چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
استاد رشاد

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: تا كنون بيش از ۱۳۰۰ اثر مكتوب شامل كتاب و مجله توسط این پژوهشگاه توليد و منتشر شده است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ، به همراه جمعي از مديران و اعضاي هيأت علمي این پژوهشگاه، با حضور در محل صدا و سيما، با دكتر سرافراز ديدار نمودند.

 در اين ديدار كه معاونين صدا و سيما و مديران برخي شبكه هاي صدا و سيما نيز حضور داشتند، استاد رشاد ضمن تبيين ظرفيت ها و توانمنديهاي پژوهشگاه بر لزوم همكاري ميان صدا و سيما و نهادهاي علمي تأكيد كرد.

 وي با اشاره به توليدات علمي پژوهشگاه گفت: پژوهشگاه خود را با دو گروه مخاطب مواجه مي‌داند، نخبگان و جوانان. لذا آثار پژوهشگاه نيز به همين نحو طبقه بندي شده است.

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در ادامه افزود: تا كنون بيش از 1300 اثر مكتوب شامل كتاب و مجله توليد و منتشر شده كه از جمله آثار فاخر پژوهشگاه مي توان به دانشنامه هاي ديني اشاره كرد.

وي، دانشنامه امام علي (ع) و دانشنامه فاطمي (س) را كه منتشر شده اند، دو اثر فاخر دانست كه مي توانند منبع و مرجعي براي برنامه سازان صدا و سيما قرار گيرند و با اطمينان مورد استفاده باشند.

رئيس شوراي عالي حوزه هاي علميه تهران با اشاره به برخي گسترده نگاشته ها در پژوهشگاه گفت: گر چه اين گسترده نگاشته ها دانشنامه نيستند ولي مجموعه هايي چند جلدي هستند كه بعضاً منابع بي بديل به شمار مي آيند.

وي با اشاره به اينكه پژوهشگاه طي دوران فعاليت خود شيوه اي از مديريت علم را تجربه كرده، افزود: محور و نقطه ثقل اين شيوه حوزه تمحض اعضاي هيأت علمي است. بر اساس حوزه تمحض، هر عضو هيأت علمي يك محور و حوزه مشخص را تمحض علمي خود قرار مي دهد و طي برنامه هاي مشخص پنج ساله فعاليت هاي علمي خود را سامان مي دهد تا در آن حوزه به اعلميت و مرجعيت دست يابد. نتيجه اين شيوه مديريت علم در پژوهشگاه، توليد علم در ظرفيت بسيار بالايي است. علاوه بر آن كه اكنون نيروهاي متخصص و متمحض متعددي در پژوهشگاه حضور دارند و اين يكي ديگر از ظرفيت هاي پژوهشگاه به شمار مي آيد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ضمن تأكيد بر طرفيني بودن ارتباط ميان پژوهشگاه و صدا و سيما بيان داشت: محور اصلي فعاليت ها در پژوهشگاه بيانات و دغدغه‌هاي رهبري است. در همه محور‌هايي كه ايشان مطلبي فرموده اند و ارتباطي با حوزه فعاليت پژوهشگاه داشته است،‌ پژوهشگاه ورود داشته و توليد علمي انجام شده است. در مسائل مربوط به علوم انساني اسلامي، علم ديني، سبك زندگي، الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و ساير محورهايي كه در بيانات و فرمايشات ايشان است پژوهشگاه كار علمي دارد.

استاد رشاد در ادامه گفت: در برخي موارد بنا بر دغدغه هاي رهبري، پژوهشگاه در حوزه هايي ورود پيدا كرده كه بي پيشينه بوده و بعضاً به تأسيس گروه هاي علمي خاص مبادرت كرده، مانند گروه فلسفه علوم انساني اسلامي، عدالت پژوهي يا گروه معرفت شناسي.

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به نقش شبکه چهار به عنوان شبکه خاص نخبگان گفت: محتوای این شبکه باید طوری باشد که نخبگان را جذب کند شاید اگر در این حوزه ضعفی هم وجود دارد به این دلیل است که نتوانسته ایم مطالب را به زبان رسانه بیان کنیم. این شبکه نیازی به کثرت مخاطبان ندارد و باید مخاطب خاص داشته باشد و بيشتر بر كيفيت تأكيد كند.

در ادامه اين ديدار پس از تأكيد استاد رشاد بر برخي محورهاي خاص همكاري بين پژوهشگاه و صدا و سيما، آقايان دكتر محمد عرب صالحي، حجت الاسلام  علي محمدي جوركويه، دكتر ‌احمد رضا معتمدي، حجت الاسلام  عليرضا قائمي نيا و دكتر مهدي عباس زاده از اعضاي هيأت علمي پژوهشگاه و همچنين حجت الاسلام عبدالله حسيني، مشاور بين الملل رياست پژوهشگاه، ديدگاه هاي خود را درباره رسانه و فلسفه فيلم، سبك زندگي، مواجهه با فرهنگ غرب و برخي محورهاي همكاري علمي في ما بين بيان كردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha