دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علیمه تهران گفت: سنت های تاریخی هزارساله حوزه امروز در معرض انقراض بوده و یا مورد غفلت واقع شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی 1395-1394حوزه علمیه استان تهران، که در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ره) برگزار شد، با تسلیت سالروز شهادت امام باقر(ع) و همچنین شهادت حجاج در مکه، با مقایسه  نظام آموزشی حوزه و دانشگاه گفت: نظام آموزشی امروز دانشگاه و آموزش و پرورش، حافظه و امتحانی محور هست در صورتیکه در حوزه این مهم استعداد محور است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران ادامه داد: همه سازمان های بزرگ، سه رکن پویشگر(عوامل انسانی) نرم افزار ( مدیریت و سخت افزار) و امکانات فیزیکی دارند، علاوه بر این رکن ها عنصر هدایت و ولایت نیز وجود دارد که برعهده مراجع عظام تقلید است

وی افزود: در حوزه عوامل انسانی نیز شامل 5عنصر  تولیت و مسئولیت، مدیریت، مدرسان، کارگزاران و عوامل اجرایی و عنصر طلبه است که همگی در صدد تلاش برای  رضایت و عنایت حضرت ولی عصر (عج) هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش اساتید در حوزه، ابراز داشت: بدون مدرس، حوزه بدون ستون است. آنچه باید در حوزه اتفاق بیفتد پروردن استعداد ها است، اما باید به همه ابعاد شخصیتی  طلبه توجه داشت.

وی با بیان اینکه طلبه باید نفسش با علم متحد گردیده و عالمی عین علم باشد،گفت: فراگیری علوم برای شب امتحان کافی نیست لذا باید روش های تعلم و تربیت مدیریت شده و علم، درون طلبه نهادینه شود.

استاد رشاد، با تاکید بر اینکه سنت های تاریخی هزارساله حوزه، متاسفانه امروز در معرض انقراض بوده و یا مورد غفلت واقع شده اند، اظهارداشت: طلبه باید هم به لحاظ علمی و هم مراتب ایمانی و هم به لحاظ تهذیب و اخلاق و معنویت و هم به لحاظ مهارت های مورد نیاز یک عالم دینی کامل باشد، چرا که جمهوری اسلامی  بر اساس  فراخور زمان،  نیازمند اعزام طلابی برای سراسر جهان است که باید تربیت  نماید، چرا که بنا است پایه های  علم امام صادق(ع) ، پیام های انقلاب اسلامی ، امام راحل و مقام معظم رهبری را به جهانیان منتقل کند لذا طلبه  باید جهان اندیش و جامع نگر بوده و مهارت های لازم را بالفعل کند و با اخلاق نبوی مردم را جذب نماید.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: از آفات امروز این است که آرام آرام علوم مختلف در حوزه های علمیه کاهش یافته  و به اندک شماری تقلیل یافته اند، در صورتیکه، در گذشته افراد در حوزه های معرفتی و علمی حوزه دهها رشته را می آموختند.

وی افزود: ناگفته روشن است در میان علوم، فقه و اصول نقطه ثقل هستند چرا که مهارت در فقه و اصول باعث اجتهاد بوده و لازمه کارآمدی  در همه عرصه های علمی است اما باید به علوم دیگر هم توجه گردد.

استاد رشاد یادآور شد: همه تلاش ما در مجومه ستاد و شورای حوزه  استان این است که طلبه تراز و مورد عنایت قلب حضرت حجت(عج) تربیت شود.

به گفته وی، امروز در عرصه جهانی با مناقشات فلسفه مواجهه هستیم و شاهدیم که جریان های انحرافی به مبادی و مجاری عقاید دینی حمله ور هستند، لذا فلسفه علوم دینی و تولید علوم انسانی و معرفتی باید مورد اهتمام ما باشد

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با تاکید براینکه امروز ما به حق مدعی اداره جهان بوده و  شیعه تمام قد در مقابل جهان کفر ایستاده است، بیان داشت: اگر بخواهیم حکومت اسلامی و جامعه اسلامی مبتنی بر الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ارائه دهیم بدون تولید علوم انسانی اسلامی ممکن نیست و این امر جزو تخصص های حوزه است، کسی به جز حوزه توان ارائه آن را ندارد .

استاد رشاد، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تراکم دروس حوزه  زیاد است ، خاطرنشان کرد: باید بار تحصیلی در حوزه ها کاهش یافته و در عین حال به آن عمق دهیم، طلبه در اخلاق و تهذیب باید متخلق و متهذب بار آمده و  مهارت های لازم در این راستا را بیاموزد .

*حلقه های مباحثه وارد نظام درسی حوزه شود

رئیس شورای حوزه علمیه تهران گفت: نظام حوزه فرآیندی است یعنی مثل دانشگاه نیست که شب امتحان یه دور کتاب را ببینیم  بلکه تحصیل در حوزه فرآیندی است که باید طلبه اول دائم الوضو و دائم الحضور در محضر خدا باشد، بعد پیش مطالعه داشته باشد و پس از آن علاوه بر توجه به درس استاد درس را تطبیق داده و مباحثه را فراموش نکند چرا که مباحثه مهارت می خواهد و لذا از اساتید و مدیران  می خواهیم موضوع مباحثه را جدی گرفته و حلقه های مباحثه را در تقویم درسی بگنجانند .

به گفته وی، بزرگترین فاجعه ای که پیش روی حوزه است دانشگاهی شدن آن می باشد،  حوزه باید با همه خصوصیاتش باقی بماند، یعنی اصیل ، ریشه عمیق کهن، سنتی اما روزآمد باشد لذا مهارت تعلیم و تعلم بایستی همراه با بصیرت سیاسی و اجتماعی نیز باشد

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: طلبه ای که نه قلم می زند، نه خطابه می داند و نه به  قضاوت اهتمام دارد، صرفا برای خودش مفید است لذا تکلیف ما اول تهذیب خودمان و بعد ساختن امت است که در همین راستا حوزه تهران، درصدد  است به توفیق الهی و عنایت حضرت حجت(عج) و مراجع که سکان دار کشتی بشریت در جهان امروز و ادامه دهنده مسیر ائمه(ع) هستند، نظام آموزشی جامع حوزه را که در 200صفحه تنظیم و نهایی شده  را به تدریج پیاده و در قالب برنامه های آموزشی پژوهشی و ... اجرا نمائیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha