سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با اشاره به نقش شعر در ترویج و اشاعه معارف الهی و عقیدتی، گفت: باید سهم علمای حوزوی در ادبیات فارسی و عرصه شعر به جامعه معرفی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد علی اکبررشاد در جلسه ستاد جشنواره سراسری شعر حوزه (اشراق)، در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با بیان این که شعر همواره و در طی اعصار و قرون، ازمهم‌ترین و تأثیرگذارترین هنرها در جوامع بشری به ویژه سرزمین ادب پرورایران بوده است، ابراز داشت: نقش و جایگاه والای شعر در ترویج و اشاعه معارف الهی و عقیدتی، نقشی بی‌بدیل و پویا بوده و باید مورد اهتمام قرارگیرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان این که ا زقدیم گفته اند که "الشِّعرُ كَمالٌ لِلنّاقصِ وَنَقْصٌ لِلكاملِ"است، ادامه داد: کسی که توان شعر گفتن دارد، انسان با استعدادی است، شاید بتوان گفت تقریباً همه نوابغ شعر می گفتند. این گونه افراد در واقع یک سرمایه اند. یک طلبه شاعر یک سرمایه برای حوزه است، اما بسنده کردن به شعر، درست نیست یعنی طلبه نباید ازرسالت اصلی خود غافل شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی با تأکید براین که نباید فکر کنیم که صرف شاعر بودن برای طلبه امتیازاست، گفت: بسیاری از علما، فضلا و اندیشمندان حوزه در وادی شعر بوده و اشعار و یا دیوان های بسیار فاخری را نیز ارائه نموده و سهم و نقش بسزایی در این عرصه ایفا کرده اند.

وی تصریح کرد: در برگزاری چنین رخدادهایی باید تلاش شود تا سهم علمای حوزوی در ادبیات فارسی و عرصه شعر را به جامعه مخاطب معرفی شود، البته بنده درهمین راستا درصدد جمع آوری و انسجام بخشی به این مطلب برآمده و اقداماتی انجام داده ام که حاصل آن هنوز ناتمام است.

استاد رشاد که خود نیز در عرصه شعر فعالیت هایی دارد، با ذکرخاطره ای از حضوردر جشنواره بین المللی شعراندلس که در آن شعرای برجسته از اقصی نقاط دنیا حضورمی یابند، خاطرنشان کرد: درآن جلسه غزلی در خصوص نماز و شعر دیگری را به زبان فارسی خواندم که بعد از ترجمه آن، افراد زیادی در آن جلسه منقلب شده و مراجعات متعددی از سوی حاضران داشتم، لذا در برگزاری کنگره شعری که شاعران از کشورهای دیگری حضورمی یابند باید دقت و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با بیان این که شعرای بزرگی چون حافظ و سعدی قبل از شاعر بودن، عالم دینی هستند، ادامه داد: سعدی یک عالم دینی و حکیم بوده و به دلیل حکیم بودنش، درون مایه شعر و نثر او دیوانی ماندگارشده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران یادآورشد: حافظ نیز تنها یک شاعر نبوده و در زمان خودش یک عالم دینی و عارف به شمارمی رفته و چون عالمی اهل معرفت خوش فکر، خوش بیان و البته خوش شانس بوده، ترکیب ها، واژه ها و مضامین را گلچین کرده و در قالب دیوان شعرش ارائه نموده است.

وی اضافه کرد: مراجعه به نسخه های بدل و مقایسه آن ها با نسخه های اصلی بیانگر این است که در گذر زمان مصححین چقدر با نگاه و برداشت های خود، شعرهای حافظ را زیبا کرده اند، اما به هرحال حافظ یک شاعر اهل معرفت و عالم است.

استاد رشاد در پایان با تأکید بر این که برگزاری جشنواره شعر حوزه باید در فضای حوزه و درون مدارس علمیه برگزارشده و بُعد رسانه ای آن نیزتقویت گردد، گفت: با برگزاری این جشنواره ها باید تلاش شود هم جامعه با هویت شاعران حوزه آشنا شود و هم این که مردم بدانند که حوزویان شاعران فرهیخته ای دارند که مفاهیم دینی و ارزشی را درقالب شعر، ترویج و تبلیغ می نمایند.  

گفتنی است، سومین دوره جشنواره شعر اشراق به همت انجمن شعر طلاب کشور و مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی، با اهداف اشاعه و ترویج فرهنگ اسلامی شعر، تبیین جایگاه دین و اعتقادات در شعر، اعتلای ارزش های انسانی در پرتو شعر، ارتقاء سطح کیفی و کمی شعر طلاب، کشف استعدادهای خلاق درطلاب و تجلیل و گرامیداشت پدیدآورندگان آثار برتر، دردی ماه امسال برگزار می شود.

انتهای پیام 34/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha