پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
مقاله نویسی -  نامه

حوزه/ مقاله «مصرف در سبک زندگی اسلام» به قلم سید عبدالکریم حسن پور پژوهشگر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در همایش «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر» برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همایش «سبک و فرهنگ زندگی اسلامی در دنیای معاصر» به همت موسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعه المصطفی العالمیه با همکاری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، جهاد دانشگاهی، دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه علامه طباطبایی، موسسه امام خمینی(ره) و انجمن مطالعات سیاسی برگزار شد

از مجموع 150 مقاله دریافتی در  بخش‌های سه گانه کلیات، بایسته ها، آسیب ها ، راهکارها، تعداد 12 مقاله حائز رتبه برتر و به عنوان مقاله برگزیده در کمیسیونهای هایش ارایه و مورد تقدیر قرار گرفتند. مقاله «مصرف در سبک زندگی اسلام» به قلم سید عبدالکریم حسن پور پژوهشگر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) از جمله مقالات برگزیده و ارایه شده در همایش بوده است.

دبیر علمی همایش گفت؛ برگزاری نشست هایی در دانشگاه‌های کشور با سخنرانی مقالات برتر با همکاری جهاد دانشگاهی با هدف نهادینه سازی و ترویج سبک و فرهنگ زندگی اسلامی از برنامه‌های آتی موسسه زبان و فرهنگ شناسی است.

چکیده مقاله:

مصرف در سبک زندگی اسلامی

پیش فرض ما این است که تعالیم اسلام حاوی مجموعه‌ای از باورها و معارف بنیادین هستی شناختی(مبدأ و معاد)و  انسان شناختی می‌باشد که برنامه جامعی برای سعادت دنیا و آخرت انسان به همراه داشته و این برنامه در سیره عملی معصومین نیز پیاده شده است. «مصرف» یکی از مهمترین مؤلفه‌های زندگی انسان است که چارچوب و قوانین مربوط به آن در برنامه سعادت‌ساز اسلام موجود است. اما به دلیل عدم شناخت یا بی‌توجهی افراد جامعه به آن مجموعه تعالیم، جوامع اسلامی در گرداب مصرف‌گرایی و مصرف‌زدگی گرفتار شده اند. از اینرو مقاله حاضر در صدد است به روش تحلیلی و با شیوه گردآوری کتابخانه‌ای، با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، اصول صحیحِ مصرف را استخراج و راه‌کارهای ترویج آن را بیان نماید.

انتهای پیام   17/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha