یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
تصاویری از بلخاب افغانستان

حوزه/ نمایشگاه فرهنگی «سفر به بلخاب» با موضوع معرفی عالمان دینی و شهدای افغانی در شهر جعفریه قم برگزار شد.

حجت الاسلام سید محمد حیدر فاضلی بلخایی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به فعالیت های تبلیغی و فرهنگی خود در دهه اول محرم گفت: انجام فعالیت های فرهنگی و تبلیغی برای هیأت چهارده معصوم شیعیان افغانستان در شهر جعفریه از جمله برنامه های ما در ماه محرم بوده که در همین راستا، نمایشگاهی فرهنگی چند وجهی با عنوان «سفر به بلخاب» با رویکرد آیین های سوگواری، مهدویت، موعودباوری و فرهنگ ایثار و شهادت در این شهر برپا کردیم تا سفری ارزشی به امروز و دیروز شیعیان بلخاب و افغانستان باشد.

وی افزود: این نمایشگاه با محوریت عکس، پخش تصاویر و کلیپ های ارزشی در حوزه آیین های عزاداری بلخاب و همچنین شهدای شیعه افغانستانی انقلاب و دفاع مقدس ایران، شهدای افغانستانی مدافع حرم و نهضت اسلامی افغانستان، در معرض دید مردم درآمده است.

این مبلغ دینی بیان کرد: این نمایشگاه  از ظهر عاشورا تا روز دوشنبه ادامه داشت که دارای بخش های متنوعی بوده و استقبال خوب مردم اعم از ایرانی و افغانستانی، دانش آموزان و معلمین و کسبه و مسئولین شهر جعفریه را نیز به دنبال داشته است.

حجت الاسلام فاضلی بلخایی اظهار داشت: یکی از بخش های این نمایشگاه، با موضوع علمای شهید شیعه در افغانستان راه اندازی شده بود که از جمله آنها، علامه شهید بلخی از مریدان آیت الله حاجی بلخابی می باشد.

وی ابراز داشت: مرحوم آیت الله حاجی بلخابی عالم و عارفی بزرگ در افغانستان است که امروزه اماکن مذهبی به یادگار مانده ایشان، محل رجوع و نذر و نیاز مردم است؛ همچنین این عالم ربانی بانی مراسم معنوی روزه های رجب، شعبان و احیاء امر أهل بیت(ع) و آیین های دینی و مذهبی در این منطقه بوده اند.تصاویری از بلخاب افغانستان

این مبلغ دینی با بیان این مطلب که مرحوم آیت الله بلخابی در یکی از کوه های بلخاب به چله می نشست و مشرب عرفانی ایشان مانند مرحوم نخودکی بود، خاطرنشان ساخت: ایشان منشإ کرامات عرفانی بسیاری است  و مردم اعتقاد عجیبی به این فقیه عارف داشتند؛ ایشان و شاگردانش مسجد صاحب الزمان(عج) را در حدود نود سال پیش در کوه برخان بلخاب ساختند که آن محل را با عطر مهدوی پیوند زده و امروزه آن محل به عنوان مسجدی که در آن مردم برای ظهور امام زمان(عج) دعا می کنند، شناخته شده و احداث مسجد و مهدیه مرکز بلخاب، بزرگترین مرکز مهدویت شمال افغانستان، ریشه در آن دارد.

حجت الاسلام فاضلی بلخایی گفت: این مسجد توسط مرحوم آیت الله بلخابی ایجاد شد که ذهن مردم را در سخت ترین شرایط زمانی و مکانی و در دورانی که سعی می شد مردم در سکوت و جهل مانده و هیچ نامی از اعتقادات مذهبی نباشد، به سوی مهدویت سوق داد؛ همچنین ایشان اهمیت و اهتمام بسیاری به اعتکاف روزه های مستحبی رجب و شعبان، نماز جماعت و سوگواری برای اهل بیت(ع) داشته و پس از او نیز این رسم عرفانی در این منطقه تداوم دارد.

وی تصریح کرد: به همین مناسبت در یکی از بخش های این نمایشگاه، تصاویری از تمثال ایشان و علمایی که شاگرد این عالم بوده و عالمان دینی که گرایش و سلوک عرفانی داشتند، به نمایش درآمده است.

این مبلغ دینی بیان داشت: یکی دیگر از بخش های این نمایشگاه، بخش طبیعت سر سبز و استثنایی بلخاب بوده تا جوانان افغانستانی که هیچ گاه سرزمین خویش را ندیده اند، با آن آشنا شوند؛ همچنین از دیگر اهداف ما در راه اندازی این بخش، اطلاع مردم ایران از ظرفیت های طبیعی و معنوی افغانستان بوده است.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: در این نمایشگاه یک هزار تصویر به نمایش در آمده که خوشبختانه استقبال مناسبی از آن به عمل آمده و افغانی هایی که سال های بسیار از کشور خود دور بوده اند، با تکیه گاه فرهنگی خود تجدید یاد کردند.

حجت الاسلام فاضلی بلخایی ابراز داشت: این نمایشگاه دریچه نویی را برای مردم منطقه باز کرد تا با فرهنگ و جلوه های طبیعی و مذهبی بلخاب افغانستان و همچنین آیین های عزاداری این خطه و کلان شهرهای آن آشنا شوند.

وی خاطرنشان ساخت: یکی از بخش های این نمایشگاه که علاقه متصاویری از بلخاب افغانستانندان بسیاری را به خود جلب کرده بود، پخش کلیپ آیین های عزاداری و دسته های عزاداری بلخاب بود؛ این دسته مشهور در کشور افغانستان تا روز سیزدهم محرم که روز دفن امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان است، ادامه داشت.

این مبلغ دینی تصریح کرد: در این نمایشگاه، باورها و اعتقادات شیعیان افغانستان را نیز معرض دید عموم قرار دادیم؛ چراکه در جغرافیای افغانستان هیچ مکانی را همچون بلخاب پیدا نمی کنید که کاملا شیعه باشد؛ این منطقه تنها نقطه ای در افغانستان بود که با جنبش شیعیان خود در مقابل حمله شوروی ایستاد و سقوط نکرد.

این کارشناس فرهنگی بیان داشت: همچنین در زمان حمله طالبان نیز این منطقه به همراه دشت پنجشیر که با حجم وسیع رسانه ای در دنیای اسلام و منطقه معروف شد، تنها منطقه هایی بودند که تسلیم طالبان نشدند؛ ولی بلخاب به دلیل فقر رسانه ای و مخالفت با جریان شیعه در این منطقه در گمنامی ماند و کسی از این مردم، ارزش های شیعی و سلحشوری آنان سخنی به میان نیاورد.

حجت الاسلام فاضلی بلخایی اظهار داشت: بلخاب شبیه ترین منطقه به جنوب لبنان است؛ زیرا منطقه ای شیعه نشین و مقاوم است که در مقابل تمام ناملایمتی ها ایستاد و سرخم نکرد؛ همچنین در گذشته به دلیل شیعه ستیزی که در این کشور وجود داشت، این شهر را در تقسیمات ملی در حد یک روستا تقلیل دادند تا بودجه کمی به آن برسد؛ ولی امروز با 100 هزار نفر جمعیت دارای دو فرمانداری می باشد.

وی ابراز داشت: اولین حوزه های علمیه شیعه در افغانستان در این منطقه ایجاد شده است که در گذشته بزرگانی از کابل، مزار شریف، غزنی و ... در این حوزه های علمیه درس خوانده و  دو عالم شاخص، آیت الله سید حسین عالم و آیت الله حاجی بلخابی از علمای مشهور این شهر می باشند.

این مبلغ دینی در پایان خاطرنشان ساخت: از شاگردان این دو عالم دینی می توان به بزرگانی همچون آیات: رئیس یکاولنگی، علامه سید ابولقاسم بلخی، شیخ سلطان مزاری، شیخ شهید محمد امین افشار کابلی، شیخ قربان وحیدی و ... نام برد.

خاطر نشان می شود: بلخاب از بخش های ولایت سرپل افغانستان است که از جنوب با ولایت بامیان و یکاولنگ و از شرق به دره صوف و از شمال به ولایت بلخ محدود می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    عالیه