یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پاکستان

حوزه/ سفارت پاکستان در بوئنوس‌آیرس و شورای روابط بین‌الملل آرژانتین به طور مشترک از کتابی با عنوان «محمد اقبال، فیلسوف و شاعر شرق» در سالن همایش‌های این شورا رونمایی کردند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، این نشست با حضور سفیر سابق، خوزه اکتاویو بوردون، رئیس شورای روابط بین‌الملل آرژانتین، استاد برجسته دانشگاه، دکتر لیا رودریگز دلاوگا و خالد هالار مجری برنامه تلویزیونی «ال کالامو» برگزار شد.

سفیر پاکستان، محمد خالد اعجاز که سخنران اصلی این جلسه بود محمد اقبال لاهوری را یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان و متفکران مسلمان در عصر جدید دانست. از نظر وی اقبال از سرنوشت سیاسی جامعه مسلمانان جنوب آسیا ابراز نگرانی می‌کرد و به ارائه ایده‌ها و راه‌کارهای خود در این زمینه می‌پرداخت.

محمد اقبال لاهوری شاعر ملی پاکستان است که به زبان‌های اردو و فارسی شعر سروده است. آثار او به چندین زبان از جمله انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، روسی، چکی، عربی و ترکی ترجمه شده است. انیبال بشیر باقر، رئیس مرکز اسلامی جمهوری آرژانتین، بر اهمیت تلاش‌های محمد اقبال برای حفاظت از اصول اساسی اسلام در دوره حاکمیت استعماری بریتانیا بر شبه‌قاره هند تأکید کرد.

نویسنده این کتاب، استاد ریکاردو اچ. الیا، معتقد است که این اثر گام مهمی در راستای معرفی اندیشه‌های محمد اقبال در آرژانتین خواهد بود. او یادآور شد که این اندیشه‌ها میلیون‌ها نفر را تحت‌تأثیر قرار داده و در خدمت ایجاد پل‌هایی بین مردم مذاهب مختلف بوده است.

به مناسبت هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین آرژانتین و پاکستان، سفارت پاکستان در آرژانتین کتابی ۱۹۰ صفحه‌ای در مورد شخصیت محمد اقبال لاهوری با عنوان «محمد اقبال، فیلسوف و شاعر شرق» منتشر کرد. این کتاب به مردم اسپانیایی زبان این فرصت را می‌دهد تا مبانی فلسفی این دانشمند و اعتقادات، فرهنگ و تاریخ پاکستان را کشف کنند.

مجمع محمد اقبال در آرژانتین، تحت حمایت سفارت پاکستان در بوئنوس‌آیرس برای انتشار افکار و عقاید وی در این کشور و کشورهای اسپانیایی زبان همسایه، تأسیس شده است. انتشار این کتاب می‌تواند راه را برای کارهای مشابه در آینده هموار سازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha