزه/ رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: آیت الله عراقچی به رغم اینکه از بسیاری از موقعیت هایی که در اختیار ایشان قرار می گرفت دست شست و به کار تحصیل و تعلیم اشتغال یافت، ولی هیچ گاه انسان گوشه گیری نبود و در تحولات اجتماعی نقش آفرین بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام والمسلمین میرباقری  شب گذشته  در مراسم چهلمین شب درگذشت مرحوم آیت الله علی عراقچی همدانی گفت: اهل بیت(ع) ملاک های متعدد افراد متقی را ذکر کرده اند و تقوا مهمترین وظیفه ای است که خداوند بر عهده انسان نهاده است.

وی افزود: امام معصوم(ع) می فرمایند، اگر کسی خود را مالک همه چیز نداند در ملک خدا تدبیر نکند و در این حوزه به جای تدبیر، تفویض داشته باشد می تواند در مقابل مصیبت ها مقاومت کند.

رئیس  فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: هر کس که در این مسیر حرکت کند در واقع در وادی تقوا حرکت کرده است و می تواند خود را یک شیعه واقعی بداند.

وی با ذکر این مطلب اولین مرتبه تقوا آن است که کسی خود را برتر از دیگران نداند گفت: اولین مرتبه تقوا آن است که ما به دنبال برتری جویی نسبت به دیگران نباشیم؛ وقتی که این مرحله طی شد آن وقت است که در دایره ولایت ائمه که همان ولایت توحیدی است گام نهاده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری تصریح کرد: انسان هایی به حقیقت بندگی می رسند که این سیر و سلوک را طی کرده باشند و هم خود به دنبال علم باشند و هم اینکه این علم الهی را به دیگران منتقل کنند؛ اگر کسی چنین بود در واقع می تواند خود را در این مسیر قرار دهد و حتی بالاتر از عباد و زهاد و جهادگران باشند.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: مرحوم آیت الله عراقچی نیز چنین بودند و تمام عمر خود را وقف تحصیل و تهذیب و آموزش و اخلاق کردند؛ ایشان عمر خود را در این راه گذاشتند و بسیاری از طلاب که امروز از بزرگان حوزه هستند را ایشان به حوزه آوردند، زیرا با اخلاق خوب آنها را تربیت کردند.

وی گفت: ایشان بسیار به برگزاری دروس اخلاق اصرار داشتند و به رغم اینکه از بسیاری از موقعیت هایی که در اختیار ایشان قرار می گرفت دست می شست و به تحصیل و تعلیم اشتغال یافت ولی هیچ گاه انسان گوشه گیری نبود و در تحولات اجتماعی نقش آفرین بودند.

وی خاطرنشان کرد: ایشان از بهترین شاگردان آیت الله العظمی بروجرودی و امام راحل بود؛ به همین خاطر از بهترین همراهان امام راحل نیز بود و هیچگاه گوشه گیری و کنج نشینی را بر نگزید.

حجت الاسلام والمسلیمن میرباقری گفت: شیطان به دنبال آن است که از ایجاد فقیه عامل و عالم ربانی جلوگیری کند و رحلت هر یک از این بزرگان روز جشن شیطان است، زیرا نتوانسته با جنود خود بر این بزرگان غلبه کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha