شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 896423
۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۶
اقبال لاهوری

حوزه/ شبکه اسپانیایی زبان «هیسپان تی وی» مستند «اقبال لاهوری» متفکری نامدار و نواندیش را روایت می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه علامه محمد اقبال لاهوری شاعر، سیاستمدار، فیلسوف و متفکری نامدار و نواندیش است که در سال ١٨٧٣ میلادی در شهر سیالکوت از ایالت پنجاب هند به دنیا آمد. او تحصیلات عالی خود را در رشته های فلسفه و حقوق در دانشگاه های انگلستان و آلمان به اتمام رساند و با توجه به اشرافی که به علوم اسلامی و مکاتب فلسفی شرق و غرب داشت، توانست همچون پل ارتباطی باشد در جهت درک بهتر مبانی فلسفه شرق و غرب. اقبال یکی از فلیسوفان بزرگ اسلامی است که منبع فکرشان از قرآن سیراب می شود.

آنچه که از اقبال یک چهره متمایز و ممتاز می سازد استعمار ستیزی او در دوران سلطه استعمار انگلستان بر شبه قاره هند و اشعار بی بدیل وی برای بیداری مسلمانان و مردمان تحت ستم است. اقبال بی آنکه زبان فارسی را به شکل رسمی و آکادمی خوانده باشد به این زبان اشعار فراوانی سروده که به گفته اهل فن بخشی از شاهکارهای ادب فارسی هستند. علامه افکار بلند خود را در قالب اشعار برای اصلاح جامعه مسلمانان و به حرکت در آوردن ایشان باقی گذاشت. اقبال هیچگاه خود را شاعر نمی دانست بلکه شعر را ابزاری برای بیان افکار و بالا بردن ضریب نفوذ مفاهیم می دانست.

ساختار مجموعه مستند اقبال با توجه به ابعاد چند وجهی شخصیت و افکار او بر سه محور اصلی بنا شده است:

1 ـ مراحل زندگی و تکامل شخصیت او

2 ـ برسی فلسفه و افکار علامه

3 ـ پرداختن به زیبایی شناسی و حس شاعرانه اقبال در بیان مسائل روز جامعه

در نهایت تلاش شده تا مخاطب به این جمع بندی برسد که چنانچه به افکار اقبال توجه لازم و کافی می شد، امروزه ما شاهد جنایت های متعصبان کور دل در کشتار مسلمانان و مظلومین منطقه نبودیم.

این مستند یکشنبه 31 فروردین ماه ساعت8:30، 14:30 و 21 و تکرار آن روز دوشنبه ساعت 2:30 بامداد به وقت تهران برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان شبکه هیسپان تی وی به روی آنتن می رود.

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha