جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ماندگاری

حوزه/ رئیس هیئت امنای موسسه روایت سیره شهدا گفت: هرکس می خواهد خداوند در قیامت او را رسوا نکند، در دنیا به دنبال عیب جویی از مردم نباشد و آبروی خلق خداوند را نبرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری، شب گذشته در جمع طلاب و روحانیون جوان حوزه اصفهان، با اشاره به کلام گوهربار امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق، گفت: حضرت در این دعا 3 تقاضا از خداوند متعال دارند؛ تقاضای اول رسیدن به علم الیقین به این معنا که انسان درباره  نظام جهان و خالق آن تفکر کند و به هستی شناسی بپردازد تا خداوند متعال را بهتر درک کند، چرا که زمانی انسان با عمق وجود و معرفت الله اکبر میگوید که به بعضی از اسرار هستی پی ببرد.

وی در ادامه افزود: تقاضای دوم امام سجاد(ع) رسیدن انسان به عین الیقین است؛ وقتی به عین الیقین می رسیم با علم به صفات الهی، خداوند را می شناسیم و او را در دعاهایمان مورد خطاب قرار می دهیم. علاوه بر این امور باید همانند خداوند متعال ستارالعیوب باشیم و هیچ گاه آبروی کسی را نبریم، چرا اگر قرار باشد آبروی دیگری ریخته شود، ابتدا باید خودمان دربرابر دیگران رسوا شویم و این موجب می شود به حدیث امام علی(ع) برسیم که اگر خداوند ستارالعیوب نبود و عیوب مردم برملا می شد، کسی مرده دیگران را هم دفن نمی کرد.

رئیس هیئت امنای موسسه روایت سیره شهدا ادامه داد: تمام فکر و حواس ما مشغول مسائل دنیوی است، به طوری که هرگاه ده دقیقه نماز می خوانیم بلافاصله به سمت تلفن همراهمان می رویم که ببینیم آیا برایمان پیامکی آمده یا خیر؛ متاسفانه توجه نمی کنیم که خداوند در قرآن کریم، پیامبر(ص) در احادیث ناب و ائمه اطهار(ع) در دعاها و مناجات خود پیام های بسیار زیادی برای تذکر به ما مطرح کرده اند، اما ما توجه نمی کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از پیام هایی که به ما داده این است، هرکس می خواهد خداوند در قیامت او را رسوا نکند، در دنیا به دنبال عیب جویی از مردم نباشد و آبروی خلق خداوند را نبرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری، درباره تقاضای سوم امام سجاد(ع) از خداوند، گفت: تقاضای سومی که حضرت از پروردگار دارند این است که به مقام حق الیقین برسند. کسی که به مقام حق الیقین برسد، قطعا در بهشت خواهد بود؛ مقام حق الیقین یعنی انسان وقتی روضه امام حسین علیه السلام را می شنود، لذت می برد

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام سجاد (ع) می خواهند خداوند به ما افضل الیقین را نیز عطا کند، یعنی هنگامی که انسان در حال خواندن نماز است، حس کند در بهشت به اقامه این واجب الهی پرداخته یا هنگامی که گناه در محضر انسان نمود پیدا کرد، حس کند که آتش مقابل او قرار دارد؛ افضل الیقین همان حق الیقین است.

313/38

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha