شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تشرف جمعي از علما و مبلغان شافعي مذهب جمهوري چچن به حرم مطهر رضوي

حوزه/ استاد دانشگاه مسکو، در حرم مطهر رضوی با اشاره به تفرقه افکنی غربی ها، تصریح کرد: شيعيان برادران ديني ما هستند و ما درباره اين مذهب از رسانه هاي غربي اطلاعاتي خلاف واقع شنيده بوديم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، از مشهد، احمد اف سلم، مدرس دانشكده مديريت دانشگاه مسكو در حاشیه تشرف جمعي از علما و مبلغان شافعي مذهب جمهوري چچن به حرم مطهر رضوي اظهار كرد: حضرت امام رضا(ع) نسل و ذريه پيامبر اسلام(ص) هستند و زيارت فرزند ايشان براي ما مهم و از واجبات است.

مدرس دانشكده مديريت دانشگاه مسكو هدف اصلي خود از این سفر را آشنايي با مذهب تشيع و انتقال پيام صلح و ايجاد وحدت بين مسلمانان عنوان و ابراز كرد: شيعيان برادران ديني ما هستند و ما درباره اين مذهب از رسانه هاي غربي اطلاعاتي خلاف واقع شنيده بوديم.

وی با توصيف احساس خود از اين زيارت، افزود: ضرب المثل روسي مي گويد: «نه با قلم مي توان نوشت و نه با زبان مي توان گفت» كه حس ما نيز از زيارت همين گونه است و نمي توان حال و هواي اين مكان را با زبان و قلم توصيف كرد.

استاد دانشگاه مسکو اضافه كرد: اعتقاد به زيارت اهل قبور در مذهب ما نيز وجود دارد و من معتقدم زيارت نصيب كسي نمي شود، مگر اينكه كسي او را دعوت كرده باشد و اين از بركات امام رضا(ع) است.

احمد اف سلم گفت: اختلافاتي كه بين مذاهب وجود دارد، خيلي ناچيز بوده و مهم اين است كه انسان ها به اصول ديني خود پايبند باشند. مشتركات زيادي ميان مسلمانان وجود دارد؛ همگي ما به يك قبله نماز مي خوانيم، يك رسول الهي داريم و كتاب آسماني ما نيز يكي است و همين براي داشتن اتحاد كفايت مي كند.

وي همچنین از خدمات ارائه شده توسط مديريت زائران غيرايراني آستان قدس رضوي تشكر كرد و اظهار داشت: اقدامات و فعاليت هاي فرهنگي و تبليغي كه در رواق‌هاي دارالرحمه و غدير به زائران ارائه مي‌شود، زمينه آشنايي هرچه بيشتر زائران را با معارف اسلامي و تعاليم اهل بيت(ع) فراهم مي كند.

*ضرورت اتحاد و همبستگي امت اسلامی

دكتر رضوان ابراهيم اف، رئيس انجمن مبلغان اسلامی جمهوري چچن نیز ضمن ابراز خوشحالي از توفيق اين سفر زيارتي، ابراز كرد: احساسات خود را در اين فضاي روحاني نمي توان با زبان توصيف كرد و دريافت اين احساس، شبيه لحظه هاي روحاني و ملكوتي است كه به زيارت قبر حضرت رسول اكرم(ص) رفته بودم.

وي با بيان اينكه معماري رواق ها و صحن ها بسيار زيبا و كم نظير است، اظهار كرد: بدون شك سبك و معماري حرم مطهر از آثار فاخر معماري اسلامي است و قابل مقايسه با ساير اماكن مذهبي نيست.

رئيس انجمن مبلغان اسلامی جمهوري چچن افزود: قبل از اين، شناخت زيادي نسبت به حضرت رضا(ع) نداشتيم و فقط القاب و اسامي ايشان را مي دانستيم و آگاهي و اطلاعات ما نسبت به ايشان و شيعيان بسيار محدود بود.

وي ادامه داد: در جلسات اعتقادي كه با شيعيان داشتيم اطلاعات زيادي كسب كرديم و اين امر براي ما محقق شد كه گفته هايي كه درباره اين مذهب گاهی گفته می‌شود  از واقعيت به دور است و همين آشنايي، ذهنيت ما را نسبت به تشيع روشن تر ساخت.

ابراهيم اف تصریح کرد: مسلمانان براي داشتن اتحاد و همبستگي بايد به تاريخ و اساس دين رجوع كنند تا از اين طريق به وحدت و انسجام اسلامي برسند.

براساس اعلام آستان قدس رضوی، وی در پایان با اشاره به اينكه بهترين سوغات و توشه، هديه معنوي است، اظهار كرد: من گرما و صفاي باطني كه از اينجا دريافت كردم را به عنوان سوغات به كشور خود خواهم برد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha