شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمود عیسوی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تصریح کرد: رکود امروز بورس نشانگر و نموداری از وضع نامطلوب اقتصادی کشور است که باید برای حل آن چاره اندیشی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود عیسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، با بیان این که در هفته های اخیر شاهد کاهش مداوم ارزش سهام بورس بوده ایم ، اظهار داشت: البته از آن جا که بورس به نوعی آینه اقتصاد کشور هم به شمار می رود، این وضعیت حاکی از نوسانات شدید کشور در عرصه اقتصادی است و از یک سو نشان می دهد که هنوز هم بورس در کشور ما جایگاه و اهمیت واقعی خود را پیدا نکرده است.

وی همچنین افزود: آنچه مهم است این که مسئولان و تصمیم گیران اقتصاد کشور باید یک برنامه مشخص و کاربردی برای خروج از رکود ارایه دهند نه این که صرفاً به ارایه یک سری بسته های اقتصادی که بیشتر تسکین دهنده در مقطع کوتاه مدت است، اکتفا کنند.

کمبود نقدینگی و کاهش توان خرید مردم

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از سویی در شرایط فعلی در بازار ، تقاضای موثر وجود ندارد و به خاطر کنترل شدید نقدینگی، شاهد این هستیم که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی با کمبود نقدینگی روبرو هستند که به این مساله باید کاهش شدید توان خرید مردم را هم اضافه کرد.

وی افزود: طبعاً بخشی از این مساله به حالت روانی مردم برمی گردد که انتظار دارند ببینند بعد از انجام توافق هسته ای و اجرای برجام چه رخ خواهد داد، اما آنچه مسلم و ضروری است این که مسئولان باید تولید کننده را حمایت کنند تا ظرفیت های اقتصادی بتواند به خوبی فعال شده و بدین طریق شاهد رشد اشتغال در کشور باشیم.

لزوم تقویت انگیزه تولیدکنندگان داخلی

حجت الاسلام عیسوی ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت به فعالیت می پردازند و برای این که این وضع اصلاح شود قبل از هر چیز نیاز است که احساس امنیتی از شرایط آینده اقتصادی در کشور به وجود آید تا تولید کننده و سرمایه گذار انگیزه لازم برای تولید و ایجاد اشتغال را داشته باشد؛ به خصوص بخش خصوصی که باید در برهه کنونی بیش از هر زمان دیگری انگیزه تولید در او تقویت گردد.

وی تاکید کرد: ما باید ضمن شناسایی و رصد مشکلات ساختاری و جدی بخش تولید و صنعت به مساله تحول و پویایی و نیز بهره وری در اقتصاد عنایت و تاکید ویژه ای داشته باشیم و الا با حرکت های مقطعی و تسکین آور نمی توان در دراز مدت نتایج مورد را به دست آورد.

حمایت از تولید ملی باید در اولویت باشد

این اقتصاددان حوزوی افزود: در شرایط کنونی که قیمت نفت به شدت کاهش یافته باید به سمت ایجاد و تقویت درآمدهای پایدار برویم که این هم در سایه تقویت و حمایت از بخش تولید و اشتغالزایی میسر می شود.

وی اضافه کرد: همین نقدینگی موجود در اقتصاد هم باید به تولید تزریق شود و ما در جاهایی که کشورمان دارای مزیت نسبی است و صنایع داخلی توان رقابت دارند باید سرمایه گذاری کرده و به جای صدور مواد خام به سمت تولید کالاهای واسطه ای و نهایی برویم که وابستگی خود را به واردات کالا از خارج به طرز محسوسی کاهش دهیم

لزوم وحدت رویه در تصمیم گیری مسئولان اقتصادی

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) همچنین بیان داشت: در هر صورت آنچه قابل توجه است این که باید نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری در اقتصاد ما طوری باشد که چه در شرایط تحریم چه پساتحریم بهترین نتیجه و دستاورد را داشته باشیم و نباید هم در بحث تصمیم گیری چندصدایی و اختلاف در بین مسئولان تراز اول دولت شنیده شود.

وی در خاتمه گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده اند تکیه بر اقتصاد مقاومتی و الزامات و مولفه های آن راه مقابله با تنگناها و فشارهای اقتصادی است و بی شک اگرما بر اساس نگرش مبتنی بر ارزش های اسلامی حرکت کنیم با برنامه ریزی میان مدت از وضع نامطلوب فعلی خارج شده و با تکیه بر درون و همچنین مساعد شدن شرایط بیرونی ، شاهد حل مشکلات خواهیم بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha