یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

حوزه/ هرکس بخواهد به خداوند ایمان پیدا کند، باید به اهل بیت(ع) اعتقاد داشته باشد، چرا که مومن به برکت امامان شناخته می شود و کسی که اعتقادی به چهارده معصوم(ع) ندارد، نمی تواند ادعا کند به خداوند متعال ایمان دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در جمع عزاداران حسینی، در حسینیه رضوانیان اصفهان، با اشاره به بخش های ابتدایی زیارت جامعه کبیره، گفت: زیارت جامعه کبیره سند  برای معرفی اهل بیت(ع) و دلیل گویایی برای ابراز محبت به خاندان عصمت و طهارت می باشد.

امام جمعه موقت اصفهان با طرح سؤالی مبنی بر علت عشق مردم به امام حسین(ع)، خاطر نشان کرد: این که در مراسم اربعین حسینی حدود 20 میلیون زائر به کربلا می روند، به خاطر خصوصیات سیدالشهدا(ع) در زیارت جامعه کبیره آمده، است.

آیت الله مهدوی با تقسیم صفات ائمه اطهار(ع) به دو وصف در زیارت جامعه کبیره، گفت: صفات اهل بیت(ع) در این زیارت دو گونه است: 1- صفاتی که مخصوص خود آن بزرگواران می باشد و کسی نمی تواند در آن شریک باشد و قابلیت آن را ندارد که انسان آن را به عنوان الگو در زندگی خویش قرار دهد 2- ویژگی هایی که قابلیت آن را دارند که بتوان به عنوان الگو از آنها استفاده کرد. انسان های عادی نیز می توانند از این صفات،  بهره مند گردند.

عضو خبرگان رهبری افزود: هنگامی که به اهل بیت(ع) سلام می دهیم یعنی تمام تلاش ما این است که گناه نکنیم تا موجب رنجش آنان گردیم، چرا که یکی از معانی «سلام» این است که ما به اموری می پردازیم که موجب آزردن شخص مقابل نباشد، همچنین همیشه گناه کردن به این معنا نیست که فعل حرام صورت گیرد، بلکه مواردی نیز از افعال هستند که حرام نیستند ولی موجب نوشتن گناه برای ما می گردند.

این استاد حوزه در ادامه در خصوص لفظ «ولیّ نعمت» در زیارت جامعه کبیره، اظهار داشت: ولی نعمت اصلی خداوند است و چهارده معصوم(ع) نیز رابطه فیض می باشند، یعنی به اذن حضرت حق، این بزرگواران نیز ولی نعمت بشریت اند و فقط تفاوت در این است که برای خداوند کسب اجازه وجود ندارد، اما اهل بیت علیه السلام با اذن پروردگار ولی نعمت می باشند، لذاکه هرگاه ائمه اطهار(ع) اراده بر امری می کنند، قبل از آن اراده خداوند در زمینه آن امر بوده است.

آیت الله مهدوی ادامه داد: اهل بیت(ع) باب ایمان هستند و هرکس بخواهد به خداوند ایمان پیدا کند، باید به اهل بیت(ع) اعتقاد داشته باشد؛ مومن به برکت امامان شناخته می شود و کسی که اعتقادی به چهارده معصوم(ع) ندارد نمی تواند ادعا کند به خداوند متعال ایمان دارد.

عضو خبرگان رهبری در پایان به تعریف معنای امین پرداخت و افزود: اهل بیت(ع) امین در دین هستند، یعنی بدون کم و کاست دین را به مردم منتقل می کنند. معنای دوم امین این است که خود چهارده معصوم(ع) امانت خداوند در نزد ما می باشند. معنای سوم امین یعنی این که اسرار الهی نزد این خاندان به امانت است و ما هیچ گاه از این اسرار باخبر نخواهیم شد.

313/38

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha