سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسالم والمسلمین خسروپناه

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی،ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه را از جمله مهم ترین الزامات و بایسته های تحقق تمدن نوین اسلامی برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان این که ایران اسلامی امروز پرچمدار و منادی تمدن اسلامی در جهان است، ابراز داشت: آنچه مطلوب نظام و جامعه اسلامی ماست، رشد و پیشرفتی است که در قالب یک تمدن اسلامی شکل بگیرد و لذا پیشرفت علمی بدون درنظرگرفتن این مولفه از نگاه ما و مکتب ما، ارزش چندانی به همراه ندارد.

آرمان گرایی در عین واقع گرایی

وی همچنین با تاکید بر این که نگاه ارزشی و آرمان گرایی در عین واقع گرایی نباید هیچ گاه مورد غفلت واقع شود، گفت: بی شک یک جامعه مصرف گرایِ منفعت‌طلب که افراد آن به دنبال لذت‌جویی به هر شکل و به طریق و هر بهانه ای باشند ولو این که در تکنولوژی و فناوری هم پیشرفت کرده باشد به هیچ وجه الگوی مناسبی برای ما به شمار نمی رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، نسخه غرب برای زندگی کردن ما را به سعادتی که اسلام برایمان درنظر گرفته نائل نمی کند، افزود: جامعه ای که بر اساس سبک زندگی اسلامی بنیان گذاشته شده باشد در آن مولفه ها و شاخصه های ایمانی همچون صبر و استقامت، ایثار و از خودگذشتگی ، مجاهدت و خستگی ناپذیری و غیره تبلور خاصی دارد و افراد در آن با روحیه عالی و نشاط فراوان ناشی از روحیه دینی به مواجهه با دشمنان و مشکلات خود می روند.

سبک زندگی اسلامی؛ دغدغه و مساله ای راهبردی

وی در ادامه با بیان این که توجه به سبک زندگی اسلامی در برهه کنونی یک مساله راهبردی و کلیدی به شمار می آید، اظهار داشت: مقام معظم رهبری چندین سال است که نسبت به این موضوع توجه و دغدغه خود را نشان داده اند به خصوص در سفر سال 91 به استان خراسان شمالی که به صورت مشخص در قالب طرح بیست سوال مهم به بایدها و نبایدهای این موضوع پرداختند.

رسوخ سبک زندگی غربی ؛ میراثی از دوران پهلوی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: متأسفانه رگه‌هایی از سبک زندگی غربی در جامعه ایرانی رسوخ یافته که ریشه این مساله به روند پرشتاب مدرنیزاسیون به سبک غربی در کشور ما آن هم در دوران پهلوی بازمی گردد.

وی اضافه کرد: در واقع رژیم خودباخته پهلوی با حرص و ولعی خاص در پی مدرن کردن کشور بدون توجه به ریشه‌های فکری تمدن ایرانی - اسلامی بود و امروز نشانه هایی از آن فرهنگ غلط در جامعه ما و به خصوص در سبک زندگی برخی افراد دیده می شود.

حوزه و دانشگاه احساس تکلیف کند

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه همچنین با اشاره به رسالت مهم و سنگین نخبگان حوزوی و دانشگاهی در تبیین اهمیت و ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه ایران اسلامی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که امروز با توجه به تهاجم همه جانبه غرب به ویژه در حوزه سبک زندگی ، ضرورت اهتمام ملی برای عملیاتی سازی رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در این باره بیش از هر زمان دیگری احساس می شود؛ به ویژه از حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال علمی و فرهنگی کشور انتظار می رود که در این خصوص با احساس تکلیف و دغدغه مندی وارد شده و به رسالت تاریخی خود عمل نماید.

تبیین حکمت سبک زندگی در کانون توجه مؤسسه

رییس مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران با بیان این که یکی از ماموریت های جدی این موسسه در فعالیت های علمی و پژوهشی خود ناظر به مقوله سبک زندگی است، گفت: این موسسه وظیفه خود می داند که به حکمت سبک زندگي بپردازد؛ البته باید به این نکته اشاره کنم که بزرگاني در گذشته به این مساله پرداخته اند که به عنوان مثال، وقتي فارابي از مدينه فاضله صحبت مي‌کند در واقع به حکمت سبک زندگي اشاره مي کند هر چند چنين اصطلاحي در آن زمان به منظوری که ما امروز استفاده می کنیم، رایج نبوده است.

وي افزود: البته باید توجه داشت سبک زندگي هم بُعد حکمي و فلسفي و هم جنبه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي دارد که همه اين عرصه‌ها را بايد در نظر گرفت ، نه این که بخواهیم به جنبه ای از آن توجه کرده و از سایر ابعاد و جنبه ها غافل شویم.

لبیک به ندای رهبری در پاسخ به یک دغدغه دیرپا

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در واقع وقتی که مقام معظم رهبري –آن هم نه یک بار و دو بار و نه یک سال و دو سال بلکه ده ها بار در طول بیش از 10 سال اخیر- بحثي مانند سبک زندگي يا مباحث ديگر مانند تمدن نوين اسلامي، نهضت توليد علم و ... را مطرح مي‌کنند طبعاً نيازي را در این خصوص در جامعه ديده‌اند که آن را بيان کرده‌اند لذا براساس همين نياز واقعي نيز بايد بحث سبک زندگي را بررسي و مطالعه دقیق علمی و پژوهشی کرد و ما در تلاش هستیم که در این راستا گام برداریم.

ایرادات سبک زندگی خود را اصلاح کنیم

رئيس انجمن حکمت و فلسفه ایران همچنین با تاکید بر این که باید ایرادات و نواقص مربوط به سبک زندگی خود را اصلاح نماییم، گفت: برای روشن تر شدن موضوع باید بگویم با وجود همه محاسن و فضايلي که مردم ما دارند، اما به عنوان مثال مصرف‌گرايي در جامعه ما بسيار بالاست و ميزان مصرف ما در موارد مختلف به ويژه مصرف انرژي در حد کشوري با جمعيت چند صد ميليوني است نه یک کشور 80 میلیونی،  ضمن آن که از سویی ما در مسائل اخلاقي نيز امروز دچار آسيب‌هايي هستيم که بايد در مقام رفع و اصلاح آن ها برآییم و گرنه به مدینه فاضله دست نخواهیم یافت.

وي در عین حال به نکته بسیار مهم و ظریفی اشاره کرد و بیان داشت: حقیقتاً اگر بخواهیم شیوه و سبک زندگي مردم ما به سمت فضایل و خوبی ها تغيير جهت پیدا کند ، قبل از هر چیز باید این مساله از مسئولان شروع کرد ، چه آن که گفته اند "الناس علی دین ملوکهم".

مسئولان باید از خود شروع کنند

حجت الاسلام و المسلمین خسرو پناه همچنین اضافه کرد: به عبارت دیگر اگر مسئولان و مدیران جامعه در برخورد با يکديگر اخلاق و حريم‌ها را رعايت کنند، ، سبک زندگی تجملاتی و اشرافی نداشته و برای خدمت صادقانه به آحاد مردم، دعواهاي سياسي را کنار بگذارند ، خواه ناخواه به تدریج سبک زندگي توده‌هاي مردم نيز تغيير محسوسی خواهد کرد و نشانه های یک جامعه ایمانی بیشتر و بهتر هویدا خواهد شد.

اهمیت نقش رسانه در اصلاح جامعه

وی در خاتمه سخنان خود گفت: البته ناگفته نماند که نقش رسانه های جمعی در این خصوص نیز بسیار مهم و جدی است چه آن که رسانه ها به عنوان آیینه ای که صادقانه و شفاف وضعیت جامعه را نشان می دهند باید ضمن رصد و پایش مداوم اوضاع و احوال کشور، ایرادات و نواقص را نشان داده و به کمک نخبگان و کارشناسان ، راهکارهای مناسب برای رفع آن ها را نیز به مسئولان و مدیران جامعه ارایه کنند.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha