یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حضرت زینب

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران ضمن تبیین نقش کلیدی حضرت زینب(س) در ماندگاری و پیام رسانی نهضت حسینی ، ایشان را والاترین الگوی صبر و عفاف برای همه مردم جامعه به ویژه بانوان برشمرد.

دکتر فاطمه انصاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: نهضت عاشورای حسینی از چنان جایگاه والایی برخوردار است که توانسته تحولات عمیقی در تاریخ انسانیت پدید آورد و به این طریق بسیاری از مردم را از تاریکی ها و گمراهی ها به سمت روشنی و سعادتمندی هدایت نماید.

*ایثار زینب(س)؛ رمز ماندگاری قیام حسینی

وی افزود: بی شک یکی از دلایلی که قیام سیدالشهدا(ع) توانست این قدر در دنیا ماندگار شده و بتواند هدایت بخش انسان ها باشد، به خاطر نقش آفرینی خواهر بزرگوار ایشان حضرت زینب (س) است که در ماجرای کربلا حضور موثری داشت و بعد از شهادت مظلومانه سیدالشهدا(ع) ، در کنار امام سجاد(ع) ، هدایت کاروان اسرای اهل بیت(ع) را به سمت کوفه و شام به عهده گرفت.

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین بیان داشت: امام حسین (ع) پیش از شهادت خود، وظيفه حفظ و مراقبت از زنان و كودكان و پرستاري از ‏بيماران را به خواهرش زينب كبري(س) سپرده بود چون ایشان با شناختي كه ‏از شخصيت بي‌نظير خواهرشان داشت به خوبي مي‌دانست كه تنها زينب(س) است ‏كه مي‌تواند پناهگاه و تكيه‌گاه آنان باشد.

*کربلا در کربلا می ماند اگر...

وی اضافه کرد: این بانوی بزرگوار اسلام که ما در فرهنگ شیعی از ایشان به خاطر مصیبت ها و سختی های فراوانی که از کودکی تا پایان عمر دیدند، به عنوان " ام المصایب" یاد می کنیم، در کنار سرپرستی اطفال و زنان رنج دیده و مصیبت زده، پیام رسان خون های پاک و مقدس امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان بودند و به راستی که اگر ایشان نبودند ، کسی از واقعه خونین کربلا و مظلومیت امام حسین(ع) آگاهی پیدا نمی کرد و داستان عاشورا در همان صحرای کربلا باقی می ماند.

*افشاگری شجاعانه در برابر ظلم و بیداد یزید

انصاری همچنین گفت: زینب کبری(س) پس از شهادت امام حسین(ع) با وجود آن که در اسارت دشمنان اهل بیت(ع) بود اما با شجاعت تمام در خطبه هایی که در کوفه و شام قرائت کرد، پرده از چهره ریاکارانه ، دروغین و فساد یزید و خاندان و هواداران او برداشت و مردم را با حقایق زمان خود به خوبی آشنا کرد.

وی افزود: سخنان ایشان در کنار فرمایشات زین العابدین(ع) توانست علاوه بر آن که جنایات حکومت یزید را برای مردم غافل و جاهل آن ایام، بر ملا کند در حفظ و حراست از اصل اسلام و ارزش های اسلامی نیز بسیار تاثیرگذار بود.

*بانویی که حضور نیمی از 14 معصوم را درک کرد

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان داشت: ایشان در دوران حیات نورانی خود ، حضور هفت تن از چهارده معصوم را درك كرد و با وجود جایگاه والایی که داشت اما در همه حال از امام و حجت معصوم خود حمایت می کرد و هر حرف و سخنی که ولی زمان خود داشت با جان و دل گوش فرا می داد و به آن ها عمل می کرد.

وی گفت: در حقیقت زینب کبری(س) را باید الگوی راستین ولایت مداری بنامیم که در همه صحنه های سخت تاریخی، حامی و تابع ولایت بود و تسلیم بی چون چرای اوامر ایشان.

وی افزود: حضرت از همه چیز خود در راه اسلام و حفظ عزت و کرامت حسینی گذشت، حتی دو نوجوان خود را در راه خدا در دشت کربلا فدا کرد اما با این حال حاضر نشد که زیر بار ننگ و ذلت رود و امام خود را در برابر دشمنان جنایت کار و ظالمش تنها بگذارد.

*الگوی والای عفت و پاکدامنی

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تاکید کرد: زینب کبری (س) با وجود همه سختی ها و مصیبت هایی که کشیدند اما از انجام اوامر و دستورات الهی به هیچ وجه غافل نشدند به طوری که کاملا حجاب خود را رعایت کرده و علاوه بر اقامه نمازهای واجب ، حتی در شب عاشورا و شام این روز سخت، نماز شب که یک عبادت مستحبی است را نیز به جای آوردند.

وی افزود: امروز به خصوص جامعه ما به ویژه زنان و دختران ما بیش از هر چیز نیاز به الگوگیری از عفت و پاکدامنی چنین بانویی دارند.

*گله از بدحجابی ها و تاکید بر امر به معروف

انصاری همچنین تصریح کرد: جای بسی تاسف است که گاه می بینیم حتی در همین ایام عزاداری محرم و صفر ، جلوه های بدحجابی در برخی شهرها وجود دارد که تصاویر نشان می دهد بعضی از بانوان به این مسایل کم توجهی یا بی توجهی می کنند؛ البته بنده معتقدم هنر ما باید در دستگاه امام حسین(ع) جذب افراد باشد و بدون توهین و کوچکترین اهانتی به افراد بدحجاب، زمینه هدایت آن ها را از طریق اهتمام به اصل امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم.

وی گفت: یکی از مصادیق بارز امر به معروف می تواند عزاداری هیئت های بانوان باحفظ همه چارچوب های شرعی و دینی باشد که همچون روز شهادت حضرت زهرا(س) به پیاده روی می پردازند که اتفاقاً این حرکت پسندیده مورد تاکید و حمایت مراجع عظام تقلید نیز قرار گرفته است و ما باید با حفظ عفت و وقار دسته های عزاداری ویژه برای بانوان داشته باشیم و طی آن به جذب نیروی با حیا و باعفت از بین زنان جامعه بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha