سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
مکارم اخلاق

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: طلاب و مربیان با حسن خلق می توانند دیگران را به دین داری تشویق کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر"سیده فاطمه دریاباری" امروز در جلسه اخلاق در حسینه امام خمینی(ره) جامعه الزهرا(س) ضمن تسلیت ماه صفر و نزدیکی به ایام شهادت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع)، بیان کرد: اینکه در پایان دو ماه عزاداری بر سر سفره کریمانه این سه بزرگوار می نشینیم تصادفی و اتفاقی نیست بلکه این میهمانی از رفعت و رحمت خداوند است.

وی با اشاره به اینکه رفعت و حسن خلق از ویژگی های بارز این سه بزرگوار است، ادامه داد: دین مقدس اسلام، همواره پیروان خود را به نرمخویی و ملایمت در رفتار با دیگران دعوت می کند و آنان را از تندخویی باز می دارد.

وی با بیان اینکه حسن خلق از بارزترین صفاتی است که باعث نفوذ محبت می شود و در تأثیر سخن اثری شگفت انگیز دارد، بیان کرد: جوانی که معجزات شق القمر پیامبر اکرم(ص) را می دید اما مسلمان نمی شد، با دیدن محبت و حسن خلق ایشان، به اسلام گروید.

خانم دریاباری اظهار داشت: خدای مهربان، پیامبران خود را انسان هایی عطوف و نرمخو قرار داد تا بهتر بتوانند در مردم اثر گذارند و آنان را به سوی خود جذب کنند.

وی گفت: با وجودی که تمام پیامبران و امامان معصوم ما همه یک نور و یک حقیقت هستند، اما خصایص و ویژگی هایی در آنها بیشتر ظهور و بروز کرده است که به همان صفات نیک از آنان یاد می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اخلاق کریمانه یک ویژگی مشترک میان تمام پیامبران و معصومان است، افزود: این ویژگی در پیامبر اسلام(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) ظهور و بروز بیشتری داشته است و تنها پیامبر مکرم اسلام بوده است که هیچ گاه امت خویش را با وجودی که از همه پیامبران بیشتر مورد آزار قرار گرفت، نفرین نکرد.

وی افزود: این سه بزرگوار برای تحقّق بخشیدن به اهداف‌ الهی خود، با برخورداری از حسن خلق، چنان با ملایمت و گشاده رویی با مردم رو به رو می شدند که نه تنها مسلمانان بلکه کفار را شیفته خود می ساختند.

وی با اشاره به اینکه ایشان با اخلاق نیکوی خود دشمنان را نیز شرمنده و منقلب می کردند، گفت: مصداق کامل این فضیلت، وجود مقدّس رسول گرامی اسلام (صلی الله علی و آله) است و قرآن کریم، این مزیّت گرانبهای اخلاقی را عنایتی بزرگ از سوی ذات مقدس خداوند دانسته است.

خانم دریاباری افزود: بسیار اتفاق می افتاد که افراد با قصد دشمنی و به عنوان اهانت و اذیّت به حضور ایشان می رفتند ولی در مراجعت مشاهده می شد که نه تنها اهانت نکرده اند بلکه با کمال صمیمیت اسلام را پذیرفته و پس از آن، رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ محبوب‌ترین فرد در نزد آنان به شمار می رفت.

وی ادامه داد: ما به عنوان مربی و طلبه که درس آموخته سبک اسلامی هستیم و برای پی بردن به اصل دین خود به حوزه های علمیه آمده ایم، باید اخلاق و مدارا را از معصومانمان آموخته و آن را سر لوحه اعمال خود قرار دهیم.

وی در پایان گفت: اگر دیگران بروز و ظهور حسن خلق را در اعمال و رفتار ما ببیند به دین خوشبین می شوند و تنها با دیدن سجاده ما، به سمت دین گرایش پیدا نمی کنند.

انتهای پیام    17/313

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha