سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
جواد افشار کارگردان سریال کیمیا

حوزه/ کارگردان سریال کیمیا گفت: هدف ما از ساخت طولانی ترین سریال تاریخ تلویزیون کشورمان نمایش سبک زندگی یک خانواده در گذر از چندین دهه تاریخ معاصر بوده است.

جواد افشار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: سریال کیمیا روایتگر زندگی زنی به همن نام است که ما کوشیده ایم با نشان دادن روند زندگی او از دوران نوجوانی و جوانی تا میانسالی و حتی بعد از آن به بخش های مهمی از تاریخ معاصر کشورمان بپردازیم و نسل جدید را بهتر و بیشتر با حقایق انقلاب و دفاع مقدس آشنا سازیم.

وی افزود: یکی از ویژگی های این سریال این است که در 110 قسمت تولید شده و فیلمبرداری آن در

بیش از 500 لوکیشن صورت گرفته است و این در حالی است که بودجه آن نیز با بودجه سریال های عادی و نه ویژه صدا و سیما تولید شده است.

سریال سازی در تنگنای مالی

این کارگردان مطرح تلویزیون اضافه کرد: این در حالی است که در سال های اخیر نه فقط سازمان صدا و سیما بلکه بسیاری از نهادهای فرهنگی و هنری کشور به دلیل تشدید تحریم ها با مشکلات عدیده مالی و کمبود بودجه روبرو بوده اند و طبعاً سریال سازی آن هم سریالی چنین طولانی و پربازیگر چقدر می تواند سختی ها و مرارت های خاص خود را داشته باشد.

وی همچنین گفت: در طول ساخت سریال کوشیده‌ام با مدیریت ریتم، دکوپاژ و طراحی ساختار مناسب، شرایطی ایجاد کنم که مخاطب در میانه راه سریال از کلیت کار خسته و دلزده نشود، ضمن آن که انتخاب بهترین بازیگران حتی برای نقش‌های کوتاه و بهره‌گیری از توانایی و محبوبیت‌شان از دیگر شگردهایی بوده که به این وسیله بتوانم مخاطب را همچنان پای سریال بنشانم.

به تحلیل تاریخ نپرداخته ایم اما ...

افشار همچنین با اشاره به این که هدفش از ساخت این سریال طولانی و دشوار ، نشان دادن ابعاد گوناگون زندگی یک خانواده ایرانی با محوریت یک زن ایرانی بوده است، گفت: نه بنده و نه عوامل دست اندرکار دیگر این ادعا را نداشته ایم که می خواهیم به تحلیل و بازخوانی بخشی از تاریخ بپردازیم یا این که یک اثر سیاسی با شاخصه ها و مولفه های آن را بسازیم، البته شاید سریال در درون خود واجد این مباحث نیز باشد اما هدف ما نمایش سبک زندگی یک خانواده معمولی ایران در گستره بخشی از تاریخ این مرز و بوم است.

وی یادآور شد: در واقع کیمیا قرار است آینه‌ای در مقابل بخشی از تاریخ پرالتهاب این سرزمین باشد و لذا تلاش ما این بوده که در بستر رویدادهای چند دهه اخیر، زندگی یک خانواده ایرانی را به مخاطب نشان داده و در این مسیر البته بر باورپذیری و واقع گرایی تاکید بسیار داشته ایم.

بیان حقایق تاریخی بدون شعار زدگی و تحریف

کارگردان سریال کیمیا همچنین با بیان این که بسیاری از حقایق تاریخی به خصوص دوران درخشان دفاع مقدس و دهه اول انقلاب برای نسل کنونی تا حدودی غبارآلود و مبهم است، اظهار داشت: همه تلاشمان را کرده ایم که در این اثر بلند بدور از شعارگویی، جانبداری نابه‌حق و تحریف تاریخ ، به وقایع و مسائل اجتماعی کشورمان در این چند دهه بپردازیم و بتوانیم یک روشن گری درست نسبت به مخاطب انجام دهیم.

وی افزود: به شخصه برای خودم مهم این بوده که یک سریال قصه گو بسازم که از همان آغاز بدون مقدمه چینی بتواند مخاطب را با خود همراه کرده و اثری پرکشش و جذاب را برای او رقم بزند ؛ حالا این که چقدر در این امر موفق بوده ایم قضاوتش با مردم است که امیدوارم در نهایت کار را بپسندند.

تجربه ای منحصر به فرد در تلویزیون

وی ساخت این سریال طولانی را تجربه بسیار متفاوتی نسبت به کارهای گذشته‌ خود توصیف کرد و افزود: کیمیا به خصوص از حیث ابعاد گسترده‌ای که دارد و تعداد قسمت‌ها، حجم ماجراها و تعدد شخصیت‌ها و لوکیشن‌های یک سریال خاص و منحصر به فرد به شمار می رود.

افشار در خاتمه سخنان خود، ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران و عوامل پشت صحنه و جلوی دوربین ، اعم از نویسنده و فیلمبردار و صدا بردار،تدوینگر، بازیگران ، برنامه ریزان ، دستیاران ، مجری طرح و غیره گفت: اگر کیمیا یک اثر قابل قبول از کار درآمده زحمتش بر روی دوش همه عوامل بوده و من در این جا واقعاً جا دارد که از زحمات تک تک این عزیزان به خصوص تهیه کننده محترم جناب آقای شفیعی و همچنین مسئولان معاونت سیما و شبکه دوم تقدیر و تشکر نمایم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha