پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
مجتبی سپاهی

حوزه/ هیچ مرکزی به جز حوزه، نمی تواند به دانشگاه ها معنویت ببخشد و با وحدت این دو نهاد علمی، می توانیم شاهد اصلاح جامعه باشیم.

حجت الاسلام مجتبی سپاهی، مدیر گروه معارف دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان گفت: بر اساس بنیان های فکری امام راحل(ره)، وجود مراکز فرهنگی حوزه و دانشگاه از اصلی ترین مراکز آگاهی بخش جامعه به شمار می روند.

وی افزود: دانشگاه ها می توانند جامعه را بسازند و طبیعتا اصلاح دانشگاه ها امری بدیهی و لازم است، چرا که اگر این امر صورت نپذیرد، جامعه نیز اصلاح نخواهد شد و در مسیر غلط حرکت خواهد کرد، لذا هیچ مرکزی به جز حوزه، نمی تواند به دانشگاه ها معنویت ببخشد، مگر بنابراین با وحدت این دو نهاد، می توانیم شاهد اصلاح جامعه باشیم.

مدیر گروه معارف دانشگاه اصفهان ادامه داد: امروزه در دانشگاه ها به مباحث علوم تجربی و انسانی می پردازند و در حوزه های علمیه صرفا به مباحث علوم دینی و انسانی اهمیت می دهند، لذا باید مسیر این دو نهاد را به سمت اهدافی که مدنظر امام خمینی(ره) بود، سوق دهیم.

وی تصریح کرد: نباید بگوییم که یک طلبه باید نقش دانشجو را ایفا کند و به نوعی دانشجو شود همچنین این مسئله در مورد دانشجویان هم صدق می کند و آنها نیز نباید طلبه محور فعالیت نمایند، بلکه باید این دو طیف با درنظر داشتن استقلال کامل، در مسیری حرکت کنند که نقش خود را در تقویت آرمان های اسلامی جامعه تثبیت نمایند.

حجت الاسلام سپاهی افزود: بهترین راه برای ایجاد وحدت، درک متقابل و ایجاد تناسب منطقی بین حوزه و دانشگاه است؛ دانشجویان باید حوزه و فعالیت های آن را بشناسند و بدانند حوزه چه روش هایی را در حیطه فعالیتی خود دارد، همچنین طلاب نیز باید بدانند فعالیت های دانشجویان صرفا مادی نیست و برای اصلاح جامعه اسلامی نقش بسزایی دارند.

وی در پایان تاکید کرد: هنگامی که نگاهمان به یکدیگر صرفا سیاسی و منفی نباشد و نیازهای حوزه و دانشگاه در نظر گرفته شود، می توانیم شاهد روزی باشیم که وحدت حقیقی بین این دو نهاد شکل بگیرد. 313/38

 

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha