یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌  با رهبر معظم انقلاب

حوزه/ اساساً در دنیای کنونی تنها قدرت نرمی که توانسته و می تواند نظام سلطه و به خصوص هژمونی آمریکایی را به چالش بکشد تمدن و قدرت فرهنگی و علمی اسلام است که امروز تبلور ناب آن در قامت رعنای انقلاب اسلامی هویدا شده است.

خبرگزاری«حوزه» سخنان رهبر معظم انقلاب در سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) مبنی بر لزوم تلاش همگانی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و تاکید به خصوص ایشان، مبنی بر این که علما و روشنفکرانی که قبله شان غرب نیست دست به روشنگری در این باره بزنند، باب و فصل جدیدی را در این راستا فراروی دغدغه مندان اسلام و انقلاب گشوده است.

ایشان در این سخنان، مهم ترین وظیفه امروز دنیای اسلام به ویژه علما و روشنفکران راستین را تلاش مجدانه و مجاهدانه برای دمیدن روح واقعی اسلام و معنویت در دنیای پر از ظلم و تبعیض و قساوت کنونی دانسته و تصریح کردند: «امروز نوبت دنیای اسلام است که با استفاده از دانش و ابزارهای جهانی و همچنین عقل و خردمندی و تدبر و بصیرت ، در جهت برپایی تمدن نوین اسلامی حرکت کند.»

همان طور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، تمدن نوین اسلامی به معنای تجاوز به سرزمین ها، پایمال کردن حقوق انسان ها و تحمیل کردن اخلاق و فرهنگ خود به ملت ها نظیر آن چیزی نیست که تمدن مدعی غرب انجام داد، بلکه به معنای هدیه کردن فضیلت الهی به بشریت و ایجاد زمینه برای تشخیص مسیر صحیح به وسیله خود انسان هاست.

مسلم است که این مهم را باید علما و روشنفکرانی انقلابی و دین مدار به مردم چه در داخل و به خصوص در عرصه بین الملل تبیین کرده و به طور خاص به شبهات رسانه های غربی در این باره پاسخ منطقی و اقناع کننده دهند.

واقعیت غیرقابل انکاری که وجود دارد این است که تمدن غربی با وجود همه زیبایی های ظاهری و سهولت رفاهی و خدماتی که در مسیر امور دنیوی بشر فراهم کرده، نتوانسته به رضایت و آسایش و آرامش واقعی بشر کمک جدی کند چرا که حقیقتاً از درون تهی از گوهر ها و فضایل الهی و آغشته به فساد و پوچی است و به جای راهنمایی انسان او را از مسیر راست گمراه و به تعبیر عامیانه بیچاره و درمانده کرده است.

از سویی شکی نیست که توان و ظرفیت بالای اقناعی و فرهنگی حوزه های علمیه به عنوان رسانه تبلیغی قوی امروز جهان می تواند در این راستا به تبیین مولفه های تمدن نوین اسلامی و نشر و ترویج آن در بین آحاد اَبنای بشری بسیار کمک کند؛ منتهای مراتب باید با خلاقیت و هوشمندی خاصی فعالیت در این جبهه عظیم که به یقین یاری حق طلبانه است را انجام داد که بیشترین بازدهی را در پی داشته باشد.

بهره گیری از ابزارهای رسانه ای با فناوری های روز یکی دیگر از بایسته هایی است که امروز حوزه های علمیه ، علما و روحانیت اصیل و انقلابی باید با استفاده از آن به ندای مقام معظم رهبری در ترویج و تبیین تمدن نوین اسلامی، اهداف و خواسته های آن لبیک گویند.

نکته حایز اهمیت دیگر این است که اساساً در دنیای کنونی تنها قدرت نرمی که توانسته و می تواند نظام سطله و به خصوص هژمونی آمریکایی را به چالش بکشد تمدن و قدرت فرهنگی و علمی اسلام است که امروز تبلور ناب آن در قامت رعنای انقلاب اسلامی هویدا شده است.

از این حیث نامه نگاری رهبری را شاید بتوان در این چارچوب تلقی کرد چنان که خود به سان آغاز راه جدیدی است بر روشنگری عالمانه نسبت به غرب و ماهیت آن و به خصوص تبیین چهره حقیقی اسلام ناب محمدی(ص).

همچنین باید توجه داشت که وجود مراکز متعدد حوزوی از جمله جامعه المصطفی العالمیه ظرفیت فوق العاده ای است در اختیار حوزه که به هیچ وجه نباید از آن غفلت کرد.

این که مقام معظم رهبری، تلاش برای این امر مقدس را از علما و روشنفکرانی که غرب قبله آن ها نیست انتظار دارند بدان خاطر است که از دلباختگان و شیفتگان فرهنگ غرب هیچ امید و انتظاری ندارند چرا که این ها همان کسانی هستند که به ویژه در 150 سال اخیر در این کشور قبله آمالشان فرنگ و به تعبیر امروز غرب و آمریکا بوده و در عمل نیز زاویه زیادی با فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی داشته و دارند.

القصه آن که دست یابی به قله های علمی و در شکل آرمانی آن تمدن نوین اسلامی ، بی گمان در سایه همت مضاعف حوزویان و دانشجویان دلبسته به اسلام و انقلاب محقق خواهد شد و این که در کنار فعالیت های علمی و فرهنگی از بحث جدی روشنگری و پاسخ به سوالات و شبهات نسل جوان در این باره به هیچ وجه غافل نشوند.

سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha