یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
داعی نژاد

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم گفت: مباهله روز اقتدار و پیروزی معنوی اسلام و پیامبر(ص) بر مخالفان است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی داعی نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که مباهله یک روز الهی است که ریشه در قرآن دارد ، ابراز داشت: آیه 61 سوره مبارکه آل عمران این مطلب را تایید می کند و اساساً تعظیم شعائر الهی شامل این روز هم می شود.

وی با اشاره به این که برخی مفسرین گفته اند که آیه ولایت در همین روز نازل شده است، افزود: مباهله بی شک روز اقتدار اسلام است چه آن که شخص پیامبر(ص) در نامه ای مسیحیت نجران را دعوت به اسلام کرد و آن ها نپذیرفتند و وارد مباهله شدند که این مبارزه طلبی بر اساس دعا بوده که مضمون آن لعن و نفرین است تا کسی که بر کذب است عذاب الهی بر او وارد شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هیئت اعزامی از سوی مسیحیان نجران بر اساس مشاهدات و نیز گفته های بزرگان خود در این مباهله عقب نشینی کرده و به نوعی شکست خود را پذیرفتند، از این رو مباهله روز اقتدار اسلام است که خود یکی از نشانه های عظمت مسلمین در طول تاریخ به شمار می رود.

وی افزود: مباهله همچنین روز اقتدار معنویت اسلام است به این معنا که وقتی مسیحیان نجران دعوت پیامبر(ص) را رد کرده و کار به مباهله انجامید، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) با پنج تن آل عبا که قاطبه مفسرین اهل سنت نیز به این مساله اعتراف کرده اند به محل انجام مباهله رهسپار شدند.

حجت الاسلام و المسلمین داعی نژاد خاطرنشان کرد: شصت تن از بزرگان اهل سنت از جمله طبری و حنبلی گفته اند که اهل بیت همراه پیامبر(ص) امیرالمومنین (ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حسنین بودند که اتفاقاً آیه تطهیر نیز در همین روز مبارک نازل می شود.

وی افزود: در واقع پیش از انجام مباهله این آیه نازل شد و خدا این  انوار مقدس را پاک قرار داد و این معنویت حضرت رسول و خاندان مطهرش بود که بر طرف مقابل غلبه کرد و از این رو باید روز مباهله را روز اقتدار معنویت اسلام دانست.

رئیس مرکز شیعه شناسی حوزه همچنین با بیان این که پیامبر(ص) یک الگوست و این راهی است که در هر زمانی قابلیت تکرار دارد، گفت: مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی در روایتی از امام صادق (ع) آورده که حضرت خطاب به اصحاب خود می فرماید:" اگر مخالفان سخن حق شما را نپذیرفتند آن ها را به مباهله دعوت کنید" که خود این مساله نشان می دهد که مباهله اختصاص به پیامبر(ص) و زمانه ایشان ندارد بلکه این معنویت اسلامی است که باعث پیروزی بر مدعیان مقابل می گردد.

وی تاکید کرد: در دوره ای که عرفان های دروغین و مدعی بسیار شده اند ما باید بدانیم که بر اساس درسی که از داستان مباهله می گیریم، این معنویت حقیقی اسلام برپایه مودت و محبت اهل بیت(ع) است که عامل رستگاری و نجات است و لاغیر.

این استاد حوزه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مباهله همچنین روز پیوند نبوت و رسالت با ولایت و امامت است، اظهار داشت: همان طور که همه می دانیم پیامبر(ص)، امام علی(ع) و دخترش عزیزش حضرت فاطمه(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را با خود برای مباهله برد و حال آن که شخص خود ایشان نیز به اذن الهی موفق در این امر بود اما با این کار هم عظمت و هم جایگاه اهل بیت(ع) را بر همگان روشن ساختند و از این رو مباهله را می توان روز اقتدار اهل بیت(ع) عنوان کرد.

وی در خاتمه گفت: گرچه ما روز عید غدیر را روز ولایت می دانیم و آن را جشن می گیریم اما به اعتقاد بنده روز مباهله نیز دومین روزی است که می توان از آن به عنوان روز ولایت یاد کرد و آن را بزرگ داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha