سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌‌الاسلام ماندگاری

حوزه/ نشست علمی «جاهلیت مدرن در عصر انتظار» در موسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد.

به گزارش خبر گزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در نشست علمی جاهلیت مدرن در عصر انتظار که همزمان با روز پژوهش و در آستانه آغاز مرحله مقدماتی مسابقان بین المللی قرآن و حدیث جامعة المصطفی در مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد،در بیان معانی و مفاهیم جاهلیت اظهار داشت: جاهلیت بر دو نوع بسیط و مرکب متصور می‌شود.

وی با بیان این که جاهلیت در ابتدای خلقت بشر جاهلیت بسیط بود و مردم درک چندانی از سطح روابط نداشتند، ابراز داشت: اهمیت وجود مبارک انبیاء و اولیای الهی در عرصه جوامع بشری در این دوران به خوبی نمایان می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری اظهار داشت: انبیاء در جهت اعتلای دین و هدایت مردم مبعوث شدند و انوار الهی را در قالب علم به مردم و تشنگان معارف اسلامی عرضه نمودند و به مردم فهماندند که نمی‌دانند.

سخنران این نشست علمی با تاکید بر این که در عصر کنونی جاهلیت مرکب و مدرن گریبان‌گیر مردم شده است، افزود: روحیه پرسش‌گری در جاهلیت بسیط به شدت فراوان بوده و متأسفانه امروز روحیه پرسش‌گری بسیار ضعیف شده است؛ این امر مقدمات منع از روشنگری‌ها را فراهم می‌کند.

وی بیان این که علم همچون چراغ هدایت، ظواهر دنیایی را نمایان تر می‌سازد، خاطرنشان کرد: وحی علمی الهی، برای نشان دادن باطن است؛ آدمی اگر به اصل باطن ایمان داشته باشد، به وحی رجوع می‌کند و برای کشف علوم باطنی متمسک به علوم وحیانی و الهی می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با تاکید بر این که خداوند متعال ابزارهای عقل و وحی را از مهمترین عوامل هدایتی توصیف می‌کنند، اظهار داشت: انسان موجودی ظاهر گرا بوده و با چشم عقل منافع ظاهری را تشخیص می دهد و با چشم وحی نیز به منافع باطنی دست پیدا می‌کند.

وی خاطر نشان ساخت: در زمان غیبت، انسان ضمن تلاش در راستای بهره‌گیری از علمای دین برای تفسیر آیات الهی، باید همچنان تشنه ظهور باشد، تا به معانی واقعی قرآن و وحیانیت الهی دست یابد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری در پایان با بیان این که هر آن کس که ایمانش بیشتر باشد، عطشش نسبت به ظهور بیشتر خواهد بود، یادآور شد: در روایات اسلامی علما و کسانی که با آیات الهی انس پیدا می‌کنند از عطشی زاید الوصفی نسبت به ظهور منجی عالم بشریت برخوردارند.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha