پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خانم زهرا نقوی دختر شهید دکتر نقوی

حوزه/ عضو پارلمان ایالتی پاکستان گفت: علامه محمد اقبال لاهوری از شعر به عنوان ابزاری برای بیان افکار و اندیشه های خود استفاده کرد و از این طریق به مسلمانان، ملی گرایی، میهن پرستی، انسانیت، اتحاد و مبارزه آموخت.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» خانم سیده زهرا نقوی، دبیر مجلس وحدت مسلمین پاکستان شاخه زنان و عضو پارلمان ایالت پنجاب در پیام خود به مناسبت صد و چهل و سومین سالروز تولد علامه محمد اقبال لاهوری معروف به شاعر شرق زمین گفت: مورخانی مانند علامه اقبال در طی  قرن ها متولد می شوند، وی مسلمانان را بیدار کرد و آنان را به وظیفه خود متوجه کرد.

خانم زهرا نقوی گفت: اقبال لاهوری شعر را وسیله ای برای بیان افکار و عقاید خود قرار داد و از این طریق به مسلمانان، ملی گرایی، میهن پرستی، انسانیت، اتحاد و مبارزه را آموخت.

وی افزود: بینش سیاسی اقبال لاهوری را می توان از این طریق سنجید که وی روش جداگانه ای را برای هویت ملی مسلمانان بیان کرد و برای حفظ آن وارد صحنه سیاست شد و این روش جداگانه باعث شد که کشور پاکستان به وجود بیاید.

خانم نقوی گفت: امیدهای این شاعر بزرگ بیشتر به جوانان بستگی داشت. وی معتقد بود که نسل جوان، آینده ملت است. ولی به نظر می رسد وضعیت ما رو به وخامت است و جوانان امروز از سهل انگاری رنج می برند، این نسل جدید که از ادبیات، فرهنگ، اندیشه و تدبیر محروم است، جایگاه واقعی خود را فراموش کرده است.

وی تاکید کرد: لازم است شعرهای اقبال در سیستم آموزشی ما گنجانده شود تا هر جوان بتواند آثار علامه محمد اقبال را مطالعه کند و اگر پیام های او عملی شود، نسل جدید، تحصیل کرده، با استعداد، متمدن خواهد شد و آینده ملت درخشان خواهد بود در غیر این صورت ملت همچنان در تاریکی سرگردان خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha