دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
همایش اقبال لاهوری در پاکستان

حوزه / همایشی دو روزه در خصوص علامه محمد اقبال لاهوری شاعر و متفکر جهان اسلام در پاکستان برگزار و طی سه نشست تخصصی ، جمعا ۲۱ مقاله ارائه شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» همایشی دو روزه با حضور دانشمندان ، متفکران ، اندیشمندان و اساتید دانشگاه ها و شخصیت های علمی و ادبی چند کشور به مناسبت روز تولد دکتر علامه محمد اقبال لاهوری شاعر و متفکر جهان اسلام در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد علامه اقبال پاکستان توسط دپارتمان اقبالیات این دانشگاه برگزار گردید.

در این همایش دو روزه  جمعا 21 مقاله در سه نشست تخصصی  ارائه شد که در قالب مجموعه مقالات سمینار منتشر خواهد شد.

در دومین روز سمینار که ریاست جلسه به عهده آقای دکتر سید تقی عابدی اقبال شناس معروف جهان بود ، آقای دکتر مظفر علی کشمیری به شرح یکی از منظومه های  دکتر اقبال که در کتاب جاوید نامه آمده پرداخت و آقای منصور عاقل، شخصیت علمی در زمینه اقبال شناسی و رئیس سابق شبکه رادیو پاکستان ، در سخنرانی خود ، اختلاف فکر در زمینه مباحث علمی را مفید دانست و این اختلافات را زمینه ای محسوب کرد که باعث می‌شود محققین بیشتری جامعه خود را مورد مطالعه و تحقیق زنده  قرار دهند.

اندیشه اقبال، مبتنی بر قرآن و روایات بود

وی یادآور شد، در عین حال این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشیم که نظریه های خود را با دلیل و برهان روشن کنیم و انتظار نداشته باشیم نظریه های ما با فشار مالی و بازو حمایت گردد.

وی گفت اقبال  تفکر اجتهاد را روشن کرد و این موضوع از این جهت بود که بنیاد و اساس فکر اقبال مبنی بر قرآن وحدیث پیامبر اکرم(ص)  بود و همه اشعار و آثار علامه را شرح قرآن کریم دانست.

دکتر خالد مسعود اندیشمند ، متفکر و رئیس سابق شورای نظریات  اسلامی از دیگر سخنرانان این همایش بود و گفت: علامه اقبال در زمینه اخلاق و ادب تاکیدات زیادی داشته و انسانها را به ترویج امن و امان سوق داده و مسئولیت  انسان که از طرف خداوند متعال به عهده وی نهاده است را مورد اشاره قرار داد.

اقبال، مخالف شخصیت پرستی بود

خالد اقبال  یاسر ادیب و شاعر معروف و برجسته در ضمن سخنرانی خود گفت؛ نقد باعث می شود اصلاح و تعمیر کنیم حتی اقبال خودش را از این استثناء نکرده است. اقبال مخالف شخصیت پرستی بود و در خلال توجه به مسائل جامعه خود با آینده نگری ، در اشعار خود پیش بینی هایی را نیز انجام داده است. بنابر این اقبال  امروز هم زنده است و برای حال و آینده جوامع پیام های جدیدی دارد.

ساخت فیلم مستند علامه اقبال

دکتر شاهد صدیقی رئیس دانشگاه در انتهای برنامه بین اساتید و ارائه کنندگان مقالات گواهینامه  و لوح های یاد بود تقدیم کرد. و ضمن اعلام برگزاری کنفرانس بین المللی  فیض احمد فیض  در آینده نزدیک،  فعالیت هایی را که در جهت افزایش و ترویج اقبال شناسی مورد نظر است تشریح نمود.  از جمله اقدامات در نظر گرفته شده ، ساخت فیلم  مستند علامه اقبال ، ایجاد گوشه اقبال در کتابخانه مرکزی دانشگاه ، جمع آوری  سخنرانی های فرزند اقبال و جمع آوری  مقالات و نسخه های  نادر و نایاب اقبالیات می باشد.

در پایان آقای دکتر شاهد اقبال کامران رئیس بخش اقبالیات دانشگاه آزاد علامه اقبال و استاد کرسی فیض  احمد فیض دانشگاه ، ضمن تشکر و قدر دانی از همیه میهمانان ، مقدم اساتید و دانشجویان رشته مربوطه را که با شوق و اشتیاق کنفرانس را دنبال نمودن گرامی داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha