سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه‌ علمیه تهران گفت: نظام جامع حوزه علمیه استان تهران اکنون در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان در حال تنظیم و تدوین است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه‌ علمیه تهران، امروز در نشستی خبری که در حوزه علمیه تخصصی امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به وضعیت آموزشی حوزه علمیه تهران، اظهارداشت: اکنون 130 حوزه مستقل در استان تهران فعال است که تقریباً‌ نیمی از آن به خواهران تعلق دارد و 15 هزار طلبه خواهر و برادر در آن مشغول تحصیل هستند.

برگزاری 14 درس خارج در تهران

به گفته وی، مجموعاً 14 کرسی درس خارج در تهران برگزار می‌شود که 1700 نفر در آن شرکت دارند که اصلی‌ترین آن درس خارج رهبر معظم انقلاب است.

استاد رشاد با بیان اینکه هم اکنون 2 مؤسسه و 3 مرکز تخصصی در تهران داریم، ادامه داد: هم چنین 10 مرکز و مؤسسه رشته‌های تخصصی درخواست مجوز کردند که 5 مرکز شامل رشته‌های فلسفه، تفسیر، کلام، حقوق و اخلاق اکنون دایر شده‌ و پنج مرکز دیگر در شرف تأسیس است، .

استاد درس خارج حوزه علمیه تهران، با اشاره به رشد 21 درصدی پذیرش حوزه تهران نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: امسال سومین سال است که حوزه علمیه تهران در جذب داوطلبان جدید رتبه اول یا دوم را کسب می‌کند؛‌ امسال از مجموعه 5 هزار خواهر و برادر داوطلب حدود 2500 داوطلب پذیرفته شده‌اند که این رقم نسبت به سال‌های قبل قابل توجه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های کلان  حوزه تهران، تصریح کرد: نظام جامع حوزه علمیه استان تهران اکنون در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان در حال تنظیم و تدوین است و در تنظیم آن شاخص‌هایی همچون ، استعداد محوری در تقابل با حافظه‌محوری، پژوهش محوری، مدرسه محوری و استاد سالاری به جای نظام‌محوری در آن مدنظر قرار می‌گیرد.

استاد رشاد، گفت: بنده شخصاً در تابستان که درسهایم تعطیل بود و بیش از 250 ساعت وقت صرف نوشتن آن کردم، امیدواریم با اجرای این نظام، حوزه علمیه تهران دچار تحولی اساسی شود و سطح آن ارتقاء یابد.

برای پاسخ به نیازها نیازمند20برابر طلاب امروز هستیم

وی، هم چنین در خصوص شمار طلاب تهران گفت: امروز این تعداد طلاب نسبت به جمعیت و نیاز شهر تهران، یک دهم آن میزان مورد نیاز است. اگر 300 هزار طلبه شاغل به تحصیل داشته باشیم، آن وقت می‌توانیم بگوییم به نیازهای فرهنگی مذهبی تهران پاسخ داده‌ایم. یعنی باید تعداد طلاب تهران بیست برابر شود، این در حالی است که مدارس علمیه ما این ظرفیت را ندارد و مجموعه مساحت مدارس علمیه تهران کم‌تر از دانشگاه تهران است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ادامه داد: همچنین درآمد طلاب هم بسیار اندک است و یک طلبه اگر تمام شهریه مراجع را دریافت کند، این مبلغ 150 هزار تومان می‌شود! ما نیاز داریم چند مدرسه علمیه بزرگ در تهران بسازیم که بنا داریم در صورت تأمین بودجه إن‌شاءالله 5 مدرسه علمیه جامع در 5 نقطه تهران بسازیم، امیدواریم دولت کمک کند یا مجلس به این امر اهتمام داشته باشد، هم چنین  در حال رایزنی برای اخذ زمینی هستیم تا یک مدرسه در منطقه 12 مرکز تهران و 4 مدرسه در 4 حاشیه تهران احداث گردد.

آغاز سال تحصیلی با حضور آیت الله العظمی جوادی آملی

رئیس شورای حوزه‌ علمیه استان تهران، درباره آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه تهران گفت:‌ چند سالی است که این آیین با حضور مراجع تقلید نظیر حضرات آیات مکارم شیرازی، سبحانی و مرحوم آقا مجتبی تهرانی برگزار شده است و امسال نیز در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) میزبان حضرت آیت‌الله جوادی آملی خواهیم بود و اهتمام خاص مراجع تقلید به حوزه علمیه تهران موجب امتنان است.

وی افزود: این آیین به معنای رسمیت بخشیدن است وگرنه کلاس‌ها از اول شهریور آغاز شده است، لذا از  روحانیون ، فضلا و مسئولان دعوت می‌کنیم تا همه در این اجتماع عظیم حضور یابند و البته پیش بینی می شود تا شاهد حضور جمعیتی نزدیک به 15 هزار نفر باشیم.

تاریخچه حوزه علمیه تهران

استاد رشاد، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه حوزه علمیه تهران، اظهارداشت: در طول قرون، مجموعه حوزه‌های موجود در منطقه ری که بعدها شهر تهران هم با آن توسعه می‌یابد، همواره یکی از حوزه‌های فعال شیعه مطرح بوده است

وی با بیان اینکه حوزه علیه تهران یکی از حوزه‌های اصیل، کهن و ریشه‌دار است، افزود: شاید بتوان گفت این قدیمی‌ترین حوزه شیعه قلمداد می‌شود، چرا که شهرری در دوران غیبت صغری کانون علم و دین بوده است.

این استاد حوزه، ادامه داد: ،‌ در دوران قبل از قاجار، چند  مدرسه علمیه از جمله رضائیه(ملا آقارضا بهارالدین تهرانی)، مؤسسه حکیم،در 15 خرداد، فقط در تهران بوده‌اند، اما بعد از پایتخت شدن تهران، ساخت مدارس علمیه توسط قجرها، خیران و علمای ساکن تهران شدت گرفت.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران، افزود: در کنار ساخت مدارس دینی در تهران دولت وقت از فلاسفه و حکمای وقت دعوت می‌کنند به تهران بیایند تا با فلسفه‌های نوظهور غربی مقابله کنند، اولین و بهترین این حکما مرحوم آقا علی زنونی بود که به حکیم طهران معروف شد، کرسی فلسفه ایشان در مدرسه مروی بسیار پررونق بود، کرسی‌های دیگر هم رونق گرفت تا جایی که تهران به شهر هزار حکیم شهرت یافت.

وی، ضمن اشاره به نقش حوزه‌ علمیه تهران در نهضت مشروطه گفت: گاهی علما و فقهای مستقر در حوزه تهران بودند که به علما و مراجع نجف پیشنهاد می‌دادند و اقداماتی در جهت نهضت مشروطه صورت می‌گرفت.

رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع)، اظهار داشت: در دوره پهلوی‌ها و رضاخان حوزه‌های علمیه تحت فشار قرار گرفتند تا جایی که تنها مجتهدان اجازه حضور با لباس روحانیت در منظر عام را داشتند، به همین دلیل اندک اندک علما از تهران به قم کوچ کردند و همین امر سبب ضعف حوزه علمیه تهران و قوت گرفتن حوزه علمیه قم شد.

فعالیت 140 مدرسه علمیه در تهران

استاد رشاد ،خاطرنشان کرد: در دوره محمدرضا شاه حوزه علمیه تهران از رونق افتاد، این در حالی است که آن زمان حدود 140 مدرسه علمیه در تهران بود، اما کم‌کم یا تعطیل شدند یا تغییر کاربری دادند یا مخروبه شدند، بعد از پیروزی انقلاب، حوزه علمیه تهران آرام آرام رونق گرفت تا این اواخر که در تهران هم مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه دایر شد تا به تدبیر شئون حوزه علمیه تهران بپردازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha