پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد وفات اقبال لاهوری

حوزه/ مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد وفات اقبال لاهوری در مناطق مختلف پاکستان و از سوی نهادها و گروه های ملی و مذهبی این کشور برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه»؛ مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد وفات شاعر مشرق زمین علامه اقبال لاهوری در مناطق مختلف پاکستان و از سوی نهادها و گروه های ملی و مذهبی این کشور برگزار شد.

این برنامه ها با حضور شخصیت های سیاسی مذهبی و ادبی و با شرکت عموم مردم همراه بود.

میاثاقب نثار رئیس قوه قضائیه پاکستان در مراسم روز اقبال که در مجموعه فرهنگی ایوان اقبال شهر لاهور برگزار شد، تلاش های علامه اقبال لاهوری را یکی از عوامل موثر در تشکیل کشور پاکستان دانست؛ چراکه تشکیل کشوری برای مسلمانان از آرمان های علامه اقبال لاهوری بود.

کنفرانسی هم با عنوان "شاعر مشرق" در شهر ملتان برگزار شد، سخنرانان این برنامه روح حاکم بر کلام علامه اقبال را دعوت امت اسلامی به وحدت و تلاش برای استقلال و بازیابی عزت گذشته دانستند.

اندیشمندان در سخنان خود صرفا شاعر خواندن اقبال را جفا به وی دانستند؛ چراکه وی دارای شخصیتی جامع است و فلسفه اقبال که بارها در کلامش مورد تاکید قرار گرفته، نیاز به مطالعه و شناخت دارد.

اقبال که تحصیل کرده اروپاست در شعری از خود تصریح می کند که جلوه های فرنگ او را مسحور خود نکرد و خاک مدینه و نجف سرمه چشمان اوست.

محمد اقبال لاهوری شاعر ملی پاکستان است که سروده هایی به زبان فارسی و اردو دارد، وی در سال ١٨٧٣ میلادی در شهر سیالکوت به دنیا آمد. در لاهور تحصیل کرد و سپس در کمبریج و مونیخ به مطالعه در فلسفه و حقوق پرداخت. سپس به لاهور بازگشت و به وکالت مشغول شد.اقبال معتقد است که روح قرآن با تعلیمات غرب سازگاری ندارد و بسیاری از گرفتاریها از اعتماد به فرنگ ناشی شده است. تشویق اقبال به بازگشت اسلام به صحنهٔ سیاست و ضدیت با تمدن غرب در اشعار و آثار او دیده می شود، وی در 21آوریل سال ١٩٣٨ میلادی بدرود حیات گفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha